ah17 skrev:*pettson* skrev:ah17 skrev:EURO NCAP är som det hörs på namnet något för europa. I USA har vi tex NHTSA med krav som kan vara motstående mot de krav som finns i EURO NCAP. Det är alltså en sak att bygga en bil som får fem stjärnor i EURO NCAP läs PEUGOET, RENAULT mfl och som inte säljs i USA. Det är en helt annan sak att bygga en bil som klarar av toppbetyg i hos bägge instituten samtidigt som bilarna faller väl ut i verklig statistik läs SAAB och VOLVO.
För övrigt så skall man kanske vara försiktig med att dra för mycket slutsatser från Youtubeklipp.
För min personliga del har jag betydligt bättre information än youtubeklipp att grunda mina tankar på.
Just därför jag bad dig styrka ditt påstånde...
jag kan inte lägga ut några dokument eftersom jag fått dom under tystnadsplikt, så det vill jag klargöra.
Men jag summerar vad jag grundar det på ändå.
Mitt tidigare jobb på ett företag som ägnar sej åt att vidareutbilda fordonstekniker/ karosseritekniker åt biltillverkarna (ett antal), jag jobbade som researcher/ lärare där.
Vi hade tillgång till tillverkarnas konstruktionsdatabaser som vi fick info ur att använda i utbildningarna. Hos alla tillverkarna vi jobbat med är det ett gissel att en gammal bil möter en ny. Dvs att en gammal konstruktionstanke möter en nyare tanke, det är faktiskt lika svårt för dom som att göra en bil maximalt krocksäker samtidigt som den ska vara snäll mot fotgängare. Dom två konstruktionstankarna fördelar kraften såpass olika att det tyvärr är ofrånkompligt att säkerhetsstrukturen i äldre bilar kollapsar på grund av överbelastning, naturligtvis beror det på hur kollisionen inträffar. Sålänge vi pratar om hel front är man relativt säker i en äldre bil, men det är när man börjar träffa en del av en front som det börjar hopa sej med oron.
Vi ser till exempel att plåten som används i en 850 i säkerhetszonerna var extrem för sin tid. Den klarar runt 900-1000nm/mm i draghållfastighet. Rambenen dimensionerades så hårt plåtmässigt att t.ex caroliner var tvungen att utveckla nya verktyg som skulle hålla i riktbänkarna för att kunna räta rambenen på dom. Det krävs närmare 20 ton att röra ett ramben. Stenhårt med andra ord. Det krävs endast 11 ton för att röra på ett ramben i en V70N, men å andra sidan så är kupen på N serien nästan dubbelt så hård istället. Alla säkerhetszoner idag i dom flesta bilar klarar 1500nm/mm. Idag byggs bilen med två kraftiga tröskellådor (både inner och ytter är extremt hållfasta) för att kunna leda energin förbi kupen, bästa bildexemplen på detta är väl egentligen att gå ut och titta på en chrysler crossfire eller mercedes motsvarande, eller en vanlig peugeot, tydligare än så kan man inte se tänkandet om man inte har tillgång till det materialet vi hade. Att jag valde att själva modusen/ volvo eller espace/ espace som symboler för dom olika tänkandena var att där kan alla se på youtube hur illa det slår vid en delkrock i fronten. För den som gillar ramburet görs ju samma test mellan espace och en landrover.