Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av morbidfinn
hejsan.
Nu var det krångel med bilen igen :(

S60 2.4t -01 20200mil.
symptom: levererar inte full effekt vid gaspådrag. Full gas känns som 80% gas.
Har inga felmeddelanden eller felkoder genererade med obd2 läsare.
Krånglande spjäll, maf, gaspedal, vvt-solenoid?
Turbo och Magnetventil är bytt. Spjällhus nyligen rengjort.

Någon som vet börvärden för uppmätning av gaspedalgivare, lmm?
Användarvisningsbild
av morbidfinn
morbidfinn skrev:hejsan.
Nu var det krångel med bilen igen :(

S60 2.4t -01 20200mil.
symptom: levererar inte full effekt vid gaspådrag. Full gas känns som 80% gas.
Har inga felmeddelanden eller felkoder genererade med obd2 läsare.
Krånglande spjäll, maf, gaspedal, vvt-solenoid?
Turbo och Magnetventil är bytt. Spjällhus nyligen rengjort.

Någon som vet börvärden för uppmätning av gaspedalgivare, lmm?

Har nu läst av lite parametrar med VIDA.

Luftmassa Lmm: börvärde: 14kg/h (0.1 tolerans) tomgång
Uppmätt värde: 12.4kg/h

Gaspedal nedtryckt: börvärde: 88%
Uppmätt värde: 76% både analogt och pwm

Med andra ord är lmm och gaspedalen defekta?
Användarvisningsbild
av CarMan
MAF:en brukar räkna fel åt andra hållet. tror bara att du har lite låg tomgång, då blir ju värdet lägre.
men mafen kan ju räkn fel på annat varvtal ! så vist kan det vara den.

annars så är magnetventilen till turbon en vanlig orsak
Användarvisningsbild
av CarMan
glömde skriva att gaspedalen är innom toleranserna (gaspedalen mäter med analog & digital signl, så pajar en får du en felkod)
Användarvisningsbild
av mspired
Magnetventilen till turbon brukar göra att bilen accelererar ojämt om den är dålig, nästan som att gasa fullt och sedan släppa lite på gasen och sedan gasa fullt o.s.v. om du förstår...
En annan sak som det kan vara, (hade det felet på min bil nyligen) är den bakre ljuddämparen som kan vara igensatt. :roll: Min bil, V70 2.4T -02 20 000 mil kändes trög iblan, man fick gasa lite mera än normalt plus att bensinförbrukningen ibland ökade markant. Inga felkoder eller andra fel upptäktes. Efter en hastig resa med på ett par mil en dag i somras så tittade det ut tomteskägg ur avgasröret. Jag slet ur så mycket av tomten jag kunde med hjälp av en krok av pianotråd, det blev nästan en full kasse. Efter det så går bilen bra igen och förbrukningen är normal, låter lite mera bara. Vet dock inte hur man kan kolla detta om det inte syns något i röret, men om du aldrig bytt ljuddämpare på 20k mil så kan det vara idé att kolla upp även om det är långsökt...
Användarvisningsbild
av morbidfinn
okej.
Tack carman för snabb respons.
Magnetventilen är bytt för två månader sedan.
Ja, tomgången ligger vid 600-700rpm om jag minns rätt.
Turbon är utbytt, kontrollerade hur tryckstången på klockan var inställd. Det är precis så den stänger spjället med ett lätt tryck. De verkar normalt i mitt sinne logiskt, kanske fel?
Många gånger vid acceleration upplever jag ett högre turbotryck som dalar ned efter ca 1 sekund, som en liten spark.

Avgasröret har jag bytt tillbaka till orginal då jag tröttnade på fullflödes, tröttsamt när man åker automat. Ingen större skildnad förutom att bilen blev behagligare och jämnare i gången.
Användarvisningsbild
av morbidfinn
Nu har jag prövat en sak jag var lite tveksam om. CRC air sensor clean, demonterade och rengjorde MAF givarn, en svart smutsig beläggning försvann.
Har nu inte kört någon större sträcka, men hann pröva lite landsväg, stadskörning mm. Tro fan att det fungerar :) Nu går det undan vid acceleration, inga konstigheter, bara fritt fram! Tomgång låg innan runt låga 600rpm, nu närmare 800rpm.
En sak jag glömde nämna innan var att bilen har dragit väldigt mycket bränsle än vanliga fall. De har ju klart nu stabiliserat sig till mer normala siffror efter rengöringen.
Ska provköra och observera förbrukning och gaspådrag framöver för att se mer exakt om det inte är en tillfällighet.
Hoppas det håller i sig, då är myten om rengöringen spräckt.
Generator Pv 444

Laddpänningen är för låg och […]

Nu är bilen inomhus och här kommer den f[…]

https://www.blocket.se/annons/ostergotland/volvo_v[…]

Vänster bakfälg blir varm

Jag gick runt bilen och bad en annan sitta i och b[…]