Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av bilman
Anliggande broms vänster fram på besiktningen nyligen:( Vid två tillfällen kontrollerar jag just detta: Vid däckbyten vinter/sommar.Bromsen blev alltså anliggande efter sommardäckbytet.Finns det något annat sätt att kontrollera anliggande broms :?:
Användarvisningsbild
av Tomas88
Hur menar du me att kontrollera anliggande broms?
Alltså om den ligger på så brukar det bli ganska varmt på den skivan. Ibland kan man känna värmen bara igenom att känna på fälgen. Men om det är så att besiktningen anmärkt så ligger den nog på.
Det du kan välja på ju då att renovera oket eller köpa ett nytt. Eller kanske byta båda eftersom det andra troligtvis också är ganska dåligt.
Finns billiga ok på Biltema.

Sen glömde du ange vad du har för bil.
Användarvisningsbild
av Fluffen
Plocka loss och motionera bromsarna, funkar det inte så får du byta ok.
Glidpinnarna kan kärva så det kan bero på dem också.
av 945S
Du kan ju prova om det hjälper att göra några ordentliga inbromsningar innan du börjar riva ner oken. De kanske kan må bra av lite motion om de beckat ihop pga överdriven fiskörning. Men som sagt okrenovering låter troligt annars.
av bilman
Tackar för tipsen! Alltså blev det ombesiktning p g a anliggande broms.Min fråga gällde om anliggningen sker plötsligt eller är den en process. Och då är frågan om jag t.ex.en vecka före besiktningen ska hissa upp bilen och rulla hjulen.Detta är vad jag menade med "kontrillera".Bilen är en 745 årsmodell 90.Hade problem med anliggande bak för några år sedan och då räckte med att "motionera" kolven.Nu låmnade jag till en ackrediterad volvo verkstad.Nota? 3300:- :( Byte av ok,2 gummirör och luftning plus släckning av 2an.
av kudden
det är en prosses. kolvarna blir mer och mer dåliga.Byt klossarna och motionera kolvarna.Ta bort klossarna och lägg en plåt eller träbit som inte är tunnare än klossarna på (klossplatsen) annars flyger kolvarna ut.lägg olja på kolvarna och bromsa flera gånger,och lägg olja på dom igen tills dom känns lätta.Upprepa flera gånger.Tryck tillbaka kolvarna varje gång du har bromsat och fortsätt tills kolvarna går lätt.Lycka till.
av grizzlyn
Ett mycket vanligt problem är att bromsklossarna rostar fast i oken. Montera bort klossarna, gör försiktigt rent i oken där bromsklossarna ligger utan att skada dammskydden, skrapa bort rost på övre och nedre kanten på klossarna och smörj ytterst lite med antikärvpasta på kanterna, smörj även ytterst lite på de ytor i oken som har anliggning mot klossarna, OBSERVERA att om det kommer olja eller fett på beläggen så försämras bromsförmågan! Detta bör göras en gång per år på alla hjulen, gärna på våren efter vinterns slask och salt.
mvh

Törs jag gissa att den hamnar i ett prisl&aum[…]

Backljus

https://www.youtube.com/watch?v=I21hGe0BLoM samt […]

Felkod ecm-2520

ja, om det är skit i tanken. Filtret ä[…]

Köpa en tidig XC90?

Bara i fönstershoppingstadiet ännu, men […]