Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av jokos
Jag får inte fram något bränsle ur spridarna på min 740 glt/16v-89. Bränslepumpen går och det är bränsle fram till spridarna. Jordar jag den gråvita kabeln som går till spridarna från bränslestyrboxen så öppnar de, men ger full bränslemängd hela tiden.
Sitter felet i bränslestyrboxen eller i något som styr den?
Nummret på boxen är 0 280 000 549. Sitter den boxen bara på 16v eller passar det med en box från någon annan modell?
av Hemulen
Kollat om du har ett spridarrelä som sitter vid expasionskärlet? har du det så öppna och löd om eller skaffa ett nytt och prova om det hjälper. Bäst är att låna ett och prova.
av jokos
Vet inte om jag har ett spridar relä'. Vad jag kan minnas så satt det inget relä' vid expansionskärlet. Jag har just stoppat i hela motorenheten med "alla" relä'er mm från donatorbilen(740glt/16v) i min folkracebil. Jag körde bilen med hela härvan liggandes lös innan jag demonterade den samt monterade i den nya karossen. Har även kört motorn i den nya karossen men efter ett tag gick den sämre och sämre. Nu startar den endast om jag jordar den gråa kabeln till spridarna. Utan det så öppnar inte spridarna.
Hur ser spridar relä't ut?
av Hemulen
Enligt ett schema så skall det sitta ett relä där. Själv har jag 230f motorn med ett svart relä ca 5cm högt och runt 3-3,5cm brett nr: 899931 1323592-1. 12v 40a. 4 sladdar går dit med dessa färger:Röd,grön/röd,blå/gul,svart. Troligtvis har vi samma relä,men är inte 100 säker. :roll:
av jokos
Det stämmer. Jag har ett sånt relä'. Det fungerar,det slår i det när man vrider om nyckeln. Den blå/gula går till spridarna.
Det jag funderar mest över är den gråa till spridarna(jorden). Den går från spridarna in till bränsleboxens stift 18. På något sätt så måste den styras av någon annan komponent, så att den ger lite ström(=lite bränsle) vid låga varv samt mer ström(=mer bränsle) vid högre varv.
Kan det vara spjällägesgivaren som spökar?
av Hemulen
Tänkte på en sak,eftersom du har en 89:a så har du en felkodsdosa,helt enkelt,kolla om du har felkoder(glöm inte att även kolla uttag nr 6). Du kan även kolla spjällägesgivaren med felkodsdosans hjälp: Kabeln tesuttag 2, på med tändningen,vrid gasspjället till fullt läge, tryck in knappen 2 gånger mindre än 3 sek åt gängen,dioden börjar blinka snabbt.Släpper du spjället ska du få kod 3-3-3.Då är fullgasläget riktigt.vrid gasspjället en liten bit,dioden ska slockna och sedan blinka 3-3-2 och det betyder att spjällkontakten är riktig i tomgångsläget. :-)-)
Det där spridarrelät är till för att ge spänning till spridarna, och det verkar det ju göra iomed att de öppnar när du jordar den grå kabeln.
Helt rätt är att det är styrenheten som ska jorda den kabeln, och det olika beroende på varv och gaspådrag.

Jag tror att det kan vara styrenheten som lämnat in, testa med en annan om du får tag på en.
Sen se till så att styrenheten är ordentligt jordad, ofta har det hänt att styrenheterna gått sönder pga att de varit dåligt jordade.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Har du gnista? Utan signal från tändlägesgivaren vet inte styrenheten om att motorn snurrar, och då blir det inget bränsle heller. I det här fallet med separata bränsle och tändsystem ska bränslestyrenheten ha varvtalssignal från tändsystemet.
Användarvisningsbild
av B4B
Har själv haft problem med nämda relä på en 740 GL -90:a. Om detta kan du läsa om i länken nedan. http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=15&t=30959
Men kolla så att du har gnista på stiften som Sparks skerv!!
av jokos
Sparkz)) Gnista finns.
Fastmoving))) Tror du har rätt i att boxen kan vara kass. När jag har kört motorn sista tiden så har allting legat löst. Hela kabelhärvan inkl. bränslebox. Den har alltså varit ojordad! Klantigt men ett faktum.
Spridarrelä't har jag provat ett annat idag utan resultat(trodde i.o.f.s inte att det var felet heller men värt att prova)
Den grå/vita kabeln från nr 18 på boxen ska ge små pulser till spridarna vid låga varvtal och öka intensiteten vid högre varvtal. När den jordas som jag gjorde så ger den absolut max hela tiden-inte konstigt att jag inte hade tomgång samt att det sköt och small.
Måste ha tag i en box så att jag kan prova om det är det felet.
Vart hittar jag en box med nr 0 280 000 549 att låna samt ev köpa?
Volvo car UX

Att man ändrar vår vinter fattar jag me[…]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Slutfaktura från Mercedes har kommit så[…]

Val av motorolja

Det där med oljor en underlig följetong.[…]

Den stora annons-tråden

@fjohan82 , Ja jösses, kan bli nästa &q[…]