Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fransberg
Hejsan, jag köpte en volvo 850 GLT -92 i går, kylarn läckte som en skottskadad, men jag bestämde mig för att köra hem bilen ändå, hinner 8a mil sen knackar motorn och tappar all effekt, provar starta motorn igen efter 1 timme ungefär, och då är det presic som att start motorn är frikopplad, dvs, ingen komp alls. Är det bara packningen som har farit eller vad kan det vara? vad kostar det att byta pakning osv? någon som varit med om samma sak? bilen var alltså extremt varm.

Stavfelen bjuder jag på!
Användarvisningsbild
av mr850gle
Fransberg skrev:Hejsan, jag köpte en volvo 850 GLT -92 i går, kylarn läckte som en skottskadad, men jag bestämde mig för att köra hem bilen ändå, hinner 8a mil sen knackar motorn och tappar all effekt, provar starta motorn igen efter 1 timme ungefär, och då är det presic som att start motorn är frikopplad, dvs, ingen komp alls. Är det bara packningen som har farit eller vad kan det vara? vad kostar det att byta pakning osv? någon som varit med om samma sak? bilen var alltså extremt varm.

Stavfelen bjuder jag på!
?:-/ ??:-/ Dette er for meg helt ufattelig at du valgte og kjøre bilen med så masse lekkasje i kølingsystem.Dette er jo ren gambling,er redd denne skaden blir meget kostbar ja!! :roll:
av *pettson*
Fransberg skrev:Hejsan, jag köpte en volvo 850 GLT -92 i går, kylarn läckte som en skottskadad, men jag bestämde mig för att köra hem bilen ändå, hinner 8a mil sen knackar motorn och tappar all effekt, provar starta motorn igen efter 1 timme ungefär, och då är det presic som att start motorn är frikopplad, dvs, ingen komp alls. Är det bara packningen som har farit eller vad kan det vara? vad kostar det att byta pakning osv? någon som varit med om samma sak? bilen var alltså extremt varm.

Stavfelen bjuder jag på!
Förmodligen får jag gratulera min herre till en blåst topplockspackning. OM det räcker så toppen nu inte är skev så den måste bytas. Endast små skevheter går att plana på vitblockstoppar (totalt 0,2mm). I övrigt kan du nu ha bränt kolvringarna och loppen med då kylningen är vital på dessa. Med lite otur kostar det en total helrenovering inkl borrning. Med lite tur kostar det endast ett packningsbyte.
Vad var det som gjorde att du inte kunde täta kylaren lite grand istället för att köra bilen med den typen av läcka? Inte ens att sätta ihop utgående kylslang med ingående med ett simpelt rör hade ställt till det så för dej..
av Fransberg
alltså, jag valde att köra så för att kylaren hade "erjat" hela högra gaveln, så om jag skruvade på locket på expansions kälet så sprutade det vatten ur kylaren, bilden tömde allt vatten på 10 secunder ungefär om jag hade locket åtdraget, men det läkte inte så farligt när jag hade locket lite löst, så att det lufftade, så jag trode inte det skulle bli några problem,
av *pettson*
Fransberg skrev:alltså, jag valde att köra så för att kylaren hade "erjat" hela högra gaveln, så om jag skruvade på locket på expansions kälet så sprutade det vatten ur kylaren, bilden tömde allt vatten på 10 secunder ungefär om jag hade locket åtdraget, men det läkte inte så farligt när jag hade locket lite löst, så att det lufftade, så jag trode inte det skulle bli några problem,
Problemet som mest uppstår är att vanligt vatten kokar vid 100 grader. Vatten under systemtryck i en bil kokar vid 130 grader. Bilens termostat öppnar mellan 92 och 102 grader. Det gör att din bil kokar som bäst när din termostat öppnar, detta trots att mätaren faktiskt pekar på normal. Så kortfattat kan vi konstatera att du kokat bilen sen sådär 5-6 minuter efter start. Själva tempen vid kokning är ju inte så farligt då det kokar vid en lägre temp, problemet är att vattenpumpen får nu inte tag i vattnet så att det kan rotera ordentligt på grund av bubblorna som uppstår. Det gör att motorn blir betydligt mera värmeskadad än tänkt. Hursomhelst är det till att riva ned topplocket och börja mäta och framförallt kika i cylindrarna visuellt för att förhoppningsvis se om där finns några repor. Luktar oljan i cylindrarna riktigt äckligt bränt så är där inte mycket att göra utan då är troligen loppen ovala. (motoroljan bränns vid alldeles för hög temp för cylindrarna).
av DrEvilBoy
Ahhh, ta lärdom av misstaget och försök att vara positiv även om det inte kan vara lätt i detta läget. Själv skulle jag nog kolla upp toppen och om det ser allt förjävligt ut så ring runt och kolla priser på motorer på skrotarna i närheten. Köp ett antal bärs och sedan bjuda in någon polare för hjälp med motorbyte. För min del så skulle det nog ta 2-3 dagar att byta :-O)

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]