Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Se till att du får till att du får upp värmen i motorn. När du byter termostat så byter du tempgivare samtidigt. Gammal olja kan oxå påverka HC'n.
För mig att Renault R19 har samma motor som 440 har, och när man skal ta avgas test så skal bilen vara varm, väldigt varm..

hög hc = bränslet förbräns inte på ett riktigt sätt
orsakerna kan vara många tex
sliten motor
luft läckage både insug o avgas
gammal motorolja
igensatt luftfilter
igensatt vevhusventilation/vacumslangar
av Bennys
Det var jag som satte igång den här tråden. Jag med högt HC värde.

Har läst att motorn förbränner olja men troligen är att motorn inte förbränner bränslet ordentligt. Vad gör jag?

Vi har bytt allt snart...... men HC är fortfarande högt! Och CO också. Måste jag sälja min lilla pärla??? Trots att den inte fått några andra anmärkningar på besiktiningen NÅGONSIN!

T.o.m katalysatorn har vi bytt. HJÄLP MIG LILLA STACKARS TJEJ!!!!! Jag orkar inte längre snart, och inte har jag råd att köpa nån ny bil heller!!!!
Jag som frågar heter faktiskt Yvonne, och INTE Bennys.....men det är mitt nick! H J Ä L P!
Vissst men du skriver ju att tempen BARA går upp till kl 4.Och jag har gett ett tips på att byta temgivare samt termostat för att få upp värmen.
Det har betydelse,Jag hade följande på min 850
CO 9.6 (0,5) CO 2500 7,9 (0,3) HC 390 (100) lambda 0.78 (0,96-1,04) Efter att jag fått upp tempen på bilen vart det bra.
Det är så att om bilen inte blir varm så går den på fetare blandning.
Men att prova det är ju upp till dig.Och det tipset kom EFTER din första tråd och någon info om det har inte kommit så du:a mig inte
1. som sagt så måstemotorn vara varm.
2. hur hög är HC & alla andra värden, vill gärna ala värden!
+ vad du får för värden om d håller varv på motorn
3. alla fel du känner till måste lagas, går inte att hoppa över nått.
4. vad har du för värden på lamda sonden
går bilen rent? elle misar den?
hur gammal är oljan (i tid & milal)

När lampan för låg nivå t&au[…]

Volvo 740 fördelare

Vevaxelgivaren....

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]