Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Wow, vilken härlig information måste jag säga :D, hoppas alla tar del av de mesta:P

Nu har jag kommit fram till att jag ska ha odubbat, men vilka däck ska jag ha ? Dimsion är 205-55-R17.

Jag tänkte på dessa två altenativ: Nokian Hakkapelitta R "2008 Nyhet" eller Contental Viking Contact 5 "2008 nyhet"

Om vi inte bryr oss mycket om priset så vill jag ha tipps vilken jag ska välja, ni kanske har andra bra altenativ?
Diselpower skrev:Wow, vilken härlig information måste jag säga :D, hoppas alla tar del av de mesta:P

Nu har jag kommit fram till att jag ska ha odubbat, men vilka däck ska jag ha ? Dimsion är 205-55-R17.

Jag tänkte på dessa två altenativ: Nokian Hakkapelitta R "2008 Nyhet" eller Contental Viking Contact 5 "2008 nyhet"

Om vi inte bryr oss mycket om priset så vill jag ha tipps vilken jag ska välja, ni kanske har andra bra altenativ?
Som sagt, rejält off-topic... Ber om ursäkt för det.
Diselpower skrev:Wow, vilken härlig information måste jag säga :D, hoppas alla tar del av de mesta:P

Den ständiga frågan är: Hur ser ditt körmönster ut? Läs testerna och se vilka egenskaper de två däcken har som för- och nackdelar.
flink skrev: Kom ihåg att utan dubbdäck i trafiken så är friktionsdäcken som tvålar under bilen.
Måste bara få kommentera detta som ren bullshit. Har inte någon gång upplevt däcken som tvålar under bilen, snarare tvärtom. Bor i en backe, och varje vinter kan man sitta och höra dubbtjutet viner där ute, ibland står jag och rent ut gapflabbar. Packad snö som blir till is där det sliras, och dubbdäcken tjuter i fullt hjulspinn. Visst och självklart så är det förarfel i dessa bilar. Kan man inte köra på halt underlag så spelar däcken mindre roll, såvida man inte har 10mm rallydubb av stål. Jag har inte en enda gång under alla dessa år med dubbfritt haft problem i denna backe( inte nån annan backe heller), och hade så klart inte haft det med dubb heller.

När det gäller snöföre så kommer ju dubbfria däck till sin fulla rätt, förstår inte hur några har lite konstiga kommentarer då också som att det skulle vara värdelöst med dubbfritt.

Men att döma ut dubbfritt som många idag gör(pekar inte ut någon)är inte direkt begåvat för att sedan hänvisa att man alltid kört med dubbdäck.
Sen när det gäller underkylt regn, alltså riktigt underkylt, då står de flesta still, även de med dubb. En del brukar så klart testa om det går, och det brukar det inte göra.

Alla måste själv avgöra vad man vill köra på, känner man sig mer säker med dubb så ska man så klart köra på det. Själv blev jag förvånad när farsan(då 62år)köpte ny bil med dubbfritt, både han och fru kör nu fortfarande med dubbfritt 10år senare och det verkar funka bra.
Dubbat eller odubbat känns lite som hugget och stucket idag... Tekniken har kommit så pass långt att dubbfria presterar riktigt bra! Självklart är dubb bättre på isiga vägar (Kör själv dubb) men det finns trots allt två riktigt viktiga faktorer, vare sig du kör dubbat eller odubbat.

1. Däckets bredd. Däcket kan inte vara för brett då tyngden per centimeter blir för låg och gör så att däcken inte kan "gräva" ner sig nog och faktiskt utnyttja sina spår/mönster.

2. Föraren.. är det en kurva, sakta ner! Är du osäker, släpp på gasen.. kör defensivt och är det snöoväder, ja, men stanna då inne! Det är inte värt det..

Då kommer viktigpetter och säger; -Ja, men jag måste ju till jobbet.

Jo, förvisso.. du måste till jobbet men till vilket pris? Har du otur ger du mig jobb också.. är det värt det? :?:

Brandman
Christian
erc skrev:Som så ofta blandas villfarelser, skrönor, dränglogik och rena fantasier med uns av verklighet.

Det finns inget vinterdäck lämpligt för hela vinterhalvåret. Inte heller finns ett däck lämpligt för norra norrland OCH tyska autobahn. Den ultimata kompromissen existerar inte. Tyvärr.

Egentligen råder samma sak för sommardäck - men med mindre extremvariabler.

Som förare behöver man göra en del prioriteringar baserade på hur körningen normalt ser ut. Vissa borde kanske överväga tre uppsättningar däck - jag är förmodligen en av dem.

För vissa är det lika livsfarligt att köra i 15 graders värme på tysk autobahn med ultramjuka Q-klassade friktionsdäck som det är för en andra att köra på europeiska vinterdäck på istäckta norrländska inlandsvägar i minus 25.

Vidare går det aldrig att bortse från kostnadsapekten. Vansinnigt överprisade (och överskattade) Michelindäck är kanske inget alternativ till smala budgetförhållanden. Gläds alltid när mellanklassdäck levererar okej prestanda i testerna.

Min erfarenhet sägar att den siste man egentligen ska lyssna på är däckhandlaren. Allt för ofta är denne skrämmande okunnig och säljer gladeligen Kingstar, GT Champiro och annan smörja till ovetande (och säkert ovana) förare. Utöver okunskapen verkar vissa däcknasare vara allmänna tölpar med en nära på främlingsfientlig inställning till allt som säljs i exempelvis Tyskland.

Det går för övrigt inte att förekla det hela genom att snacka dubbdäck versus dubbfritt. Vissa dubbdäck kan vara bättre än vissa dubbfria på torr asfalt. Vissa dubbfria kan vara bättre på is. Variationerna är stora - vilket vareviga däcktest tydligt visar på.

Min devis lyder: Skippa varumärken du inte känner till. Läs årets däcktester. Inventera din körning och fastställ hur/var du kör. Ha inte övertro på något vinterdäck - kör med skallen istället för med dubben.

Vill repetera en fråga jag ställde tidigare: Har någon här egna erfarenheter av Nokians budgetalternativ Nordman+? Däcket har fått olika betyg i olika tester.
Håller helt med, speciellt om denna däckkrängare behöver bli av med lagret av NF5:or och däriengom lovordar detta numer medokra däck för att sälja dom till hutlösa överpriser jmfr Nokian mfl bra däck som hamnar i toppen av tester och inte i mellanskiktet.

Nya hakka 5 ramlar på under nästa vecka, inget svårt val egentligen om man är ute efter det bästa som erbjuds för vinterväglag och däck utvecklade och anpassade för våra vintervägar, inte något mediokert sydeuropeiskt halvhjärtat försök att tjäna pengar på folks okunskap. Enda området jag anser dubbfritt fungerar på är som höst/vårdäck före och efter sommarsulorna ligger på och tempen i området där lokal frosthalka kan förekomma av mildare slag men innan riktiga kylan och halkan kommer.
Enda Nordman jag kört på är sommardäck och dom är helt ok för priset.
Ja för Gislaveds del så var ju Continentals uppköp inte helt lyckosamt. Continental som förut inte haft mycket till vinterdäck att hurra för hamnar numera riktigt bra till i tester medan Gislaved nuförtiden inte alls når upp till den standard de hade förut. Tråkigt värre men verkar som om Gislaved numera får nöja sig med mindre.
I och med Continentals uppköp av Gislaved så vill inte Conti konkurrera med sig själv, där man har ContiWinterViking 2 som sitt bästa däck (kan tänka mig att det är ett ursprungliga Gislavedsdäcken före uppköpet), däcket har placerar sig bättre än Nordfrost 5 på de flesta tester.

Tyskarna har inte tidigare kunna placerat sig bland de främsta i vinterdäckstester men efter uppköpet av Gislaved så har man tagit sig dit (receptet fick de väl från Gislaved).

Dagens Gislaved är en andrahands kollektion från Conti.

Ser man på prisnivån så är ContiWinterViking 2 dyrare än Nordfrost 5 också.

Men för den delen är inte Nordfrost ett dåligt köp utan ett bra allround däck på vintern som många är mycket nöjda med.

När mina Nordfrost är slutkörda blir det väl att titta på Hakkapelitta.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 15
Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]