Hmm...kan då tillägga att jag som ägt just en XC70 av årsmodell 2001 kan inflika att det var sjuk bensinförbrukning på den. Minns inte vilken modellbeteckning motorn hade, men det var iaf den näst största man kunde ha och i övrigt var bilen komplett utrustad med alla tillval.
Gick förvisso som ett lok på vägarna och stabil ända upp i farter mot 180-190 km/h därefter svajig i kurvor på motorväg. Men känslomässigt inga problem att ställa in cruise control på typ 160 km/h. Man blev verkligen fartblind i den bilen!
Hade inga problem med visco-kopplingen förutom när man körde fast i djupsnö eller något. Den tuggade grymt bra, slalombackar, leråkrar, branta grässluttningar, isiga och oplogade alpvägar etc, men helt plötsligt kunde den fastna med ett hjul..typ om det hängde i luften eller liknande. Då slutade alla andra hjulen att driva, trots att de hade bra fäste, vilket stundtals resulterade i att man fastnade på helt sjuka ställen och tvingades gräva i evigheter...hade det funnits en diffspärr hade jag nog aldrig kört fast med bilen tror jag. Lite förrädiskt var det att bara så där helt plötsligt fastna, när man haft superfäste hela vägen...
Vidare tyckte jag att visco-kopplingen var lite roligare att köra med än haldex. Släppte liksom mer på bakhjulen än som haldex nästan bara rakt fram... Haldex går tyvärr inte heller att uppgradera på Volvo (endast Volkswagen etc som erbjuder detta). R-awd-modellerna är dock roligare än konventionella awds med haldex på Volvo.
Minns dock att jag ofta tänkte "tur att bilen är ny, den här kommer inte bli kul att äga när det gått några år och tekniken/elektroniken etc börjar strula".
Med hyfsat tungt släp låg snittförbrukningen på cirka 1.6 liter per mil vid långkörning. Ungefär samma snittförbrukning låg den på när man körde fort utan släp.
Vet att jag tex tankade fullt i Danderyd...75 liter (ca) och sen tog jag motorvägen mot Göteborg. Efter drygt en timmes körning i relativt hög fart utan något släp stod bensinmätaren på halvtom.
Lyckades genom att riktigt snålköra ett par gånger komma ner i 1 liter per mil eller precis därunder.
Skön bil, men fy vad den slukade soppa. Kamrater som senare skaffade XC70 av senare årsmodell tyckte dock inte att deras förbrukning var lika hög. Minns att jag funderade kring om bensinförbrukningen var ovanligt hög just på 01an jämfört med senare årgångar...
Detta var mina personliga reflektioner. Och ang. Haldex kan jag meddela att den inte heller är fool proof. Vet flera som fått byta ut sina vinkelväxlar. Och även detta system har problem i leriga och hala förhållanden. På 03-07 måste du gasa och låta hjulen driva innan systemet kopplas in. Dvs, du måste börja slira ner dig innan du får hjälp av awdn. Tar du det försiktigt är det inte säkert att systemet ens hoppar igång. Du måste alltså ibland chansa på att gasa mer och gräva ner dig rejält, men i förhoppning om att awdn dra igång. Det är inte heller ovanligt att det driver på tex ett framhjul och ett bakhjul. Tex vänster fram och höger bak. Men visst är det bättre än viscon. 08-modellerna har en pump som höjer oljetrycket i haldexen så att du inte behöver snurra hjulen lika mycket som på tidigare versioner för att få tryck i drivningen bak. Sen funkar det ju inte när du kör på vanliga vägar...typ kurvor och sånt, då är bilen framhjulsdriven...man kan inte lita på att systemet är igång, det tar lite tid alltså.
Sen tycker jag det är en jäkla skillnad på V70 och XC70. Vill Du ha ett stabilt lok som går fint på inlandet skulle jag inte tveka på xc70. Köper Du en 2001a så är dock mitt tips att ta det jäkligt varligt med bilen...kör försiktigt och omtänksamt. Provocerar du bilen garanterar jag att något dyrt går sönder ganska fort.
Och om du är orolig för bensinförbrukningen så kanske det kan vara värt att titta på andra bilmärken också...Volvo gjorde inte de snålaste motorerna på den tiden (och kanske inte nu heller).