- tor 02 okt 2008, 11:30
#222628
Ska få firmabil och var och provkörde en V50 1,8F, för etanol ska det ju vara 
Blev helt paff då den verkar helt felväxlad! Varvar och varvar men det händer ju inget?
Fick en broschyr som jag gick igenom när jag kom hem
"Hastighet vid 1000 rpm (på högsta växeln) 33,5km/h ? Har fått för mig att en "normal" fart är ca 50km/h.
1,6 dieseln på 109hk har måhända ett bättre bottenvrid men urstark skulle jag inte vilja kalla den - har ändå en hastighet på 48,3km/h
Även om man inte kan tuffa runt på femman i femtio borde man väl åminstone kunna ha en "autobahn" utväxling på femman för lugnare gång på motorvägen.
Fattar inte hur bilfabrikanterna resonerar, men Volvo är inte ensamma om detta fenomen, har kört Passat och andra bilar med samma fenomen. Läste i någon biltidning om någon bilmodell jag glömt, men som svar på ställd fråga blev svaret "-Vi tror inte våra kunder vill växla ned för att köra om på motorvägen"
Hade kunderna inte gillat växla hade väl de sexväxlade lådorna aldrig slagit? Hade en Honda Civic VTEC-e (economy) där det krävdes trean för fartökning i motorvägsfart, men så gick den på nära halvlitern.
(Men såg att nya Civic Type-R med 200hk och sex växlar gör 38km/1000varv! ofattbart!)
Vad vinner man på detta? en kompromiss mellan omkörningsegenskaper och bränsleekonomi ska väl inte sluta så här?
Chevrolet Corvette har visserligen kraft i överflöd men den är växlad;
1:1 på fyran
0,75:1 på femman och
0,5:1 (!) på sexan
Men visst borde fyra växlar klara av att få upp en modern bil i hastighet och få utrymme över för en maschväxel??

Blev helt paff då den verkar helt felväxlad! Varvar och varvar men det händer ju inget?
Fick en broschyr som jag gick igenom när jag kom hem
"Hastighet vid 1000 rpm (på högsta växeln) 33,5km/h ? Har fått för mig att en "normal" fart är ca 50km/h.
1,6 dieseln på 109hk har måhända ett bättre bottenvrid men urstark skulle jag inte vilja kalla den - har ändå en hastighet på 48,3km/h
Även om man inte kan tuffa runt på femman i femtio borde man väl åminstone kunna ha en "autobahn" utväxling på femman för lugnare gång på motorvägen.
Fattar inte hur bilfabrikanterna resonerar, men Volvo är inte ensamma om detta fenomen, har kört Passat och andra bilar med samma fenomen. Läste i någon biltidning om någon bilmodell jag glömt, men som svar på ställd fråga blev svaret "-Vi tror inte våra kunder vill växla ned för att köra om på motorvägen"
Hade kunderna inte gillat växla hade väl de sexväxlade lådorna aldrig slagit? Hade en Honda Civic VTEC-e (economy) där det krävdes trean för fartökning i motorvägsfart, men så gick den på nära halvlitern.
(Men såg att nya Civic Type-R med 200hk och sex växlar gör 38km/1000varv! ofattbart!)
Vad vinner man på detta? en kompromiss mellan omkörningsegenskaper och bränsleekonomi ska väl inte sluta så här?
Chevrolet Corvette har visserligen kraft i överflöd men den är växlad;
1:1 på fyran
0,75:1 på femman och
0,5:1 (!) på sexan
Men visst borde fyra växlar klara av att få upp en modern bil i hastighet och få utrymme över för en maschväxel??