Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

hejsan,

Har en 99:as v70 med startproblem. Så fort jag släpper tillbaka nyckeln efter att motorn startat så dör den på en sekund, provar igen med samma resultat. Tredje försöket kan den stå o gnugga på startmotorn en stund. Släpper tillbaka nyckeln och provar en gång till, kan då starta igen för att dö sekunden efter jag släpt nyckeln. Och vipps, när man försökte ett antal gånger (olika hur många) så startar den och går hur bra som helst. Ibland Händer detta varje gång vi ska ut med bilen, ibland funkar det hur bra som helst i veckor.

Fick igen bilen för tre veckor sedan efter det klassiska gasspjäll bytet på dessa modeller och upplever att det blivit mer efter det?! Innan kunde den vara svårstartad om man t.ex. startat bilen för att flytta den o stängde av motorn igen inom en minut eller så... då fick man gnugga länge på startmotorn o när den väl startade hålla mptorn igång med lite gas, motorn gick då riktigt risigt en stund o man fick ge lite gas, komillalucktande rök ur avgasröret...
Men detta ENDAST om man sam sagt inte haft motorn igång en stund, en vän sa minst två minuter måste motorn vara igång för att "ladda upp tryck" i cylindrarna inför nästa start just på dessa motorer, något han "googlat" för att få fram... någon som vet mer om just dessa startproblem?!

Annars är nog bilen snart till salu, tappade orken med gasspjället som blev en dr historia, o händer ju tydligen igen - bara att vänta...

Tack på förhand!
Salomon skrev:hejsan,

Har en 99:as v70 med startproblem. Så fort jag släpper tillbaka nyckeln efter att motorn startat så dör den på en sekund, provar igen med samma resultat. Tredje försöket kan den stå o gnugga på startmotorn en stund. Släpper tillbaka nyckeln och provar en gång till, kan då starta igen för att dö sekunden efter jag släpt nyckeln. Och vipps, när man försökte ett antal gånger (olika hur många) så startar den och går hur bra som helst. Ibland Händer detta varje gång vi ska ut med bilen, ibland funkar det hur bra som helst i veckor.

Fick igen bilen för tre veckor sedan efter det klassiska gasspjäll bytet på dessa modeller och upplever att det blivit mer efter det?! Innan kunde den vara svårstartad om man t.ex. startat bilen för att flytta den o stängde av motorn igen inom en minut eller så... då fick man gnugga länge på startmotorn o när den väl startade hålla mptorn igång med lite gas, motorn gick då riktigt risigt en stund o man fick ge lite gas, komillalucktande rök ur avgasröret...
Men detta ENDAST om man sam sagt inte haft motorn igång en stund, en vän sa minst två minuter måste motorn vara igång för att "ladda upp tryck" i cylindrarna inför nästa start just på dessa motorer, något han "googlat" för att få fram... någon som vet mer om just dessa startproblem?!

Annars är nog bilen snart till salu, tappade orken med gasspjället som blev en dr historia, o händer ju tydligen igen - bara att vänta...

Tack på förhand!
Till att börja med så är det troligen transponderringen som sitter runt tändningslåset som är ditt problem. Den spärrar bränslepumpen och bilen går ju bara nån sekund varje gång.
Att starta en volvo och stänga av den direkt gör den sur tyvärr. Det är det du upplevt som att den rök och luktade illa. Det är ett handhavandefel och inget annat. Att bilen skulle stå och *ladda* på nåt sätt är ju en direkt felaktighet. Bilen ska stå och gå eftersom den surar till om den går för kort tid helt enkelt. Detta beror på att volvo valt att bilen ska gå gaska så fett vid start.
Tack för snabbt svar. Ringd Volvo här i Umeå för att boka tid för byte av transponderringen, de sa dock att motorn inte skulle tända alls om det var detta fel, utan bara gå på startmotorn. De sa att det mest troligt var "startkontakten" som var felet, sitter tydligen inne i tändnigslåset. Kostnad drygt 700kr att fixa, transponderringen skulle kostat 870kr så blev ju billigare i alla fall... Låter detta troligt?

Gällande att bilen blir sur om den inte får gå en stund, och vad jag förstår förbränna den feta bränsleblandningen som blir vid start innan man stänger av den igen, så låter det ju mycket troligt och intressant att veta vad som verkligen händer. Har tagit för vana att låta bilen stå på tomgång en stund om jag är tvungen att flytta den eller liknande för att undvika detta. Skulle detta gälla de flesta av Volvos modeller då menar du? intressant.

Återigen tack för snabbt svar.
Salomon skrev: Ringd Volvo här i Umeå för att boka tid för byte av transponderringen, de sa dock att motorn inte skulle tända alls om det var detta fel, utan bara gå på startmotorn. transponderringen skulle kostat 870kr så blev ju billigare i alla fall... Låter detta troligt?
Så va det inte för mig, i värsta fall så tog det 7-8 försök innan den gick, den startade men la av efter sisådär 2sek, va till volvo idag å inhandlade en antennring för 362:- och nu funkar det kalas

Antennringen fixar du själv, tar max 5min att byta
Salomon skrev:Tack för snabbt svar. Ringd Volvo här i Umeå för att boka tid för byte av transponderringen, de sa dock att motorn inte skulle tända alls om det var detta fel, utan bara gå på startmotorn. De sa att det mest troligt var "startkontakten" som var felet, sitter tydligen inne i tändnigslåset. Kostnad drygt 700kr att fixa, transponderringen skulle kostat 870kr så blev ju billigare i alla fall... Låter detta troligt?

Gällande att bilen blir sur om den inte får gå en stund, och vad jag förstår förbränna den feta bränsleblandningen som blir vid start innan man stänger av den igen, så låter det ju mycket troligt och intressant att veta vad som verkligen händer. Har tagit för vana att låta bilen stå på tomgång en stund om jag är tvungen att flytta den eller liknande för att undvika detta. Skulle detta gälla de flesta av Volvos modeller då menar du? intressant.

Återigen tack för snabbt svar.
Vad gäller startspärren så startar bilen och den kan inte fungera vidare då den inte får bränsle. Startförsök kan du göra tills railen är tom. Då startar inget mera.
Vad gäller hur volvos bilar blir sura (gäller flera fabrikat) så har jag gått igenom detta på diverse forum, jag har även gått igenom varför dom blir kompressionslösa och hur man botar det, tog även upp diverse konstiga lögner eller okunskap om ämnet (gäller flera bilar än volvo), även här om jag inte minns fel. Så sök så skall du finna.
sewe skrev:
Salomon skrev: Ringd Volvo här i Umeå för att boka tid för byte av transponderringen, de sa dock att motorn inte skulle tända alls om det var detta fel, utan bara gå på startmotorn. transponderringen skulle kostat 870kr så blev ju billigare i alla fall... Låter detta troligt?
Så va det inte för mig, i värsta fall så tog det 7-8 försök innan den gick, den startade men la av efter sisådär 2sek, va till volvo idag å inhandlade en antennring för 362:- och nu funkar det kalas

Till mig sa de på Volvo att om det är antennringen så får den ingen kontakt med nyckeln och ska inte alls tända utan bara gå på startmotorn. Eftersom den tändar och dör, ja säg efter två sekunder som i ditt fall... åter ju precis lika. Då skulle det inte kunna vara antennringen utan startkontakten?!

Om jag köper en antennring o ska byta den själv, hur går jag då tillväga. De sa att jag då måste lämna in den för att ta bort felkoder, men inte nödvändigt va?!

Så Pettsson, du menar alltså att det ändå ät antennringen och att jag visst kan få motorn att tända så länge det finns bränsle... När den sedan efter något försök bara går på startmotorn beror detta på att den inte får bränsle. Sedan startar den igen och går hur bra som helst... då har antennringen fått kontakt igen eller?
Salomon skrev:
sewe skrev:

Till mig sa de på Volvo att om det är antennringen så får den ingen kontakt med nyckeln och ska inte alls tända utan bara gå på startmotorn. Eftersom den tändar och dör, ja säg efter två sekunder som i ditt fall... åter ju precis lika. Då skulle det inte kunna vara antennringen utan startkontakten?!

Om jag köper en antennring o ska byta den själv, hur går jag då tillväga. De sa att jag då måste lämna in den för att ta bort felkoder, men inte nödvändigt va?!

Så Pettsson, du menar alltså att det ändå ät antennringen och att jag visst kan få motorn att tända så länge det finns bränsle... När den sedan efter något försök bara går på startmotorn beror detta på att den inte får bränsle. Sedan startar den igen och går hur bra som helst... då har antennringen fått kontakt igen eller?
Precis..
om det är anten ringen så komer inte bränslepumpen att arbeta. bilen komer att sterta o gå så länge det finns tryck i systemet. vilket brukrar vara 1-2 sek vid första startförsöket o sen tänder den aldrig mer.

har du turbo eller sug motor?
går din bil några sekunder efter varje startförsök?
CarMan skrev:om det är anten ringen så komer inte bränslepumpen att arbeta. bilen komer att sterta o gå så länge det finns tryck i systemet. vilket brukrar vara 1-2 sek vid första startförsöket o sen tänder den aldrig mer.

har du turbo eller sug motor?
går din bil några sekunder efter varje startförsök?
Ingen Turbo. Ja den går typ en-två sekunder första två-tre försöken, sedan går den på startmotorn om den inte startar som vanligt...

Tror jag ska åka och köpa en antennring imorgon och prova.
sewe skrev:Så va det inte för mig, i värsta fall så tog det 7-8 försök innan den gick, den startade men la av efter sisådär 2sek, va till volvo idag å inhandlade en antennring för 362:- och nu funkar det kalas

Så du kunde få den att gå 7-8 gånger i 2sek innan den startade, låter ju precis som min, men någon gång därimellan kan den gå på startmotorn bara o inte tända alls, sedan gå 2sek igen.

Men hur lossar jag antennringen o byter den då, är det själv ringen man ser runt tändningslåset?

Fälgarna skiljer inte mer än att de hamn[…]

Hej. Har sett några xc60 MY2020/MY2021 som h[…]

Ljud från koppling

Problemet är löst, körde runt helt […]

EX30, påstår dom.

Tycker den är genuint vrålsnygg. Kan va[…]