NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av alfons
Funderar på att köpa en ppc från BSR till en v50 2.4 -06. Skall ju enligt BSR ge 178 hk.
Någon vänlig själ här inne som vill dela med sig av sina erfarenheter gällande bensinförbrukning före och efter.
Siffror före och efter, någon..?
Användarvisningsbild
av IT-Lennon
Jag hade bilen i min ägo bara i två veckor innan jag lämnade in bilen och fick den omprogrammerad så jag har egentligen ganska lite erfarenhet av "före" utan mest "efter". Jag var också nyfiken på detta så jag kollade innan modifikationen och snittet var 0,84 l/mil. Efter hamnar jag på mellan 0,75 och 0,85 l/mil ("normal" körning). Så en liten minskning är det nog.

Jag han dock med en längre tur innan modifieringen, höll den utskyltade hastigheten hela tiden (inga 110-sträckor) då tog den 0,73. Efter modifieringen tog den 0,67 samma tur. Jösses vad det var svårt att åka 20 mil på det sättet. JÖSSES!! Myror i benen
av frippe87
Är det verkligen värt att trimma en sugmotor? Snackade med killarna på autotech och dom sa att det blir lite skillnad på toppvarv annars ger det inget. Men efter att jag trimmat min bil så drog den 1 dl mindre, T5 awd. Så mindre kan den nog dra.
Användarvisningsbild
av IT-Lennon
frippe87 skrev:Är det verkligen värt att trimma en sugmotor? Snackade med killarna på autotech och dom sa att det blir lite skillnad på toppvarv annars ger det inget. Men efter att jag trimmat min bil så drog den 1 dl mindre, T5 awd. Så mindre kan den nog dra.
Lite skillnad på toppvarv stämmer inte faktiskt. Det blev stor skillnad, kanske enda skillnaden i och för sig, på just toppvarven då den innan justeringen med PPC-enheten "mattade av" i accelerationen vilket den inte gör nu. Sen har vi ju BSR-dekalen = några HK, det av BSR rekommenderade luftfiltret = ytterligare 1-2 HK och sist men inte minst placebo = minst 20 hästkrafter. :D
Användarvisningsbild
av Catchen
frippe87 skrev:Är det verkligen värt att trimma en sugmotor? Snackade med killarna på autotech och dom sa att det blir lite skillnad på toppvarv annars ger det inget. Men efter att jag trimmat min bil så drog den 1 dl mindre, T5 awd. Så mindre kan den nog dra.
Detta saxa jag ifrån ett annat välkänt forum
Är ingen expert men har hört det här ett flertal ggr.
"Dessa 140Hkr motorer har e-spjäll (elektroniskt styrt gasspjäll - det måste man ha om man tex skall kunna bygga antispinn) och på 140Hkr så öppnas inte spjället helt. Segmentering av bilar utan att behöva bygga två olika motorer alltså. Precis som en gång i tiden 940LTT.

Detta är alltså en av dom speciella fall där chippning av sugisar ger rejäl skillnad därför att motorn är strypt från fabrik.
/Göran
Själv sitter jag och väntar att AutoTech ska få färdigt ett chip till 2.4i motorn :-)-)
Här finns inte lika mycket att gå på kan jag tänka mig så effektvinsten kanske inte blir så märkbar men förbrukningen kan man ju hålla tummarna för.
Användarvisningsbild
av IT-Lennon
Själv sitter jag och väntar att AutoTech ska få färdigt ett chip till 2.4i motorn :-)-)
Här finns inte lika mycket att gå på kan jag tänka mig så effektvinsten kanske inte blir så märkbar men förbrukningen kan man ju hålla tummarna för.
Detta trim bör ju då även innefatta 2,4 då motorerna är identiska!?
Användarvisningsbild
av Catchen
IT-Lennon skrev:
Detta trim bör ju då även innefatta 2,4 då motorerna är identiska!?
Lite de som är min poäng med att det blir svårt att kräma ut mer. Jag chansar på att förbrukningen går ner en aning och en 5-8 dyra HK för chippningen.

Efter lite läsning på c30world hittade jag chip som säljs i staterna för 2.4/2.4i som ska klämma ur upp 188-190Hk på pappret. Får man väll ta med en nypa salt då deras dyno screenshots kan vara rätt modifierade :)
Användarvisningsbild
av IT-Lennon
Catchen skrev:Hitta denna. Kan de stämma har dom krämat ur en del ur 2.4i motorn. Noterade att uppgraderingen enbart fanns till c30.
http://www.volvomotorsports.com/catalog ... cts_id=128
Nejdå, den finns även listad under S40 2,4i 170 vilket innefattar V50 eftersom 170 HK aldrig funnits i gamla S40 även om modellen illustreras med en sådan bild.

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]