Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tomas88
Min teori om vad som kommer att hända om man kopplar som du säger Brainded är att när du sätter på dimljuset som vanligt, alltså utan halljus så kommer styrströmmen att göra så att helljuset lyser, dock ej så länge eftersom att troligtvis en säkring kommer att gå eller att kabeln smälter sönder när den försöker skicka 120w genom den klena kabeln om det nu inte skulle finnas en säkring.

Om man däremot kopplar bort den vanliga dimljusfunktionen så borde det funka som du skriver.
Nu är som sagt detta bara en teori så om någon tror nåt annat så säg gärna till.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Nä. Okej jag menar inte att det skulle klara att hålla dem lysande men borde inte strömmen försöka gå den vägen och att säkringen går i stället pga överbelastning?
Användarvisningsbild
av Nexus
Hur blev det med bilden på motorn :-(O) :wink: ???? använder du bilen vintertid??? ?:-/
Användarvisningsbild
av Tomas88
Ja fy fasen va dåligt! Ingen bild ännu :???:

Jag kan nog svara åt honom. Ja han använder den vintertid.
av J.F.S
Tomas88 skrev:Nä. Okej jag menar inte att det skulle klara att hålla dem lysande men borde inte strömmen försöka gå den vägen och att säkringen går i stället pga överbelastning?
Inte om man kopplar så som Brainded skrev, dvs:

Koppla in dig på kabeln till dimljus och använd som styrström för att aktivera reläet till helljus. Att "dra" reläet kan du göra med sytråd nästan.

Det är ju på det sättet man kopplar in extraljus om man inte använder originalkablage med skillnaden att man istället för dimljuset använder kabeln till helljuset som styrström.
Användarvisningsbild
av Tomas88
J.F.S skrev:
Tomas88 skrev:Nä. Okej jag menar inte att det skulle klara att hålla dem lysande men borde inte strömmen försöka gå den vägen och att säkringen går i stället pga överbelastning?
Inte om man kopplar så som Brainded skrev, dvs:

Koppla in dig på kabeln till dimljus och använd som styrström för att aktivera reläet till helljus. Att "dra" reläet kan du göra med sytråd nästan.

Det är ju på det sättet man kopplar in extraljus om man inte använder originalkablage med skillnaden att man istället för dimljuset använder kabeln till helljuset som styrström.
Okej du har kanske rätt. Jag är inte någon elektriker direkt men en sak jag inte är med på är...

Visst du kopplar på samma sätt som till extraljus men det blir ju ändå inte samma. Dimljusen kan ju även lysa då helljuset inte är på. Som jag fattar det ska man koppla ihop styrströmsstiftet på dimljusrelät med + på helljuset. Då kommer dimljuset att få styrström om man slår på helljuset vilket ju är vitsen. Allt väl så långt.
Men om man i stället skulle vilja sätta på dimljuset då man inte har helljuset på så skickas styrström till dimljusrelät men styrströmmen och helljuset är ju ihopkopplat. Borde inte då styrströmmen försöka gå till helljuset då också? Eller tänker jag fel?
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 38
Xc70 2012

Byt batteri

Trasig Renault Scenic

Nu har jag haft Renaulten på besök &oum[…]

Nej, finns inget som hindrar dig. Finns en roll ov[…]