Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

bylle skrev:
FFrrEEddRRiiKK skrev:
bylle skrev:...något lättskött...
Hur är denna lacken mer lättskött?
De flesta ljusa lacker är tacksamma i den bemärkelsen att de kan klara sig några dagar extra utan tvätt men ändå se fina ut även om det ligger ett lager av damm på bilen, i jmf med exempelvis svart och röd som direkt blir solkiga. Sedan syns inte mindre tvättrepor (som alltid uppstår) lika tydligt på en ljus lack.
Angående tvättrepor kan jag meddela att jag testat att inte tvätta bilen (svart metallic) första 5 månaderna med annat än avfettning o högtryck(hämtade ut bilen i dec -07).Avfettningen använde jag max 3-4 ggr under den tiden,det viktiga är att inte använda tvättsvamp.Mina 2 tidigare bilar som också var nya tvättade jag med svamp direkt, den ena solid svart den andra silver metallic med fina repor som följd.
Har läst här på forumet om missnöjda ägare som fått repor i lacken därför provade jag denna taktik med ett EXTREMT BRA RESULTAT!
Det är tydligt att lacken behöver tid att härda.När jag nu tvättat bilen och kör in i garaget med lysrörsbelysning(allt brukar synas) eller står i solen ser lacken ny lackerad ut, inte en enda microrepa helt otroligt stor skillnad.
FFrrEEddRRiiKK skrev:Undrar varför man ger med den där som standard. Vet du?

/Fredrik
Dieselmotorn ger så lite värme att det inte går att hålla varmt i bilen en kall dag annars, t.o.m under färd.
FFrrEEddRRiiKK skrev:Lite nyheter jag precis erfarit, som kanske ställer motoralternativsvalet på sin spets :?:

Det blir i form av en tjänstebil, och budget runt 380.000:- inkl. prut. :twisted:

/Fredrik
Det blir lite tajt om du ska ta D5:an, enbart motorn+summum+premium sound är ca 375000kr
och så tillkommer det ju lite till saker... Är 2.4D nått du skulle kunna ta eller är det för lite köra med?

Blir det en dragkrok på den med?!

Hur många % bruka gå att pruta till sig då?

Mvh
Per
2.4D:n verkar ju hamna någonstans mittemellan 2.5T och D5 i vrid, och med lite mindre hästar än 2.5T:n.
Har inte provkört Dieslarna, det kanske man skulle.. ??:-/ Dock känns ju 2.0D spontant lite för klent, även om den fortfarande nätt och jämnt klår 2.5T:n i vrid.

Skall man tolka broschyrtexten, så verkar den tala om för mig att Diesel då alltså generellt främst ger ett par bränsle- och körmässiga fördelar tack vara motorns låga vikt. Hur är det nu då med värmekomforten i dieslar, då jag idag erfor att dessa motorer alltså ger mindre värme än bensinmotorer:

Volvos högeffektiva turbodieslar i aluminium är både inspirerande och harmoniska. Avancerad motorteknik med common rail direktinsprutning och variabel turbingeometri ger snabb och komfor tabel respons, god bränsleekonomi och renare avgaser. Ett högt vridmoment (max 320, 340 eller 400 Nm) ger både snabb acceleration och en flexibel motorkaraktär. Högprestandadieseln D5 är dessutom genuint sportig med vass acceleration och effektiva omkörningar på alla växlar. Motorns låga vikt bidrar till den låga bränsleförbrukningen och den välbalanserade körupplevelsen. Ett underhållsfritt partikelfilter reducerar effektivt mängden sotpartiklar i avgaserna. En bränsledriven tillsatsvärmare ingår, och kompletterar du med en tidursfunktion fungerar den även som parkeringsvärmare för ökad komfort när det är kallt ute.

Delbart drag skall jag ha ja. :)
pergrein skrev: Hur många % bruka gå att pruta till sig då?
Vet inte, har inte provat än. :)

/Fredrik
FFrrEEddRRiiKK skrev:2.4D:n verkar ju hamna någonstans mittemellan 2.5T och D5 i vrid, och med lite mindre hästar än 2.5T:n.
Har inte provkört Dieslarna, det kanske man skulle.. ??:-/ Dock känns ju 2.0D spontant lite för klent, även om den fortfarande nätt och jämnt klår 2.5T:n i vrid.

Skall man tolka broschyrtexten, så verkar den tala om för mig att Diesel då alltså generellt främst ger ett par bränsle- och körmässiga fördelar tack vara motorns låga vikt. Hur är det nu då med värmekomforten i dieslar, då jag idag erfor att dessa motorer alltså ger mindre värme än bensinmotorer:

Volvos högeffektiva turbodieslar i aluminium är både inspirerande och harmoniska. Avancerad motorteknik med common rail direktinsprutning och variabel turbingeometri ger snabb och komfor tabel respons, god bränsleekonomi och renare avgaser. Ett högt vridmoment (max 320, 340 eller 400 Nm) ger både snabb acceleration och en flexibel motorkaraktär. Högprestandadieseln D5 är dessutom genuint sportig med vass acceleration och effektiva omkörningar på alla växlar. Motorns låga vikt bidrar till den låga bränsleförbrukningen och den välbalanserade körupplevelsen. Ett underhållsfritt partikelfilter reducerar effektivt mängden sotpartiklar i avgaserna. En bränsledriven tillsatsvärmare ingår, och kompletterar du med en tidursfunktion fungerar den även som parkeringsvärmare för ökad komfort när det är kallt ute.

pergrein skrev:
per år
Hur många % bruka gå att pruta till sig då?

/Fredrik
Vridmoment är inte allt, trots att D5 har 100 Nm mera vrid än 2,5T så är den nästan en hel sekund långsammare 0-100. Allt beror på om du orkar växla eller ej, 2,5T drar ifrån D5 i alla register och i toppfart, 2,4 D är ännu långsammare för att inte tala om 2.0D .....

Men många här kommer hävda att dieseln visst är snabbare tex 90-120 km ,,, och visst stämmer det om man bara kör på 6an hela dagen och aldrig växlar ned.

Ekonomi, D5 kostar ju nästan 30.000 extra mot bensin, sen ör det högre skatt, det slår igenom både på förmånsbeskattning och löneavdrag för mig i alla fall, så det gäller att köra många mil

Dieselvämaren är mycket bra men drar upp min förbrukning rätt bra på höst/vintern/vår då den startar titt som tätt automatiskt, går väl att stänga av på V70II antar jag.
FFrrEEddRRiiKK skrev:2.4D:n verkar ju hamna någonstans mittemellan 2.5T och D5 i vrid, och med lite mindre hästar än 2.5T:n.

pergrein skrev: Hur många % bruka gå att pruta till sig då?

/Fredrik
Hej
Om jag var du skulle jag ge mig ut på en ordentlig provtur. Dieslarna "lurar" en gärna med sitt höga vrid i ett begränsat register. Om man kör mycket landsväg och behöver bra tryck i omkörningarna i lite högre fart så skulle jag absolut titta på en bensinturbo. Som exempel kan man titta på Teknikens Världs uppmätta omkörningstider från 70 till 130 km/h:

V70 2,0F 11,4 sek
V70 2,0D 14,1 sek
V70 2,5T 8,6 sek
XC70 D5 11,0 sek

Jag kör ca 6000 mil om året, varav huvuddelen landsväg i modigt tempo och valde utan att tveka en 2,5FT eftersom jag tycker att omkörningsprestanda i höga farter (100-150 km/h) är viktigt.

Mvh
Arese
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10

Stenskott då rostar det inge konstigt med de[…]

Nästa elbil från Volvo?

Volvo har två modeller som börjar p&ar[…]

Vårterminen på båtmotorn