NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hotten
#222628
Ska få firmabil och var och provkörde en V50 1,8F, för etanol ska det ju vara ;-)
Blev helt paff då den verkar helt felväxlad! Varvar och varvar men det händer ju inget?
Fick en broschyr som jag gick igenom när jag kom hem
"Hastighet vid 1000 rpm (på högsta växeln) 33,5km/h ? Har fått för mig att en "normal" fart är ca 50km/h.

1,6 dieseln på 109hk har måhända ett bättre bottenvrid men urstark skulle jag inte vilja kalla den - har ändå en hastighet på 48,3km/h

Även om man inte kan tuffa runt på femman i femtio borde man väl åminstone kunna ha en "autobahn" utväxling på femman för lugnare gång på motorvägen.

Fattar inte hur bilfabrikanterna resonerar, men Volvo är inte ensamma om detta fenomen, har kört Passat och andra bilar med samma fenomen. Läste i någon biltidning om någon bilmodell jag glömt, men som svar på ställd fråga blev svaret "-Vi tror inte våra kunder vill växla ned för att köra om på motorvägen"

Hade kunderna inte gillat växla hade väl de sexväxlade lådorna aldrig slagit? Hade en Honda Civic VTEC-e (economy) där det krävdes trean för fartökning i motorvägsfart, men så gick den på nära halvlitern.
(Men såg att nya Civic Type-R med 200hk och sex växlar gör 38km/1000varv! ofattbart!)

Vad vinner man på detta? en kompromiss mellan omkörningsegenskaper och bränsleekonomi ska väl inte sluta så här?

Chevrolet Corvette har visserligen kraft i överflöd men den är växlad;
1:1 på fyran
0,75:1 på femman och
0,5:1 (!) på sexan
Men visst borde fyra växlar klara av att få upp en modern bil i hastighet och få utrymme över för en maschväxel??
#222639
Tittar du på när vridmomentet är som sötrst i förhållande till varv per minut så ligger det på 3000varv per minut.
Det är förmodligen därför som bilens växlar ligger som de gör. Jag äger själv en V50 1.8F och jag håller med dig om att den är knepigt växlad. Motorvägsfart är olidlig.

Ska man svänga i stadstrafik så har jag alltid trean i när man ska gasa sig ur svängen. Bilen drar också avsevärt mycket mindre om man ligger tex på femman i 50km/h men vridet är då väldigt lågt och bilen klarar inte av allt för stora skillnader i nerförslut och uppförslut. Det gör i sin tur att man får gasa extra eller växla ner. Alltså är det en alldeles förliten motor för att dra runt den bilen den faktiskt gör.
Därför har jag valt volvos D5 i nästkommande bil. Max vrid har du redan vid 1750 - 3250varv, dvs där går det att köra på hög växel utan att bilen tappar fart och kraft i uppförslut.

Som mman brukar säga. Man vinner inget rally med massa hästar utan rejält med vrid.
Nu sitter jag o längtar tills min V50 D5 r-design kommer...
av Lövet
#222642
Klena bilar och dåliga chaufförer som inte kan växla har gjort att bilarna konstruerats på detta sätt. Marknadsförare verkar tro att det är ett försäljningsknep att inte behöva växla ner inför omkörning och kombinera detta med en pytteklen motor som 1,8F = massor med varv på femman. Saab exempelvis har gjort tvärtom, hög utväxling för lågt varv och sedan en kraftig turbomotor för att orka. Men det blir inget riktigt bra exempel eftersom Volvo 2,5T exempelvis är uppbyggd på ungefär samma sätt. 1,8F är helt enkelt en klen motor som behöver mycket varv för att orka.

50 km/h vid 1000 varv är dock mycket högt och främst vanligt på större bilar med rejäla motorer eller automatlåda. Även dieslar är högre utväxlade.

"Normal" utväxling för en normalstark bensinbil idag ligger väl runt 40 km/h / 1000 varv.
Användarvisningsbild
av hozz
#223590
Uppmätt o klart på en C30-T5 manuell på 6:ans växel till 52-53 km/tim.
av Lövet
#223613
Det stämmer bra om man inkluderar felvisning i hastighetsmätaren för den exakta uppgiften är 47 km/h per 1000 varv.

Kraftöverföring:
Motorn fram ,framhjulsdrift (alt. 4-hjulsdrift system Haldex) .6-växlad, alternativt 5-växlad automatlåda (Geartronic). Hastighet på 6:an vid 1000 r/min 47,1 km/h.

Uppgift från http://www.teknikensvarld.se/files/TV04 ... 93aero.pdf

Tråkigt att aviseringarna inte är m[…]

"1975-1984 Volvo 242 244 245 DL Center Cap Hu[…]

Halvljus

Jag har en V50 -11 som jag var och besikta. Jag fi[…]

Är det en bärarmsbussning som håll[…]