Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av loben
Hej
OL construction i Östersund har en "förstärkt" sats som bygger på Volvo original. Där följer det med knapp och reläer/ kablar som anpassats för 3 ljus. Har en sådan på min bil med 3x 100 w och det är hittills inga problem.

/ LOB
av J.F.S
Morfus skrev:Tjohoo

Är det inget som har lite info att dela med sig?
Funderar på om det är värt det att dra andra kablar och om man märker någon skillnad.

Du har ju fått ett svar av yel_low när det gäller kablaget från Volvo:

Re: Extraljus
av yel_low mån 29 sep 2008, 15:29

i kabelsatsatsen följer det med reläet. det klarar 40A, från början klarade det bara 2x100w, men dom kom med en uppdaterad variant för ett par år sen som klarar 3x100w. orsaken till att det bara klarar 3x50w xenon är att i tändögonblicket drar Xenonlampan betydligt mer än 50w. Jag ska köra på Hella Luminator compact själv med 50w xenonkonverterat. litet någorlunda snyggt ljus med bra ljus. du har PM.
av aTommyC
Bør ikke overstige 10-12A på 1,5kvmm kabel, eller 16-20A på 2.5kvmm. Ohms lov er fin, og P=U*I. I=P/U. 300W/12V=25A. Anbefalt kabeltverrsnitt for slik belastning: Min 4kvmm. Med 40A sikring bør man vurdere 6kvmm.

Grovere kabel gir mindre spenningsfall, lengre kabel gir mer spenningsfall. Med andre ord: Grov kabel + kort kabel = mindre brannfare og mer lys. :D
Användarvisningsbild
av Honke
Men är inte volvo kablage avsedd för 2 st ljus?

Hur gör man bäst för att använda volvos kablage om man vill ha 3st extaljus på en V70N??
av Seafront
Bli inte förvånad om extraljusknappen inte fungerar…

På min bil tvingades man att programmera in att det var monterat ny knapp i mittpanelen. Kommer just nu inte ihåg hur mekanikern gjorde det, men det var något i stil med nyckeln i läge 2 + dra ut reläet + något annat…

/
Användarvisningsbild
av falcon
Är det sant att det inte irriterar ögonen med klarglas när det ex snöar ute? som det gör med ex BK ?
av Infide
Honke skrev:Men är inte volvo kablage avsedd för 2 st ljus?

Hur gör man bäst för att använda volvos kablage om man vill ha 3st extaljus på en V70N??
Parallellkoppla. Jag har volvos kabelsats till mina 2 extraljus. Kopplade häromdan in 3 extraljus på polarns bil med en vanlig reläsats till extraljus, anpassad för 2 lampor. Dessutom var det diodring i hans ljus så det blev mycket special för att få ihop det...
av carpe_nemo
Infide skrev:
Honke skrev:Men är inte volvo kablage avsedd för 2 st ljus?

Parallellkoppla. Jag har volvos kabelsats till mina 2 extraljus. Kopplade häromdan in 3 extraljus på polarns bil med en vanlig reläsats till extraljus, anpassad för 2 lampor. Dessutom var det diodring i hans ljus så det blev mycket special för att få ihop det...

Läste att du kopplat in lampor med diod ring, funderar på att sätta på såna ja me! men e inte så jätte haj på el, så vill ju göra så lite åverkan som möjligt. kan man inte använda volvos orginal sats till dessa? vill ha tre stycken men 2 funkar la d me. men trode att då volvo säljar satsen med dels sin egna ramp för två lampor och dels en annan ramp från en annan tillverkare för tre lampor att man kunde välja att ha antingen 2 eller tre lampor inkopplade på de kablage och relä som medföljer!?

Okej! Är hjullagret kass brukar det föra[…]

Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]

Ett tips är att testa de olika stolarna - det[…]