Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag köpte min Voldo S70 2.5T -99 för ca 8 månader sedan och då kunde bilen rulla någon mil innan check engien lampan tändes.

Efter undersökningar så sa man att det var luftmassemätaren eller en av lamdasonderna.

Man ansåg då att störst risk var att det var luftmassemätaren därför bytade jag denna mot en från Biltema. Bilen rullade ca 6 månader utan problem och sen tändes lampan igen.

Om man inte nollställer varningen(genom att ta av strömmen) så släcks lampan av sig själv efter ett tag för att lite senare tändas igen.

Det är alltså på tiden att göra något åt detta och frågan är då om det är luftmassemätaren från biltema som helt enkelt håller för dålig kvalié? eller om det troligen är något annat?

MVH
snowman
av *pettson*
snowman skrev:Hej!

Jag köpte min Voldo S70 2.5T -99 för ca 8 månader sedan och då kunde bilen rulla någon mil innan check engien lampan tändes.

Efter undersökningar så sa man att det var luftmassemätaren eller en av lamdasonderna.

Man ansåg då att störst risk var att det var luftmassemätaren därför bytade jag denna mot en från Biltema. Bilen rullade ca 6 månader utan problem och sen tändes lampan igen.

Om man inte nollställer varningen(genom att ta av strömmen) så släcks lampan av sig själv efter ett tag för att lite senare tändas igen.

Det är alltså på tiden att göra något åt detta och frågan är då om det är luftmassemätaren från biltema som helt enkelt håller för dålig kvalié? eller om det troligen är något annat?

MVH
snowman
Hade mekanikern varit lite duktig iallafall så hade han tagit fram massmätaren som läsning i realtid. Sen hade han tagit fram sonden samtidigt. Då hade han sett spänningsnivåerna på massmätaren och responskurvan. Även detsamma från sonden. Sen hade han gasat några ggr för att se responsen från massmätaren och sonden samtidigt. Om kurvorna motsvarar varandra och spänningsnivåerna ligger okej är det ett annat problem. Annars hade detaljen som bråkat utmärkt sej.
Oddsen att en massmätare håller 6 månader och sen omväxlande är trasig/felvisande sen läker sej själv med jämna mellanrum? Njae.. långsökt men visst är det möjligt. Men bara för lampan tänds ibland behöver det inte vara det sist fixade som är problemet. Det kan vara ett nytt problem.
Läs ur och se vad det är för kod först och främst.
Hej!

Verkstaden som först läste av koderna läste av koderna för luftmassemätare samt lamdasånd. Detta nollstäldes och luftmassemätaren och lamdan kopplades in på monitorn, men trots lite gasande så gav det inget utslag.

Detta är ett fel som verkar ha lååånga intervaller, det är alltså inget som dyker upp hela tiden.

I dagens läge så är intervallet så pass långt att check engien lampan hinner släckas för att tändas igen efter ett kort tag. Innan luftmassemätaren bytades så släcktes aldrig lampan själv.

Jag får helt enkelt köra in igen och se vilka koder som det står denna gången men med högsta sanolik het så rör det sig om samma koder igen.

Jag har läst på annat forum att Biltemas luftamssemätare håller typ 6 månader, men det var från 1 person och man kan inte alltid lite på allt man läser så jag gav det ett försök. Om det är luftmassemätaren eller inte är så klart svårt att säga men det känns ändå som en relativt stor risk efter som det sket förändringare när den bytades ut.

MVH
snowman
av *pettson*
snowman skrev:Hej!

Verkstaden som först läste av koderna läste av koderna för luftmassemätare samt lamdasånd. Detta nollstäldes och luftmassemätaren och lamdan kopplades in på monitorn, men trots lite gasande så gav det inget utslag.

Detta är ett fel som verkar ha lååånga intervaller, det är alltså inget som dyker upp hela tiden.

I dagens läge så är intervallet så pass långt att check engien lampan hinner släckas för att tändas igen efter ett kort tag. Innan luftmassemätaren bytades så släcktes aldrig lampan själv.

Jag får helt enkelt köra in igen och se vilka koder som det står denna gången men med högsta sanolik het så rör det sig om samma koder igen.

Jag har läst på annat forum att Biltemas luftamssemätare håller typ 6 månader, men det var från 1 person och man kan inte alltid lite på allt man läser så jag gav det ett försök. Om det är luftmassemätaren eller inte är så klart svårt att säga men det känns ändå som en relativt stor risk efter som det sket förändringare när den bytades ut.

MVH
snowman
Vid närmare eftertanke hade du ju inte ens kikat på koderna ännu? Det var ju inte mycket till felsökning innan du själv lagt en dom på din massmätare. Men troligen är det enklare att tro på rykten?

Biltema ja det är ju ett kapitel för sej.. På nåt sätt finner jag det lite roligt att se alla anekdoter eftersom alla som haft problem uppenbarligen är utbildade på området, eftersom dom vet att det handlar om just materialfel ifrån butik. Konstigt nog så när man sen frågar om: monterade du på det här sättet och behandlade sakerna såhär sen? Då får man uteslutande svaret: Nej ska man det? Så har aldrig vi gjort förut osv..
KUNSKAP gör att saker och ting fungerar i första hand. Vart sakerna är inhandlade är inte på nåt sätt relevant om det ändå saknas kunskap om montering och efterbehandling..

Samlar man lite av folks tankar så inser man att nordbor är dummare än det dummaste kreatur.. Vad grundar jag det på ?

Det är alltid så att biltemas skivor håller antingen runt hörnet, är sneda i kartong, klarar sej 100 mil, sen blir dom skeva som trattkantareller och gör så att förarna tappar synen vid inbromsning.. klossarna är slut och mjölar sej redan i kassan, om dom förvaras rätt så tar dom ändå inte på skivorna så folk håller alltid på att köra ihjäl sej vid första inbromsningen. Tändstiften är ju franska och delar sej i halvor redan i kofferten, skulle dom tända så tänder dom fel tidsmässigt så bilen drar mera bensin. Avgassystemen rostar upp av andedräkten på killen som monterar. Massmätarna håller ett halvår för att dom har halva priset och dom är ändå felakalibrerade ifrån början då dom säkerligen kinesiska. Oljorna är redan blandade återvunna oljor och gör att alla motorer skär. Glykolen gör att alla motorer kokar sönder och aluminumen vittrar bort. Tänddelarna är kinacrap falskmärkta med made in italy. Likaså är alla framvagnsdetaljer från jätteföretaget Ocap italy bara kinacrap med ny kartong. Alla lager är rent skräp och trillar isär redan vid monteringen. Alla lagerbanor är repiga och skeva. Ingen tar ansvar på företaget och allt precis allt är egentligen till för att skada och lura. INGET är så bra och ärligt och prisvärt som orginal..

Visst är det till att ta av sej hatten för detta företag som blivit så jädrans stort i diverse länder bara på att ta emot returer och klagomål på ren skit som inte borde släppts ur fabrik. Där kan man undra varför mekonomen och alla andra inkl volvo orginal inte är hälften så stora? Menar deras delar är alltid bättre och måste ju alltid gå med ren vinst då dom aldrig genererar några returer.. Men icke.. Det är en ödets nyck kanske.. Eller så ser inte sanningen riktigt ut så..
Hej!

Jag har nu haft bilen inne på en avläsning av koderna och följande kom man fram till :

ECM-261A Adaptiv lambdareglering, bank 1 - Övre gräns ---- lblFaultCurrent

Felkodsinformation
Styrenheten får information från labdasonden om bränsle-/luftblandningen A(?) övre dellastområdet. Om bränsle-/luftblandningen avviker från A(?)=1 kommer integratorn att kompensera detta genom att justera insprutningstiden så att A(?)=1 uppnås. När integratorn gör en justering måste adaptionen justera integratorns mittläge. När adaptionen måste justera näst intill maximalt i det undre dellastområdet kommer felkoden ECM-261A att sättas.

Felorsak

Övre gräns:
Luftläckage insug
Luftlockage avgassystem
Lågt brändletryck
Defekt lamdasond

Luftmassemätaren är den del smo man bytar först. Denna har jag redan bytat mot en biltema model för runt 800 kr, detta gjorde att lampan var släckt i ca 6 månader för att sedan återkomma i samma utsträckning.

I dags läget tänds lampan efter ett par mil sen det är noll stält.

Antingen köper jag en ny luftmassemätaren från bosch(orginal) och ser om det är biltema LMM som krånglar, är det inte detta så får jag vidare till lamdasonderna. Ett total pris i värsta fall på 2400(LMM) + 1497(Lambdasensor efter kat) + 1946 (Lambdasensor före kat).

Eller så lämnar jag in den på verkstad och betalar ca 3700 för LMM, är det inte denna så tar de av den igen och sätter på den gamla och provar då lamdasonderna vilket jag inte har något pris på men vad jag förstod av verkstads killen så var det ganska dyrt(runt 7000 kr)?

Killen ville påstå att det var ingen fara att köra med bilen så länge den går som den ska, så reparationen kan vänta någon vecka om man nu behöver bilen i semestertiderna.
Jag kompletterar med information från felkods underlaget :

Tillstånd, labdareglering bank 1 > Lambdareglering med två sonder
Beräknad belastning > 14,51%
Motortemperatur > 139C
Bränsleadaption, snabb jusering, bank 1 > 10,16%
Bränsleadaption, långsam jusering, bank 1 > 23,44%
Bränsleadaption, snabb jusering, bank 2 > -100%
Bränsleadaption, långsam jusering, bank 2 > -100%
Varvtal > 2320 rpm
fordonshastighet > 75 kr/h
Laddlufttryck > 44,25%
Batterispänning > 13,38 V
Gasspjällsvinkel, börvärde > 29,30%
Luftmassa > 99,2 kg/h
Yttertemperatur > 20,25 C
Vägsträcka > 78474 km
av *pettson*
snowman skrev:Jag kompletterar med information från felkods underlaget :

Tillstånd, labdareglering bank 1 > Lambdareglering med två sonder
Beräknad belastning > 14,51%
Motortemperatur > 139C
Bränsleadaption, snabb jusering, bank 1 > 10,16%
Bränsleadaption, långsam jusering, bank 1 > 23,44%
Bränsleadaption, snabb jusering, bank 2 > -100%
Bränsleadaption, långsam jusering, bank 2 > -100%
Varvtal > 2320 rpm
fordonshastighet > 75 kr/h
Laddlufttryck > 44,25%
Batterispänning > 13,38 V
Gasspjällsvinkel, börvärde > 29,30%
Luftmassa > 99,2 kg/h
Yttertemperatur > 20,25 C
Vägsträcka > 78474 km
och du har kollat alla vacumslangar inkl ev. en anslutning som sitter på insuget på gaveln som vetter emot servopumpen? (det är isåfall en vevhusventilation som tar in luft och gör fel bränsleförhållande).
av *pettson*
snowman skrev:Hur kan jag kontrollera slangarna? Jag har hört något om att använda startgas på slangarna, är detta en god idé eller finns det något bättre vis. Antar med detta att det kan finnas hål som inte syns för ögat.
Man kan gott börja kika med bara ögonen.. Startgasen är mestadels till för att man misstänker att packningar och o-ringar läcker..

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]