Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jbl
När gasspjället strular så får du en konstig tomgång samt skumt gassvar.

Har själv en XC70 2.5T 2003:a som jag är mycket nöjd med. Den har nu rullat 7300 mil. Haft den från början 2005 då den hade rullat 4000mil.

Bytt vinkelväxeln omgående pga läckage samt ett bakhjulslager. Därefter tanklocksmotorn. Annars bara slitage delar som skivor och belägg samt kränghämmar stagena.

Landsväg ifrån Uppsala till gällivare snittar jag mellan 0.86 och 0.89 l/milen. Kör då mestadels lagligt efter skyltarna. Blandad körning blir runt 1.1l/milen vilket Inte är så dåligt.

En mycket trevlig och praktisk bil.
av Tim_82
hur skiljer sig 2,4 mot 2,5:an? tänkte i hållbarhet, förbrukning osv
av Tim_82
Är det något annat som har förbättrats efter 03?
Tycker att 03:orna förtfarande står lite väl högt i pris. Vill helst inte gå över 120k
läste att innan 03 så hade den visco och att den inte är lite lätt att driva som haldex då den helt frikopplar bakhjulen.
Hur mycket märker man av det på bensinnotan? /mvh Tim
Användarvisningsbild
av camaro69
Naturligtvis har alla en limit. :wink:

Men vänta då om bilköpet inte är akut. Dom flesta delar med sig av goda råd av vänlighet för att någon inte skall drabbas av kostsamma reparationer.

Viscokopplingen som satt innan Haldexen till AWD, reagerar långsammare och är mycket känsligare för dåligt underhåll eller vanvård. Viktigt med rätt ringtryck i alla hjul. Att rullomkretsen inte avviker i någon större omfattning m m.

Eftersom jag har erfarenhet av båda systemen skulle jag helt avstå/välja bort viscokopplingen.

Sen detta förbannade spjällhus från M M är ett sällsynt sorgebarn.

Men det är klart köp för 120´, och reparera spjällhus för 7´, plussa på ett byte av viscon för 15 loppor. Vips, 02:an kostade visst 142 kakor. :wink:
av croos
Har hört att man ska kolla att en visko xc driver på bakhjulen. Är det någon som har ett bra tipps på hur man kollar det så här års?
Hur kan man se med blotta ögat att det är en haldex eller visko när man kollar på bilar då det verkar som att det finns -02or med haldex ex: http://www.blocket.se/vi/17700272.htm?ca=15_s

MVH Christopher
Användarvisningsbild
av Barkbiten
Hmm...kan då tillägga att jag som ägt just en XC70 av årsmodell 2001 kan inflika att det var sjuk bensinförbrukning på den. Minns inte vilken modellbeteckning motorn hade, men det var iaf den näst största man kunde ha och i övrigt var bilen komplett utrustad med alla tillval.

Gick förvisso som ett lok på vägarna och stabil ända upp i farter mot 180-190 km/h därefter svajig i kurvor på motorväg. Men känslomässigt inga problem att ställa in cruise control på typ 160 km/h. Man blev verkligen fartblind i den bilen!

Hade inga problem med visco-kopplingen förutom när man körde fast i djupsnö eller något. Den tuggade grymt bra, slalombackar, leråkrar, branta grässluttningar, isiga och oplogade alpvägar etc, men helt plötsligt kunde den fastna med ett hjul..typ om det hängde i luften eller liknande. Då slutade alla andra hjulen att driva, trots att de hade bra fäste, vilket stundtals resulterade i att man fastnade på helt sjuka ställen och tvingades gräva i evigheter...hade det funnits en diffspärr hade jag nog aldrig kört fast med bilen tror jag. Lite förrädiskt var det att bara så där helt plötsligt fastna, när man haft superfäste hela vägen...

Vidare tyckte jag att visco-kopplingen var lite roligare att köra med än haldex. Släppte liksom mer på bakhjulen än som haldex nästan bara rakt fram... Haldex går tyvärr inte heller att uppgradera på Volvo (endast Volkswagen etc som erbjuder detta). R-awd-modellerna är dock roligare än konventionella awds med haldex på Volvo.

Minns dock att jag ofta tänkte "tur att bilen är ny, den här kommer inte bli kul att äga när det gått några år och tekniken/elektroniken etc börjar strula".

Med hyfsat tungt släp låg snittförbrukningen på cirka 1.6 liter per mil vid långkörning. Ungefär samma snittförbrukning låg den på när man körde fort utan släp.

Vet att jag tex tankade fullt i Danderyd...75 liter (ca) och sen tog jag motorvägen mot Göteborg. Efter drygt en timmes körning i relativt hög fart utan något släp stod bensinmätaren på halvtom.

Lyckades genom att riktigt snålköra ett par gånger komma ner i 1 liter per mil eller precis därunder.

Skön bil, men fy vad den slukade soppa. Kamrater som senare skaffade XC70 av senare årsmodell tyckte dock inte att deras förbrukning var lika hög. Minns att jag funderade kring om bensinförbrukningen var ovanligt hög just på 01an jämfört med senare årgångar...

Detta var mina personliga reflektioner. Och ang. Haldex kan jag meddela att den inte heller är fool proof. Vet flera som fått byta ut sina vinkelväxlar. Och även detta system har problem i leriga och hala förhållanden. På 03-07 måste du gasa och låta hjulen driva innan systemet kopplas in. Dvs, du måste börja slira ner dig innan du får hjälp av awdn. Tar du det försiktigt är det inte säkert att systemet ens hoppar igång. Du måste alltså ibland chansa på att gasa mer och gräva ner dig rejält, men i förhoppning om att awdn dra igång. Det är inte heller ovanligt att det driver på tex ett framhjul och ett bakhjul. Tex vänster fram och höger bak. Men visst är det bättre än viscon. 08-modellerna har en pump som höjer oljetrycket i haldexen så att du inte behöver snurra hjulen lika mycket som på tidigare versioner för att få tryck i drivningen bak. Sen funkar det ju inte när du kör på vanliga vägar...typ kurvor och sånt, då är bilen framhjulsdriven...man kan inte lita på att systemet är igång, det tar lite tid alltså.

Sen tycker jag det är en jäkla skillnad på V70 och XC70. Vill Du ha ett stabilt lok som går fint på inlandet skulle jag inte tveka på xc70. Köper Du en 2001a så är dock mitt tips att ta det jäkligt varligt med bilen...kör försiktigt och omtänksamt. Provocerar du bilen garanterar jag att något dyrt går sönder ganska fort. :-)

Och om du är orolig för bensinförbrukningen så kanske det kan vara värt att titta på andra bilmärken också...Volvo gjorde inte de snålaste motorerna på den tiden (och kanske inte nu heller).
av Tim_82
ok... Jmina tankar på en ny bil har växlat friskt... Skoda octavia 4x4 1,8t (ful, men bra motor och drivlina... samt att man kan få dom för ett bra pris) Toyota rav4 -03:a smidig att köra och går betydligt billigare än xc70. Men vet av erfarenhet att jag kommer saknar komforten och kvalitetskänslan som jag har i min t5:a och som finns i xc70. Men kanske man skulle kunna klara sig några år innan både jag och min tjej har fast inkomst...

Jag vill ha en bil som kan ta sig fram i terrängen hyffsat bra då det blir rätt många mil på slitna grusvägar under jakten.
Jag ser gärna att bilen har komfort på landsvägen då vi pendlar rätt mycket. blir ca 2500-3k mil per år.
Är på gränsen att en diesel skulle löna sig men vet inte.
Vad har ni för tips? vet att det här är ett volvo men ni kanske har erfarenheter av andra bilar =)
av croos
jag har min rav4 -02 aut 8000mil tillsalu och har tänkt en xc70. vi vill byta pga barn och då blir den lite trång i bagaget annars är vi grymt nöjda.
Användarvisningsbild
av Barkbiten
Skoda låter inte som en dum idé....har det mesta utom just det du nämner 'kvalitetskänslan'. Det är en jäkla skillnad att sätta sig i sin Volvo V70/XC70 mot kompisarnas mindre bilar av andra märken. Den här limosinkänslan får man inte i Skoda... men ... jag ser ju att mina mest prismedvetna bekanta inte drar sig för att köra Skoda. Märket har ju bokstavligen exploderat senaste åren och det talar ju också om att folk är nöjda.

Har sett några nya 4x4skodor och de har varit riktigt fräscha! Nästan sett ut som Volvo..man kan fixa till med tonade rutor, rätt färg på lacken och coola fälgar... vet inte hur det skiljer sig mot de första versionerna av Skodas 4x4 dock?

Som jag har förstått så får man betala för komfort. Bryr man sig inte om detta, utan bara vill ha en bil som tar sig från A-B och billigt så finns det ju mängder av alternativ.

Ang. dieseln så hmm..den var ju bra, men nu har priserna anpassats på världsmarknaden på sådant vis att den längre inte är lika förmånlig. Vi har kvar samma skattetillägg som tidigare fungerade något utjämnande mot bensindrivna bilar...när nu dieseln stuckit iväg som den gjort och idagsläget kostar mer än bensinen...då finns det egentligen inte så mycket som talar för såvida man inte kör väldigt långt tror jag. Är dock ingen expert på detta område..så lyssna lite med vad de andra mer kunniga har att säga också.

Fördelen med dieseln är att du har ett vrid hela vägen från botten och upp...bensinarna är ju grymt pigga på högre varv men lite segare därförinnan. Sen upplever jag att en diesel inte skenar iväg på samma vis som bensinarna gör i förbrukning då man pressar bilen...känns ibland som att bensinarna inte har något tak..medan dieslarna är svåra att få över en liter per mil hur man än gör (iaf V70).

Något jag saknar på V70 jämfört med XC70 är markfrigången. Du som jagar kommer definitivt få användning av den högre frigången. Den är vanligtvis den som sätter begränsingar för vart du kan ta dig fram.

Skulle jag välja mellan en begagnad 2001 xc70 och en splitter ny Skoda 4x4 skulle jag utan tvekan välja Skodan om inte priset skiljer sig allt för mycket. En ny bil är ju trots allt en ny bil...med allt vad garantier och annat hör till.

XC70n är skön men frågan är om det är värt bränsleförbrukningen...det är lite lyxigt att åka runt i en sådan om jag får säga det själv.

De nyare modellerna av typen XC70 (2008) drar ca 0,8-0,9 med diesel enligt färddatorn (mer korrekt på nyare modellerna än tidigare). Det är alltså ungefär samma förbrukning på en sådan ny XC70 som på en lite äldre V70 AWD, och då är det klart värt att ha en xc70 om man vill ha den här lokkänslan och markfrigången. En grym skillnad på snöiga och slaskiga vägar..xc70n går som ett lok..när andra ligger i 30 km/h kör man lätt normala hastigheter med xc70. Spåriga vägbanor och snösträngar märks knappt. På v70 känner man av dem mycket tydligt, även om det är awd. Skodorna har jag ingen erfarenhet av personligen.

Har haft exakt samma fel på min 2011. Det va[…]

Radion XC40 2024

Jag har haft samma problem sedan jag köpte bi[…]

Du skriver inte årsmodell. Tidigare 940 har […]

Elproblem i baklucka

Öppnar luckan när jordningen försvu[…]