Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Lövet
poseidon skrev:Har man ramavtal brukar man väl inte få kombinera dem med tillfälliga erbjudanden. Så står det ju iaf i annonserna. Men men, jag kanske skulle gå en förhandlingskurs hos andreas_lofgren.....
Naturligtvis har det varit kampanjer riktade mot tjänstebilsköpare som jag tagit del av, inte erbjudanden mot privatpersoner i tidningen. Exempel på kampanjer som varit möjliga att kombinera med ramavtal har varit gratis kombitillägg, advantage för 1900kr istället för 12.000kr osv. När man summerar detta blir rabatterna avsevärda (kan handla om 15-20%) men det gäller inte alla modeller. Skulle jag gå in på BMW och vilja ha 18% rabatt rakt av skulle de skratta läppen av sig.
Användarvisningsbild
av Tomas L
Arese skrev: När det gäller BMW femman så må den vara en äldre konstruktion än V70 II men feelgoodkänsla, köregenskaper, drivlina och materialval är ändå minst två klasser bättre. Det V70 står sig bra på är komfort, säkerhet, bagageutrymme och ekonomi. Det är bara att bestämma vad man själv tycker är viktigt.
Personligen så håller jag de egenskaper du listar till fördel för V70 som viktigare än alla egenskaper du listar till BMW:s fördel. Om jag måste välja. Jag håller inte med om att det skiljer "två klasser" i t ex materialval, men det är en annan debatt. För mig är bilen ett bruksfordon för transporter och jag vill gärna ha en bra, ekonomisk diesel-motor och det är f n Volvos stora svaghet.
Arese skrev: Just nu känns det för min del som att det inte blir fler Volvo av nuvarande generation, jag inväntar BMW F10 och byter då. Min fru är sugen på att byta C30:n mot en XC60, vi ska på launchen om nån vecka, men det blir i vart fall ingen beställning innan vi har testat den nya 170-grammaren.
F10 är åtminstone ett par år bort och är inte aktuell för oss, den kommer säkerligen att hamna en bra bit över 500 tkr i (list-)pris med lite utrustning, jag tror att en uppgraderad 3-serie kan vara mer intressant som tjänstebil om fyra år, särskilt om den liksom konkurrenten Audi A4 växer en hel del i storlek. A4 är bara 1 decimeter kortare än V70, 3-serien är idag tre decimeter kortare.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Tomas L skrev: För mig är bilen ett bruksfordon för transporter och jag vill gärna ha en bra, ekonomisk diesel-motor och det är f n Volvos stora svaghet.
Det var väldans vad alla klagar på volvos 185hk D5a, jag hävdar att det är en grymt bra motor, ger +200 hk i alla teknikens världs tester och jag tycker den går riktigt snålt i förhållande till effekt.

Det är Volvos tunga kaross med taskig aerodynamik kopplat med en kass automatlåda som gör att det drar massor.

Att optimera D5an i ny version kommer bara att göra en liten förbättring då problemet inte är motorn.
av Arese
Tomas L skrev:
Arese skrev: När det gäller BMW femman så må den vara en äldre konstruktion än V70 II men feelgoodkänsla, köregenskaper, drivlina och materialval är ändå minst två klasser bättre. Det V70 står sig bra på är komfort, säkerhet, bagageutrymme och ekonomi. Det är bara att bestämma vad man själv tycker är viktigt.
Personligen så håller jag de egenskaper du listar till fördel för V70 som viktigare än alla egenskaper du listar till BMW:s fördel. Om jag måste välja. Jag håller inte med om att det skiljer "två klasser" i t ex materialval, men det är en annan debatt. För mig är bilen ett bruksfordon för transporter och jag vill gärna ha en bra, ekonomisk diesel-motor och det är f n Volvos stora svaghet.
Arese skrev: Just nu känns det för min del som att det inte blir fler Volvo av nuvarande generation, jag inväntar BMW F10 och byter då. Min fru är sugen på att byta C30:n mot en XC60, vi ska på launchen om nån vecka, men det blir i vart fall ingen beställning innan vi har testat den nya 170-grammaren.
F10 är åtminstone ett par år bort och är inte aktuell för oss, den kommer säkerligen att hamna en bra bit över 500 tkr i (list-)pris med lite utrustning, jag tror att en uppgraderad 3-serie kan vara mer intressant som tjänstebil om fyra år, särskilt om den liksom konkurrenten Audi A4 växer en hel del i storlek. A4 är bara 1 decimeter kortare än V70, 3-serien är idag tre decimeter kortare.
Självklart värderar man bilarnas egenskaper olika beroende på preferenser och situationer i livet. Jag köpte V70 pga barnalstrande och nybyggd villa samt att jag ville prioritera miljöegenskaper (FT). Efter att nu ha kört 1200 mil saknar jag BMW:ns egenskaper så det värker i kroppen varje dag..... Jag saknar den solida känslan, körkulturen med rak (bensin)sexa och bakhjulsdrift samt känslan av en mer speciell produkt.

F10:an är nog inte två år borta, nya E-klassen är ju klar så jag tror inte att BMW är långt efter. Jag tror senast på marsproduktion 2010. Men det är ju tillräckligt långt borta om man behöver en bil idag :)

Mvh
Arese
Användarvisningsbild
av Tomas L
VolvoB20 skrev:
Tomas L skrev: För mig är bilen ett bruksfordon för transporter och jag vill gärna ha en bra, ekonomisk diesel-motor och det är f n Volvos stora svaghet.
Det var väldans vad alla klagar på volvos 185hk D5a, jag hävdar att det är en grymt bra motor, ger +200 hk i alla teknikens världs tester och jag tycker den går riktigt snålt i förhållande till effekt.

Det är Volvos tunga kaross med taskig aerodynamik kopplat med en kass automatlåda som gör att det drar massor.

Att optimera D5an i ny version kommer bara att göra en liten förbättring då problemet inte är motorn.
Klaga och klaga, det är mycket som är bra med V70/XC70 och därför hamnar ju fokus på det som jag inte tycker är fullt så bra, särskilt i jämförelse med konkurrenterna, d v s D5 motorn. Men nu är det ju en uppgradering på gång och det är inte en sekund för sent. Dessutom blir automatlådan uppgraderad så det finns många att skäl att vänta med en beställning. Den nya D5:an ska enligt min konktakt bli "mycket snålare", jag vet dock inte riktigt vad han menar med det. Skulle kombinationen ny D5:a och uppgraderad automatlåda ge en deciliter mindre förbrukning, kanske ännu mer i stadstrafik, så räcker det för mig. Det skulle innebära 0,65 l/mil på den provtur som jag gjorde isf 0,75 l/mil och det är mer än godkänt!
Användarvisningsbild
av Tomas L
Arese skrev:Jag saknar den solida känslan, körkulturen med rak (bensin)sexa och bakhjulsdrift samt känslan av en mer speciell produkt.
Vi har en sexa i våra nuvarande bilar och visst skiljer det i hur motorn svarar mellan D5:ans gummisnodds-effekt och en V6:s omedelbara svar på gaspådrag. Men jag kommer inte att sakna de frekventa besöken på bensinmackarna... :)

Bakhjulsdrift har aldrig varit min grej, därför så är alla BMW utom de med X-drive ointressanta.
Användarvisningsbild
av poseidon
VolvoB20 skrev:
De flesta bilar som testas skruvas lite med innan de lämnas ut till journalisterna. Lite extra isolering, några extra hästar etc. Så var det iaf på GM när jag jobbade där.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
poseidon skrev:
VolvoB20 skrev:
De flesta bilar som testas skruvas lite med innan de lämnas ut till journalisterna. Lite extra isolering, några extra hästar etc. Så var det iaf på GM när jag jobbade där.
Om det vore så så skulle ju alla bilar "överprestera" i testmätningarna , nu är det ju bara några få motorer som sticker ut så i test efter test som tex D5an gjort under alla test i flera år, volvos övriga motorer gör ju det tex inte, och BMWs 525D visade ju ingen "överprestation" heller, audis trubo 5or har också överpresterat rätt bra.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Tomas L skrev:
VolvoB20 skrev:

Klaga och klaga, det är mycket som är bra med V70/XC70 och därför hamnar ju fokus på det som jag inte tycker är fullt så bra, särskilt i jämförelse med konkurrenterna, d v s D5 motorn. Men nu är det ju en uppgradering på gång och det är inte en sekund för sent. Dessutom blir automatlådan uppgraderad så det finns många att skäl att vänta med en beställning. Den nya D5:an ska enligt min konktakt bli "mycket snålare", jag vet dock inte riktigt vad han menar med det. Skulle kombinationen ny D5:a och uppgraderad automatlåda ge en deciliter mindre förbrukning, kanske ännu mer i stadstrafik, så räcker det för mig. Det skulle innebära 0,65 l/mil på den provtur som jag gjorde isf 0,75 l/mil och det är mer än godkänt!
Sorry, uttryckte mig lite klumpigt. tycker bara att fokus är på fel sak, det är inte motorn som är ineffektiv, det är allt runt omkring och så får den stackars motorn ta kritiken helt oförtjänt när det är helt andra saker som gör att V70II/XC70II drar massor
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 31

Två veckor är ju ingen big deal.

Lyfter en gammal tråd.. jag har själv f[…]

Äkta Roundup fixar det enkelt.... var s&au[…]