Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Amli
#217482
Jag håller oxå med om att det INTE är ok. Som sagt bilen är helt ny, visst att saker kan hända men det betyder inte att man bara ska rycka på axlarna och acceptera det. Det är ens tid och energi som går åt som även det bör sättas ett värde på.

Jag är hittills oehört nöjd med mitt val av byte från Audi, men jag kommer inte ha en hög tolerans nivå om något väl börjar krångla.
#217518
V70 II 2.5FT bränsleförbrukning med automat...
Jag väntar fortfarande på min V70 II 2.5FT Summum med automat och har försökt få fram förbrukningssiffror på redan levererade bilar.
Min säljare har från taxi fått veta att deras bilar drar 1.45 liter milen (etanol). - och då får man ta hänsyn till att de med skyltar och annan utrustning väger något mer än privatlevererade bilar. Dessutom mkt stadskörning m m.
Deras testbild säger han (automat) ligger på ca 1,35 etanol per mil.
Någon som vet mer om förbrukningen av 2.5FT automat?
Mvh Soduke
#217520
Tflex skrev:Volvo assistans visste inget. Han frågade vad som menades med tändningsläge I och II, känns ju tryggt. Hur kunde man gå på den niten och byta från BMW till Volvo. Har man rätt att häva köpet el dylikt när bilen uppenbarligen inte är som den ska. När en bil väl börjat krångla brukar det ju fortsätta på en vägen. Har inte tid att besöka verkstaden 1 gång i veckan.
Volvo Assistans vet ungefär lika lite som andra assistans-bolag, det är oftast inköpta tjänster där det inte är märkesmänniskor som svarar...
#217521
Tflex skrev:Kul att någon förstår att man blir upprörd och besviken. Det kan ju vara som så att man helt enkelt vant sig vid en viss nivå vad gäller kvalitet och så vidare. Har som sagt innan volvon hämtat ut 2 nya bmw som jag haft i 3 år vardera. Ingen av dem har strulat någon gång. Men om man däremot kört volvo tidigare kanske man inte tycker det är någon stor grej att en bil som gått 3 mil krånglar. Man kanske är van vid att besöka verkstaden ett par gånger i månaden. Fram tills dess det är dags att byta bil. Intalade mig någonstans att nya V70 skulle vara en kvalitéts bil. Valde bort bla Audi A6 och Bmw 5-serie, vilket man nu börjar ångra. Men i övrigt gillar jag volvon, många finesser, tilltalande interiör, motorn känns toppen, tyst i kupén och jämnfört med min X3:a är bagaget nästan dubbelt så stort. Om volvo bara får ordning på bilen nu och den inte fortsätter krångla kommer jag vara mer än nöjd.

Fick även ett bra bemötande när jag var på Bilia i förmiddags, säljaren ringde en av deras tekniker som inte trodde det rörde sig om något stort fel. Han trodde det kunde vara någon "kontakt grej", och enligt honom kunde jag köra på som vanligt. Bilen lämnas in på måndag och de tillhandahåller lånebil. Men jag tycker ändå det är surt. Nästan snudd intill pinsamt att säga till övriga på jobbet att man ska åka in till verkstaden på måndag morgon med bilen man hämtade fredag eftermiddag.
Jag har också mest positiva erfarenheter av BMW, men de senaste två åren har familjens tre BMW krånglat mycket och skillnaden mot Volvo är stor i ett avseende: Volvo är oerhört generösa med garantireparationer. På förra volvon betalade jag 1 000 kr i reperationer på nästan sex år (15 000 mil), allt gick på garantin. BMW:n vi har nu kostade 450 000, den senaste servicen (4500 mil) kostade 20 000, det var vattenpump, kablage och en del annat som inte borde paja som har pajat och vi har flera gånger tidigare åkt in med bilen pga konstiga ljud och driftstörningar. Jag vet, det är pinsamt att åka från jobbet men tyvärr så tror jag att risken är ungefär lika stor om du byter tillbaka till BMW...

PH
#217541
Hittade hit efter en liten sökning på nätet angående leverensförseningar på "nya" V70II 2,5FT efter viss frustration över lång leveranstid. Jag själv beställde en V70II 2,5FT i våras feb/mars och väntar fortfarande på leverans.....

Jag vet inte om man ska skratta eller gråta när man läst igenom flertalet inlägg på den här tråden. Det är väl flertalet händelser som gjort att man blivit startkt tveksam till det man beställt och kan förstå och håller med till 100% att en bil inte ska behöva lämnas in på verkstad efter 3mil. Man lägger ju långt över en kvarts miljon på en sak som man förväntar sig ska fungera och uppfylla de förväntningar man haft vid beställning, vilket förmodligen inte är verkstadsbesök! Visst kan ett positivt bemötande från servicepersonalen väga tungt och är nog så viktigt för att jag som kund ska återkomma även framåt i tiden.

Enl. den överenskommelse jag hade med min säljare skulle bilen levererats före semestern. Jag har därefter fått olika besked angående leveranstid som både har varit längre och kortare. Olika leveransdatum har informerats muntligen eller via e-mail och post vid så många olika tillfällen så att jag har tappat räkningen. Numera är det lite smått roligt att följa den ständiga förvirringen med nya leveransdatum och förklaringar från återförsäljaren.

Enl. Volvo´s "leveranshemsida" var senaste informationen preliminär leverans V36. Efter att själv fått uppsöka återförsäljaren för att få veta om leverans skulle ske V36 eller ej så fick jag efter någon dags efterforskning från deras sida veta att dom inte får leverera ut några 2,5FT pga av elektonikfel. Ska man skratta eller gråta? Visst är det bättre att eventuella fel åtgärdas innan leverans men man undrar ju vad det är man beställt :-) Lite karskt så hann jag ju inte köra en meter innan det var dags att reparera, så 3 mil är ju bättre än inget ;-) Bör tilläggas att jag ännu inte fått något leveransbesked. Någon som hört något om elektronikfel? Vad är det man gått och köpt? Men den som väntar på något gott väntar ju aldrig för länge......eller hur var det nu?
#217543
@2,5FT: jag förstår din frustration till fullo, hoppas att du blir nöjd med bilen när den kommer.

Modellen är ju inte ny och vanliga 2,5T har funnits ute länge, så hur kan de relativt begränsade etanolkonverteringarna göra leverans så svår???

Trevlig kväll
PH
#217568
2,5FT skrev:Hittade hit efter en liten sökning på nätet angående leverensförseningar på "nya" V70II 2,5FT efter viss frustration över lång leveranstid. Jag själv beställde en V70II 2,5FT i våras feb/mars och väntar fortfarande på leverans.....

Jag vet inte om man ska skratta eller gråta när man läst igenom flertalet inlägg på den här tråden. Det är väl flertalet händelser som gjort att man blivit startkt tveksam till det man beställt och kan förstå och håller med till 100% att en bil inte ska behöva lämnas in på verkstad efter 3mil. Man lägger ju långt över en kvarts miljon på en sak som man förväntar sig ska fungera och uppfylla de förväntningar man haft vid beställning, vilket förmodligen inte är verkstadsbesök! Visst kan ett positivt bemötande från servicepersonalen väga tungt och är nog så viktigt för att jag som kund ska återkomma även framåt i tiden.

Enl. den överenskommelse jag hade med min säljare skulle bilen levererats före semestern. Jag har därefter fått olika besked angående leveranstid som både har varit längre och kortare. Olika leveransdatum har informerats muntligen eller via e-mail och post vid så många olika tillfällen så att jag har tappat räkningen. Numera är det lite smått roligt att följa den ständiga förvirringen med nya leveransdatum och förklaringar från återförsäljaren.

Enl. Volvo´s "leveranshemsida" var senaste informationen preliminär leverans V36. Efter att själv fått uppsöka återförsäljaren för att få veta om leverans skulle ske V36 eller ej så fick jag efter någon dags efterforskning från deras sida veta att dom inte får leverera ut några 2,5FT pga av elektonikfel. Ska man skratta eller gråta? Visst är det bättre att eventuella fel åtgärdas innan leverans men man undrar ju vad det är man beställt :-) Lite karskt så hann jag ju inte köra en meter innan det var dags att reparera, så 3 mil är ju bättre än inget ;-) Bör tilläggas att jag ännu inte fått något leveransbesked. Någon som hört något om elektronikfel? Vad är det man gått och köpt? Men den som väntar på något gott väntar ju aldrig för länge......eller hur var det nu?

Det där med elektronikfel. Är det handlaren eller fabriken som inte får leverera? Då det är väldigt många som fått ut sina 2,5ft, låter det ju lite konstigt om det bara är din handlare som inte kan leverera? Med tanke på att min började krångla efter 3 mil hade jag iof hellre väntat ett par veckor.
#217573
Tflex skrev:
2,5FT skrev:Hittade hit efter en liten sökning på nätet angående leverensförseningar på "nya" V70II 2,5FT efter viss frustration över lång leveranstid. Jag själv beställde en V70II 2,5FT i våras feb/mars och väntar fortfarande på leverans.....

Jag vet inte om man ska skratta eller gråta när man läst igenom flertalet inlägg på den här tråden. Det är väl flertalet händelser som gjort att man blivit startkt tveksam till det man beställt och kan förstå och håller med till 100% att en bil inte ska behöva lämnas in på verkstad efter 3mil. Man lägger ju långt över en kvarts miljon på en sak som man förväntar sig ska fungera och uppfylla de förväntningar man haft vid beställning, vilket förmodligen inte är verkstadsbesök! Visst kan ett positivt bemötande från servicepersonalen väga tungt och är nog så viktigt för att jag som kund ska återkomma även framåt i tiden.

Enl. den överenskommelse jag hade med min säljare skulle bilen levererats före semestern. Jag har därefter fått olika besked angående leveranstid som både har varit längre och kortare. Olika leveransdatum har informerats muntligen eller via e-mail och post vid så många olika tillfällen så att jag har tappat räkningen. Numera är det lite smått roligt att följa den ständiga förvirringen med nya leveransdatum och förklaringar från återförsäljaren.

Enl. Volvo´s "leveranshemsida" var senaste informationen preliminär leverans V36. Efter att själv fått uppsöka återförsäljaren för att få veta om leverans skulle ske V36 eller ej så fick jag efter någon dags efterforskning från deras sida veta att dom inte får leverera ut några 2,5FT pga av elektonikfel. Ska man skratta eller gråta? Visst är det bättre att eventuella fel åtgärdas innan leverans men man undrar ju vad det är man beställt :-) Lite karskt så hann jag ju inte köra en meter innan det var dags att reparera, så 3 mil är ju bättre än inget ;-) Bör tilläggas att jag ännu inte fått något leveransbesked. Någon som hört något om elektronikfel? Vad är det man gått och köpt? Men den som väntar på något gott väntar ju aldrig för länge......eller hur var det nu?

Det där med elektronikfel. Är det handlaren eller fabriken som inte får leverera? Då det är väldigt många som fått ut sina 2,5ft, låter det ju lite konstigt om det bara är din handlare som inte kan leverera? Med tanke på att min började krångla efter 3 mil hade jag iof hellre väntat ett par veckor.

Om jag inte minns helt fel så hänvisade säljaren till ett utskick från återförsäljarens huvudkontor. Där skrev dom att 2,5FT bilar inte fick levereras till kund. Var det är förankrat någonstans har jag tyvärr inte den blekaste aning om.....har ju börjat vänja mig vid bortförklaringar! Bilen finns dock tydligen rent fysisk på bakgården hos återförsäljaren bland andra nybilar och skrotbilar....
Håller med att det är konstigt för dom är den enda återförsäljaren som jag pratat med som hänvisar till ett sådant problem. Finns ju 2,5FT bilar för provkörning hos andra återförsäljare och precis som du säger så är det ju tydligen många som fått sina bilar.
Går ju till och med att köpa på blocket före att min återförsäljare får ut den här bilen:-)
#217661
2,5FT skrev:Hittade hit efter en liten sökning på nätet angående leverensförseningar på "nya" V70II 2,5FT efter viss frustration över lång leveranstid. Jag själv beställde en V70II 2,5FT i våras feb/mars och väntar fortfarande på leverans.....

Jag vet inte om man ska skratta eller gråta när man läst igenom flertalet inlägg på den här tråden. Det är väl flertalet händelser som gjort att man blivit startkt tveksam till det man beställt och kan förstå och håller med till 100% att en bil inte ska behöva lämnas in på verkstad efter 3mil. Man lägger ju långt över en kvarts miljon på en sak som man förväntar sig ska fungera och uppfylla de förväntningar man haft vid beställning, vilket förmodligen inte är verkstadsbesök! Visst kan ett positivt bemötande från servicepersonalen väga tungt och är nog så viktigt för att jag som kund ska återkomma även framåt i tiden.

Enl. den överenskommelse jag hade med min säljare skulle bilen levererats före semestern. Jag har därefter fått olika besked angående leveranstid som både har varit längre och kortare. Olika leveransdatum har informerats muntligen eller via e-mail och post vid så många olika tillfällen så att jag har tappat räkningen. Numera är det lite smått roligt att följa den ständiga förvirringen med nya leveransdatum och förklaringar från återförsäljaren.

Enl. Volvo´s "leveranshemsida" var senaste informationen preliminär leverans V36. Efter att själv fått uppsöka återförsäljaren för att få veta om leverans skulle ske V36 eller ej så fick jag efter någon dags efterforskning från deras sida veta att dom inte får leverera ut några 2,5FT pga av elektonikfel. Ska man skratta eller gråta? Visst är det bättre att eventuella fel åtgärdas innan leverans men man undrar ju vad det är man beställt :-) Lite karskt så hann jag ju inte köra en meter innan det var dags att reparera, så 3 mil är ju bättre än inget ;-) Bör tilläggas att jag ännu inte fått något leveransbesked. Någon som hört något om elektronikfel? Vad är det man gått och köpt? Men den som väntar på något gott väntar ju aldrig för länge......eller hur var det nu?
Får man fråga vilken återförsäljare du har?
#217685
2,5FT Västerås skrev:
2,5FT skrev:Hittade hit efter en liten sökning på nätet angående leverensförseningar på "nya" V70II 2,5FT efter viss frustration över lång leveranstid. Jag själv beställde en V70II 2,5FT i våras feb/mars och väntar fortfarande på leverans.....

Jag vet inte om man ska skratta eller gråta när man läst igenom flertalet inlägg på den här tråden. Det är väl flertalet händelser som gjort att man blivit startkt tveksam till det man beställt och kan förstå och håller med till 100% att en bil inte ska behöva lämnas in på verkstad efter 3mil. Man lägger ju långt över en kvarts miljon på en sak som man förväntar sig ska fungera och uppfylla de förväntningar man haft vid beställning, vilket förmodligen inte är verkstadsbesök! Visst kan ett positivt bemötande från servicepersonalen väga tungt och är nog så viktigt för att jag som kund ska återkomma även framåt i tiden.

Enl. den överenskommelse jag hade med min säljare skulle bilen levererats före semestern. Jag har därefter fått olika besked angående leveranstid som både har varit längre och kortare. Olika leveransdatum har informerats muntligen eller via e-mail och post vid så många olika tillfällen så att jag har tappat räkningen. Numera är det lite smått roligt att följa den ständiga förvirringen med nya leveransdatum och förklaringar från återförsäljaren.

Enl. Volvo´s "leveranshemsida" var senaste informationen preliminär leverans V36. Efter att själv fått uppsöka återförsäljaren för att få veta om leverans skulle ske V36 eller ej så fick jag efter någon dags efterforskning från deras sida veta att dom inte får leverera ut några 2,5FT pga av elektonikfel. Ska man skratta eller gråta? Visst är det bättre att eventuella fel åtgärdas innan leverans men man undrar ju vad det är man beställt :-) Lite karskt så hann jag ju inte köra en meter innan det var dags att reparera, så 3 mil är ju bättre än inget ;-) Bör tilläggas att jag ännu inte fått något leveransbesked. Någon som hört något om elektronikfel? Vad är det man gått och köpt? Men den som väntar på något gott väntar ju aldrig för länge......eller hur var det nu?
Får man fråga vilken återförsäljare du har?
Jag väljer att inte hänga ut återförsäljaren här på forumet för stunden. Jag är evigt tacksam att det inte är privata pengar som affären är uppgjord på.

Kan dock meddela att någon form av kompensation för leveransförsening, i dagsläget 13 veckor, har lyst med sin frånvaro. Kostnader som tillkommit på befintlig bil i form av servicekostander etc. pga av leveransförseningen har heller hittills inte kompenserats. Bara att betala och se glad ut! Man kan naturligvis diskutera vilket som blir billigast eller dyrast att fortsätta köra befintlig bil men man har ju beställt ny bil av någon anledning......
Att köpa Volvo innebär på kostnadssidan, det samma som att köpa en icke provkörd bil, att man köper grisen i säcken. Man vet aldrig vad som är där i......
Senast redigerad av 1 2,5FT, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 30
Tid för service - volvo s60 2017

Jag förstår det som att serviceindika[…]

Svart skinn. Vit läder blev blått av je[…]

Aldrig något problem med själva bilen m[…]

Laddbox

Beror också på vad man förvä[…]