Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Man får tänka på att så sade man om varvsindustrin och textilindustrin osv förr om åren också. Sist jag kollade så hade vi inte så värst många arbetslösa varvsarbetare kvar eller hur? Min poäng är inte att skymfa någon, absolut inte, utan endast peka på den starka omvandlingsförmåga som finns i en ekonomi.

Måste bara kommentera en viss felaktighet i barkbitens inlägg ovan. Även om fastighetspriserna går ner så kräver inte bankerna att du amorterar av lånet för den delen. Det ska till extrema omständigheter för det och det har nästan aldrig hänt i Sverige. Så länge du sköter dina lånebetalningar så bryr sig inte bankerna om värdet på den underliggande säkerheten. (Tänk efter hur krångligt det skulle vara för bankerna att värdera om alla säkerheter. Det är nästan omöjligt)
andreas_lofgren skrev:Man får tänka på att så sade man om varvsindustrin och textilindustrin osv förr om åren också. Sist jag kollade så hade vi inte så värst många arbetslösa varvsarbetare kvar eller hur? Min poäng är inte att skymfa någon, absolut inte, utan endast peka på den starka omvandlingsförmåga som finns i en ekonomi.

Måste bara kommentera en viss felaktighet i barkbitens inlägg ovan. Även om fastighetspriserna går ner så kräver inte bankerna att du amorterar av lånet för den delen. Det ska till extrema omständigheter för det och det har nästan aldrig hänt i Sverige. Så länge du sköter dina lånebetalningar så bryr sig inte bankerna om värdet på den underliggande säkerheten. (Tänk efter hur krångligt det skulle vara för bankerna att värdera om alla säkerheter. Det är nästan omöjligt)
Ja, människan har ju överlevt både stenåldern, bronsåldern och andra åldrar utan större problem. Klart att ekonomin förändras, och förändringar är inte alltid till det negativa, utan kan till och med i många fall leda till något nytt betydligt bättre. Men i det kortsiktiga perspektivet är ofta snabba, plötsliga och nästan helt oförberedda förändringar till det negativa. Människor vill i mångt och mycket planera sin vardag och sin framtid...när regler och system sätts ur spel blir det vanligen tunga tider för en stor andel...medans andra givetvis får det bättre, eller som man säger, den enes bröd den andres död. Man ska tänka positivt men ändå försöka vara realist. Att vara för positiv är kanske ett lika vanligt "fel" som att ständigt vara för negativ.

Sen angående lånen då. Låter nästan som att Du själv sitter mitt i smeten? Inget jag har att göra med förvisso, men ändå.

Alltså...det ska mycket till, men man måste vara medveten om riskerna. Inte sätta huvudet i sanden och tro att allt bara blåser över. Den gamla devisen håller än; STOP - STANNA, TÄNK, ORIENTERA, PLANERA

Hur bankerna opererar gentemot kund (företag och privat) styrs av olika "säkerheter". Det finns de som lånar utan säkerhet, men beloppen är då oftast mycket små, och/eller extremt kort återbetalningstid och mycket hög ränta.

Säkerheten styr hur mycket swedbank, nordea, handelsbanken, etc vågar låna ut till Dig som kund. Men de - hur snälla de än må vara - styrs också av andra instanser, som i sin tur kräver vissa säkerheter. Det är således bankens ansvar att hålla koll på sina utlånade pengar, och att det finns teckning för utlånat kapital. Upptäcker man att täckning saknas, vidtas åtgärder snarast. Sen är det såklart att detta inte alltid fungerar i praktiken, men jag vågar nästan lova att i en situation som nu, kommer bankerna högst sannolikt inte att öka sin snällhet, eller se ännu mer mellan fingrarna, utan snarare drar man åt svångremmen ännu hårdare, precis som alla andra. Man ser helt enkelt över sitt eget hus.

Sen är det alltid intressant att kunna nämna exempel, jag har en bekant som lånade till sitt tvåfamiljshus och sedan tvingades av banken att lämna bort huset. Kvar hade han inget hus, men däremot ca 150.000 kr kvar i skulder att fortsätta betala av. Banken tog alltså huset, sålde det, och lämnade honom att betala återstoden så gott han kunde. Det hela började med att han blev uppsagd pga varsel. Strax därpå varslades även hans fru. Och det ena ledde till det andra.

Titta även på aktiemarknaden. För två veckor sedan hade antalet tvångsinlösen av aktiesparares belånade aktier ökat med över 500 procent! (femhundra). Vad siffran är just nu vågar jag inte spekulara i. Men den lär inte ha sjunkit.

Så här fungerar det....säkerheten måste finnas där. Annars gör banken ett grovt tjänstefel. Det är inte så att de låter Dig ha kvar Ditt skyhöga lån med noll säkerhet, det är precis lika osannolikt som att en konkursad bank skulle skriva av Ditt huslån. Systemet fungerar betydligt bättre idag, än vad det gjorde vid förra bankkrisen. Men att säga att man är safe från tvångsinlösen bara man amorterar stämmer tyvärr inte riktigt, såvida man inte går med på och även klarar av att öka inbetalningen rejält (för att kompencera värdeminskningen av bankens säkerhet). Om man som många idag ligger precis på gränsen...och banken kräver in mer pengar...och man därpå blir av med jobbet? Ja, det går ju enkelt att räkna ut vad som kan hända då.

Samma gäller aktierna som folk har belånat....in med mer cash, andra säkerheter, eller se långivaren tvångsälja och lämna Dig kvar med återstoden av skulder.

Det behöver inte alls bli så här, men blunda inte för det. Stanna, tänk...orientera och planlägg därefter så ska det nog bli bra i slutänden :-)

Hörde förresten att norska företag besökt Torslanda och lappat arbetarnas bilar med jobberbjudanden idag...alltid något, kanske blir det mer sådant får vi hoppas :-)
Barkbiten: Är du snäll och förklarar hur en bank skulle kunna värdera om säkerheten för sina låntagare? Skulle de skicka ut en armé av värderingsmän? Vilka skulle den styrkan bestå av förresten? Kan lova dig att ingen av de svenska bankerna har den typen av anställda på "stand by" i väntan på att huspriserna skulle gå ner. Jag gillar inte alls den typ av icke underbyggd skrämselpropaganda du bedriver, för risken finns att någon tror på dig vilket skulle vara olyckligt.

När det gäller din polare som fick sälja huset, så oavsett vad han själv säger, så beror det garanterat på att han började missa betalningarna. Först då plingar det nämligen till i bankernas lånehanteringssystem och banken får upp ögonen. Klart att det är pinsamt att erkänna en sådan sak men det var med 99,9% sannolikhet det som hände, inte att banken helt plötsligt fick för sig att värdera om hans säkerhet. När du börjar missa betalningar då är det kört. Men så ska det vara också för att vi ska kunna ha ett fungerande kreditsystem, räntorna (riskpremien som skulle behöva räknas in) skulle bli väldigt mycket högre annars.
andreas_lofgren skrev:Barkbiten: Är du snäll och förklarar hur en bank skulle kunna värdera om säkerheten för sina låntagare? Skulle de skicka ut en armé av värderingsmän? Vilka skulle den styrkan bestå av förresten? Kan lova dig att ingen av de svenska bankerna har den typen av anställda på "stand by" i väntan på att huspriserna skulle gå ner. Jag gillar inte alls den typ av icke underbyggd skrämselpropaganda du bedriver, för risken finns att någon tror på dig vilket skulle vara olyckligt.

När det gäller din polare som fick sälja huset, så oavsett vad han själv säger, så beror det garanterat på att han började missa betalningarna. Först då plingar det nämligen till i bankernas lånehanteringssystem och banken får upp ögonen. Klart att det är pinsamt att erkänna en sådan sak men det var med 99,9% sannolikhet det som hände, inte att banken helt plötsligt fick för sig att värdera om hans säkerhet. När du börjar missa betalningar då är det kört. Men så ska det vara också för att vi ska kunna ha ett fungerande kreditsystem, räntorna (riskpremien som skulle behöva räknas in) skulle bli väldigt mycket högre annars.

Ok, jag hör att Du är lite orolig. Men tror jag förstår vad Du menar. Du tror att det blir så svårt eller omöjligt för bankerna att uppfylla sina åtaganden gällande utlåningar, att man i praktiken struntar i att undersöka säkerheten i sina utlåningar trots kraftiga värdefall i fastighets- och aktiemarknaden, såvida då inte den enskilde låntagaren råkar missa sina inbetalningar.

Det kan mycket väl vara så, resonemanget låter inte helt ologiskt, och visst kan man spekulera i att det blir så....hålla tummarna och hoppas på det bästa i en eventuellt kraftigt försämrad situation. Men hur framtiden blir vet vi ju inte. Kan ju faktiskt vända och bli bra, vilken dag som helst. Eller helt tvärt om.

Därför tror jag att försöka se till de fakta som finns för att därigenom skapa sig en egen riskprofil att fatta beslut utifrån. Att bankerna inte skulle följa sina åtaganden, det är ju en gissning? Eller har Du mer information om detta? Lite som att säga..."neka till fortkörningen, de har ändå inte resurser att driva igenom en rättegång innan preskriptionstiden gått ut". Och hur var det med Telia-aktien? "kan inte gå snett, staten skulle aldrig låta folket förlora på detta" osv.

Jag tycker att moderatorn på http://www.byggahus.se har lyckats få till en ganska enkel och lättförståelig beskrivning av situationen. Klipper in den nedan:

"Rent formellt så kan banken tvingas att säga upp lånet till dig om husets värde faller under belåningen, även om du utan problem klarar att betala ränta etc.

Banken är strikt skyldig att se till att det finns fullgod säkerhet för de lån som finns. Det kan verka lite avigt, för så länge du som låntagare klarar av att betala ränta och ev. armortering så gör ju banken ingen förlust, men om de tvingar dig att sälja till pris under belåningen så är risken stor att de gör förlust. Men det är alltså inte ett val som banken har, finns ingen säkerhet så måset de avvekla lånet. Oavsett om det är en bra affär att behålla lånet."
http://www.byggahus.se/forum/priser-kal ... unker.html

Det är svårt att sia om framtiden. Så hypoteserna och gissningarna får man helt enkelt försöka bygga utifrån de fakta som finns, men som kanske inte alltid tillhandahålls via de normala kanalerna. Har Du mer information om att bankerna inte klarar av att övervaka varken aktier, eller fastigheter, ja då får Du gärna bifoga dem här. Allt är av intresse för fortsatt riskbedömning.

Det är överraskningsmomenten som är farliga. Vem anade tex under förra bankkrisen att bankerna skulle ha full rätt att göra som de gjorde? Det var ändå hyfsat smarta företagare som de bokstavligen lurade skinnet av i flera fall. Går att läsa mer om det här: http://www.bankrattsforeningen.org.se/

Inte min mening att skrämma upp någon här, eller idka något slags skrämselpropaganda. Men däremot vill jag gärna upplysa om sådant som kanske inte alla tänker på för att på så vis minska riskerna och eventuella obehagliga överraskningar för berörda personer.

Man ska inte blunda för verkligheten, även om det ofta tycks ligga i vår mänskliga natur. Eller för att citera en gammal vän "alla fruar/män är otrogna utom min fru/man".
Från att Volvo ska sparka folk till djupt insatta diskussioner i bankkulturen? Förvisso har båda med lågkonjunkturen att göra, men rubriken på tråden blir en aning vilseledande...
metalHJ skrev:Från att Volvo ska sparka folk till djupt insatta diskussioner i bankkulturen? Förvisso har båda med lågkonjunkturen att göra, men rubriken på tråden blir en aning vilseledande...
Du har rätt, jag försöker att uppdatera rubriken så att den framgent bättre speglar trådens utveckling.

Föreslår ny rubrik: "Volvo planerar massuppsägningar - konsekvenser?".

Tidigare rubriker i denna tråd:
"Volvo planerar sparka ytterligare 1000 personer"
"Volvo planerar sparka ytterligare (uppdaterad 08-10-08)"

Tack för återkopplingen!
På tal om första inlägget, och att inget ont som inte för något gott med sig....

Fick precis se följande text i tidningen NyTeknik:

"Sedan i våras har 75 ingenjörer på Volvo Personvagnar arbetar på sin fritid med att sänka bilarnas koldioxidutsläpp.
- Det handlar om vår överlevnad. När vi såg att företaget inte vidtog de åtgärder som vi tyckte var nödvändiga så sa vi att då gör vi det i stället, säger Magnus Sundemo, initiativtagare till frivilligarbetet." (Publicerad 2008-10-10)

Alltså, krisen tvingar folk att tänka till, och gå utanför de beprövade och låsta banorna. Här ser vi ett klockrent exempel på hur Volvo-anställda vaknat upp ur dvalan (före ledningen) och tagit saken i egna händer (istället för att bara borra huvudet ner i sanden, och tro att de stekta sparvarna ska komma flygande av sig själva).

Ett riktigt kul initiativ i efterdyningarna av alla varsel! Läs mer om det här:

http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 426518.ece
Barkbiten skrev:På tal om första inlägget, och att inget ont som inte för något gott med sig....

Fick precis se följande text i tidningen NyTeknik:

"Sedan i våras har 75 ingenjörer på Volvo Personvagnar arbetar på sin fritid med att sänka bilarnas koldioxidutsläpp.
- Det handlar om vår överlevnad. När vi såg att företaget inte vidtog de åtgärder som vi tyckte var nödvändiga så sa vi att då gör vi det i stället, säger Magnus Sundemo, initiativtagare till frivilligarbetet." (Publicerad 2008-10-10)

Alltså, krisen tvingar folk att tänka till, och gå utanför de beprövade och låsta banorna. Här ser vi ett klockrent exempel på hur Volvo-anställda vaknat upp ur dvalan (före ledningen) och tagit saken i egna händer (istället för att bara borra huvudet ner i sanden, och tro att de stekta sparvarna ska komma flygande av sig själva).

Ett riktigt kul initiativ i efterdyningarna av alla varsel! Läs mer om det här:

http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 426518.ece

:-)-) Det var kul att höra! Att någon bryr sig, nu väntar vi på resultat :)
Ytterligare en konsekvens av dessa förmodade massuppsägningar och redan genomförda massvarsel kan vara att viktig kompetens lämnar Volvo för andra konkurrerande bolag.

Som exempel på detta hittade jag en artikel från NyTeknik (september) som tar upp att Toyota kommer att rekrytera ca 250 nya ingenjörer inom två år, och att man då gärna anställer folk från Volvo och SAAB.

http://www.nyteknik.se/nyheter/karriara ... 406122.ece

Är det en volvofälg?

Är Tesla Y verkligen på 360 l? J[…]

Felkod B5

Hej allihop! Vi var och kollade på en XC60[…]

Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &au[…]