Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Amli
Jag håller med perhall. Personligen tycker jag det är mycket eget tycke och smak samt körstil och användning som avgör vad som passar ens eget ändamål bäst. Att säga en motortyp är bättre än någon annan är bara trångsynt. Må hända att den är bäst för just en själv är en helt annan sak.
I och med köpet av XC70´n var det första gången jag ägt en diesel bil. Och jag kan hålla med att min första reaktion var negativ, nämligen när man tryckte igång den. Jag tyckte den lät HEMSK! Men så fort man sitter i bilen och rullar så försvinner det. Självklart är inte ljudet lika härlig som en mjuk 6:a men absolut inte störande. Jag var även innan köpet inte så mycket för diesel bilar då jag kommer från en bakrund av endast bensinare och många turboladdade sådana med mycket effekt. Men jag känner att jag inte nyttjar effekten alls på samma sätt som jag gjorde innan (läs innan man fick barn m.m....). Jag har fått en helt annan körstil och då passar diesel bra. Kraften finns direkt och man behöver inte tokvarva för att det ska hända något.
Som sagt, för min körstil m.m så var inte t ex 3,2 något alternativ och därför blev det utan tvekan en diesel.
Användarvisningsbild
av kave
perhall skrev: Lilla V8:an i e39 535i var också en sån motor med dålig ratio, men jag tyckte den gick fantastiskt... det finns många skäl att köpa en diesel och många att köpa en bensin och jag har säkert 10 gånger suttit bredvid en entusiastisk säljare/vän/kollega som sagt "man hör inte att det är en diesel, eller hur!" fast det har knattrat som sjutton! Men några gånger har jag också blivit positivt överraskad!
PH
Är en tyst motor automatiskt det bästa? Jag tyckte ex att V70 GLT hade ett härligt motorljud som bortisolerades på V70N. Första gången jag körde en V70N D5 så tänkte jag; vilket underbart motorljud vid gaspådrag, en sådan måste jag ha.
Att somliga påstår att dieslar är tystare och vibrerar mindre, tja, som du säger en del är frälsta och köper inte logiska argument. Jag är bilälskare själv och tycker personligen att undermotoriserade BMW bilar låter alldeles för lite och tråkigt.
Summum skrev:"Volvo B20" är det någon som under pistolhot tvingar dig att åka diesel eller? :)
Nej, jag är extremt jättenöjd men min D5a, Varför, jo bl.a. för att jag drar släp ofta, långt och tungt. Ibland är det släpdrag nästan varje dag, bilsläp, båtsläp, husvagn, och framför allt hästsläp. Ibland över 100 mil på en dag, ofta tungt som när 2 ton båt ska upp ur sjön osv., då är bottendraget guld värt.

Eller när man bilar ner till Spanien, Italien eller Kroatien och den drar realativt lite bränsle på en 800-milatripp vilket känns bra.

Vad jag inte riktigt klarar av är dock när diesel-evangelisterna kommer och sjunger dieselns lovsång att det skulle vara överlägsen i allt och alla kategorier.

Diesel är bra på mycket men inte bäst i alla kategorier enligt mig.

Bensinarna är fortfarande snabbare (om man orkar växla vill säga), bensinarna är också tystare.

Ekonomin beror på hur mycket man kör, volvo plockar ju ut nästan 30000 extra för dieseln och staten ska mycket högre skatt, så det blir till att köra långt för det ska löna sig.
Användarvisningsbild
av wide
Tanken med inlägget var att denna kombination av E85 och 2,5T skulle vara det roligaste/smartaste kombinationen.
T6an är ju de själklara valet innan( kör den en hel del...) men den ramlar bort pga av priset
3,2an har ju för lite effekt för att göra en glad....
D5an är själklart den hetaste, men med skatten och dieselpriset och att den inte är specillet snål så tror jag 2,5 med E85 kan vara en väldigt värdig vinnare!
Det sorgliga med det hela att denna motor har 15år på nacken, vilket är lite väl mkt om man ska kunna hävda sig mot de stora tyskarna som spottar ur sig trevliga maskiner vecka efter vecka...:)

Tycker det är lustigt nu när Ford verkar ha tagit till sig 2,5T och har den sen nått år iallla deras nya modeller.
Måste ju tyda på att Ford går fel väg?, undrar varför de går back år efter år.......

Om man bara vill frakta arslet från A-B ska man väll ha en 2,0D eller en 2,0FT. Men då om man är lite ekonomisk varför köper man inte en Mondeo istället??. :wink:
Kroken skrev: Slutligen så har vill jag bara dela med mig av en reflektion som jag gjorde när jag var i Frankrike i somras. E85 är stendött nere på kontinenten och i ett antal tidningsartiklar i franska tidningar så uttalade sig både representanter för bilindustrin och det politiska etablissemanget att E85 är ett avslutat kapitel som alternativt miljöbränsle. Sverige kommer att bli det enda landet med E85...dvs. ingen tillverkare kommer att kunna optimera bilarna enbart för etanol, om du som köpare vill kunna köra utanför Sverige. Förbrukningen kommer därför att vara fortsatt hög. Jag tror därför att E85 kommer bli en kortlivad parantes även i Sverige. Det blir elbilar med en liten förbränningsmotor som stöd som blir framtiden för oss vardagsbilister och syntetisk diesel för den tunga trafiken.
Problemet i Frankrike är att de har satsat på egen produktion av "fuletanol" dvs etanol som kommer som rest från vinproduktion och etanol från vete. De har därför nått en återvändsgränd när de nu inser felsatsningen.
Vidare så är fransmänn i gemen väldigt konservativa och fortsätter köpa diesel (som de alltid gjort).
Så din slutsats om etanol som en parentes tror jag är fel.
Kraven från EU om att sänka utläppen av CO2 kvarstår. Etanolbilarna finns idag och fungerar. Elbilar blir fint, javisst, men det kommer dröja många år tills vi får se elmotorer som driver stora bilar som V70. Däremellan kommer hybriderna och i lysande kombination med en liten etanolmotor. En hybrid med en liten dieselmotor blir för dyrt, tror jag.

Och Lövet, staten subventionerar inte etanolen.
av AndS
Definition på subventionera kan väl även ses utifrån hur man beskattar och det blir i slutänden då en lek med ord. Pengar i kronor om de ges som subvention eller tas vis skatt ger ingen skillnad för oss som ska tanka ett fordon och betala för det.
av Joli
Kroken skrev:Kör S80, D5, aut-08

Dyra i försäkring...inte alls, var har du fått det ifrån, samma premie
Har inga direkta synpunkter på diskussionen i denna tråd i övrigt men såg det här idag: http://www.expressen.se/motor/1.1262134 ... are-diesel
Det verkar som det faktiskt är dyrare att försäkra dieselbilar, OM man inte har Volvia. Det hade jag ingen aning - bra att veta inför nästa bilbyte.
Till Joli.

Har inte tillräckligt med fakta för att bestrida artikeln men av personlig erfarenhet från andra faktaområden så kan jag lugnt påstå att ca. 50 % av det som skrivs i mer seriösa dagstidningar (DN, SvD, GP, osv...) är rena felaktigheter, undrar då hur illa ställt det är med Expressen?

I mitt personliga fall, jag har Trygg-Hansa, så räckte med att jag hotade med att flytta min försäkring till Volvia så fick jag t.o.m en lägre premie är den som Volvia offererade. Jag fick m.a.o. inte en högre premiere än för en bensinare. Så ser verkligheten ut, officiella prislistor kan möjligen ge Expressen viss sanningshalt.
Kroken skrev:Till Joli.

Har inte tillräckligt med fakta för att bestrida artikeln men av personlig erfarenhet från andra faktaområden så kan jag lugnt påstå att ca. 50 % av det som skrivs i mer seriösa dagstidningar (DN, SvD, GP, osv...) är rena felaktigheter, undrar då hur illa ställt det är med Expressen?

I mitt personliga fall, jag har Trygg-Hansa, så räckte med att jag hotade med att flytta min försäkring till Volvia så fick jag t.o.m en lägre premie är den som Volvia offererade. Jag fick m.a.o. inte en högre premiere än för en bensinare. Så ser verkligheten ut, officiella prislistor kan möjligen ge Expressen viss sanningshalt.
Listan är INTE från Expressen, de har bara tagit den från TekVärld som gjorde reportaget för en tid sedan.

SIM-kortshållare finns bara i bilar som &aum[…]

Allt du ser suspekt

Köpråd V60 Recarge

Jag snikar in en annan fråga 2022 vs 2023. S[…]

Har du anpassad equalizer i telefonen? Streamar d[…]