Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Sist jag hade en V70 2,4 -06 så drog den 1,3 liter per mil under den period jag körde den. Allt handlar om vart och när man kör. (Stockholmstrafik var det den här gången)

Men nu var det ju V70II 2,5FT vi skulle prata om
XC90_Executive skrev:
belker skrev:11.0l/100 km! 40 mil körda.
Men min pendlarsträcka är snäll. Mest stadsmotorvägar i 70/90. Huddinge-Värmdö tor i "rätt" riktning. Var nere på 10.9 idag innan rödljusen började vid Årsta.

Kör jag 70/90-vägar kommer jag ner i 0.8l/mil. Kör jag ren stadskörning och gasar en del blir det ca 1.5l/mil. Men tänk på att det är en 4.4l V8 (som dessutom bara gått 200mil), awd, automat, 18" och all utrustning som väger rätt mycket. Kör jag samma stadskörning med en V70 2.5FT tankad på etanol drar den inte mindre...
Tflex ville veta vad våra 2.5 FT drar. Jag svarade vad min drar och vid vilka förutsättningar. Vad en V8 bensins momentanförbrukning har med saken att göra är väl ganska irrelevant.

Ligger fö fortfarande stabilt på 10,9. 50 mil medel. E85.
Tflex skrev:Nu kanske jag börjar bli tjatig. Men ni som hämtat ut era, vore intressant med lite siffror kring förbrukning...
Hej

Har nu kört knappt 200 mil med min 2,5FT Aut på i medel 1,25 l etanol per mil. Då är det ca 75 mil motorväg i 125-130, 110 mil lansväg med farthållaren på 105-110 och MÅNGA omkörningar samt resten stad i STO och VXO. Det är drygt 1 dl mer per mil än jag bedömmer att lånebilen 2,0F jag körde innan i 1000 mil hade behövt vid motsvarande körning.

Mvh
Arese
Haha Hämtat bilen idag. Går som en klocka. Säljaren visade massa funktioner och praktiska lösningar som jag inte ens visste om när jag köpte bilen. Måste även säga att den integrerade blåtanden funkar riktigt bra. Har ungefär 1 km från bilia till jobbet. Tryckte på för att testa lite och hamnade på 2l/milen. Men som sagt full gas mer eller mindre.
belker skrev:Tflex ville veta vad våra 2.5 FT drar. Jag svarade vad min drar och vid vilka förutsättningar. Vad en V8 bensins momentanförbrukning har med saken att göra är väl ganska irrelevant.

Ligger fö fortfarande stabilt på 10,9. 50 mil medel. E85.
Det var aldrig tal om nån momentanförbrukning, utan medelförbrukning i olika körsituationer, uppmätt på några mils körsträcka. För närvarande ligger den stadigt på 11.4 i blandad körning.

Men nu släpper vi det....
Glömde fråga hur det ligger till med den där bränsleslangen som någon fick byta.
Pratade med säljaren om detta, men han hade ingen aning om att det skulle bytas någon slang.
Gällde detta bara vissa 2,5ft? Blir ju lite orolig.
XC90_Executive skrev:
Det var aldrig tal om nån momentanförbrukning, utan medelförbrukning i olika körsituationer, uppmätt på några mils körsträcka. För närvarande ligger den stadigt på 11.4 i blandad körning.

Men nu släpper vi det....
Momentant eller mätt "över några mil" är väl lika ointressant.
Nog om det ja :)

Imponerande att etanolbilarna tycks vara de enda i sortimentet som drar klart mindre än deklarerat.
Jippi, fel på bilen efter 4 mil! Det lyser en orange lampa till vänster om hastighetsmätaren.Enligt instruktionsboken är det lampan för avgasreningssystemet. Har kört ca 1,5 mil men lampan slocknar inte. Någon som vet vad som kan vara fel? En annan sak är att bilen låter som en elbil när man ger fullgas och ibland känns orkeslös? Känns inte kul att besöka verkstaden en dag efter att jag hämtat ut den.
HJÄLP!?
Hej

Efter ett par hundra mil har jag reflekterat över att jag upplever min FT med 17" som betydligt fastare i hullet än de V70 II som jag har kört tidigare (2,0F, 2,5T, D5). Vad jag förstår så är FT något sänkt men är det någon som har insight i vad som egentligen är specat annorlunda på detaljnivå?

Mvh
Arese
  • 1
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 30

Jag förstår din känsla, jag kä[…]

Generator laddar ej batteriet

Gött, började hastighetsmätaren fun[…]