Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Penny
Hej.
Nån som vet vad det är för skillnad på en 740 GL, och en 740 GLE?
Jag har en -87a GLE, med B230F motor.. har alltid undrat vad E:et står för.
Användarvisningsbild
av Loner
Penny skrev:Hej.
Nån som vet vad det är för skillnad på en 740 GL, och en 740 GLE?
Jag har en -87a GLE, med B230F motor.. har alltid undrat vad E:et står för.
Står inte E:et för lite extra lull lull utrustning. :roll:
av Kojje
GL=Grand Lux
GLE=Grand Lux Eletric alltså elhissar,elspeglar mm.
av Penny
Men jag har inga elhissar eller elspeglar..
Användarvisningsbild
av Ramon
Kojje skrev:GL=Grand Lux
GLE=Grand Lux Eletric alltså elhissar,elspeglar mm.
Vad jag fattat det som har 740GLE en B230E motor, dvs. mekanisk insprutning, medan GL antingen har förgasare (B230A) eller elektronisk insprutning (B230F t.ex. Finns fler beteckningar.). Kan vara mer som skiljer.
av nildron
så här är det att gle brukar ofta vara lite mer lyx på men det är inte säkert att det är det....och gl har en fögasarmotor eller en elektroninsk insprutning.....gle har en mekanisk insprutning och den har mer effekt än 740gl för gle:n har ingen kattalysator, om den inte är nyare än 87...så om du har en gle med en b230f så är motorn utbytt i den...ha nyss gjort det med min bil men den vill inte starta! så om någon har ett förslag vad det kan vara så svara gärna!!
Användarvisningsbild
av Äntligen en volvo igen!
Då lägger vi till, vad står GLT för?

Har ju en 745 GLT 16v 89:a och har funderat på detta... syrran har en 440 glt och enligt hennes man står GLT för GrundLurad Totalt!

Det känns nu inte helt betryggande men å andra sidan tar jag honom inte helt seriöst, i det här fallet är väl bäst att tillägga om han skulle titta här... :roll:

/MK
Användarvisningsbild
av Ramon
Jag är inte säker men jag tror GLT stod för Grand Lux Touring, rätta mig om jag har fel.
av 740wennberg
Vet ej vad gl, gle, glt står för men jag vet vad det är:

GL: sk, fattigmans version av 740, typ ingen utrustning, antagligen förgasare före -88 insprut efter 88 till 92.

GLE: lite mera utrustning, vilken utrustning är jag osäker på. men brukar sitta elhissar, elspeglar, c-lås m.m. original. brukade sitta mekaniskt insprut på "alla" modeller.

GLT: All utrustning som fanns till 740 så som jag förstått det. även finns 16V toppar till dom.
Bakre hjullager hub 4 håls 1993 855

Hejsan, Mitt bakre högra hjulhubb har bö[…]

Åk till ÅF så ser dom vilken nyc[…]

Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...