Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#209990
andreas_lofgren skrev:240/740/940 drar inga 0,8 liter milen så länge det inte är ren landsvägskörning i 70 km/h. De ligger ofta betydligt över litern blandad körning vilket i jämförelse med dagens 1,6 liters motorer (som utvecklar samma effekt) är stenålder.
Min 240 ( nu såld ), och flera i bekantskapskretsen kör sina 240 och 740 på ca, 0,8 milen blandad körning och BF95 ( B230F motorer )
Att de skulle ligga betydligt över litern, är inget jag vill hålla med om såvida det inte handlar om ren stadskörning.
940 har jag dock hört flera som sagt att de är törstigare än sina äldre syskon, även om min erfarenhet är liten av just 940.
#210006
EURO NCAP är som det hörs på namnet något för europa. I USA har vi tex NHTSA med krav som kan vara motstående mot de krav som finns i EURO NCAP. Det är alltså en sak att bygga en bil som får fem stjärnor i EURO NCAP läs PEUGEOT, RENAULT mfl som inte säljs i USA. Det är en helt annan sak att bygga en bil som klarar av toppbetyg i hos bägge instituten samtidigt som bilarna faller väl ut i verklig statistik läs SAAB och VOLVO.

För övrigt så skall man kanske vara försiktig med att dra för mycket slutsatser från Youtubeklipp.
Senast redigerad av 1 ah17, redigerad totalt 0 gånger.
av *pettson*
#210078
ah17 skrev:EURO NCAP är som det hörs på namnet något för europa. I USA har vi tex NHTSA med krav som kan vara motstående mot de krav som finns i EURO NCAP. Det är alltså en sak att bygga en bil som får fem stjärnor i EURO NCAP läs PEUGOET, RENAULT mfl och som inte säljs i USA. Det är en helt annan sak att bygga en bil som klarar av toppbetyg i hos bägge instituten samtidigt som bilarna faller väl ut i verklig statistik läs SAAB och VOLVO.

För övrigt så skall man kanske vara försiktig med att dra för mycket slutsatser från Youtubeklipp.
För min personliga del har jag betydligt bättre information än youtubeklipp att grunda mina tankar på.
#210102
*pettson* skrev:
ah17 skrev:EURO NCAP är som det hörs på namnet något för europa. I USA har vi tex NHTSA med krav som kan vara motstående mot de krav som finns i EURO NCAP. Det är alltså en sak att bygga en bil som får fem stjärnor i EURO NCAP läs PEUGOET, RENAULT mfl och som inte säljs i USA. Det är en helt annan sak att bygga en bil som klarar av toppbetyg i hos bägge instituten samtidigt som bilarna faller väl ut i verklig statistik läs SAAB och VOLVO.

För övrigt så skall man kanske vara försiktig med att dra för mycket slutsatser från Youtubeklipp.
För min personliga del har jag betydligt bättre information än youtubeklipp att grunda mina tankar på.
Just därför jag bad dig styrka ditt påstånde...
av *pettson*
#210112
ah17 skrev:
*pettson* skrev:
ah17 skrev:EURO NCAP är som det hörs på namnet något för europa. I USA har vi tex NHTSA med krav som kan vara motstående mot de krav som finns i EURO NCAP. Det är alltså en sak att bygga en bil som får fem stjärnor i EURO NCAP läs PEUGOET, RENAULT mfl och som inte säljs i USA. Det är en helt annan sak att bygga en bil som klarar av toppbetyg i hos bägge instituten samtidigt som bilarna faller väl ut i verklig statistik läs SAAB och VOLVO.

För övrigt så skall man kanske vara försiktig med att dra för mycket slutsatser från Youtubeklipp.
För min personliga del har jag betydligt bättre information än youtubeklipp att grunda mina tankar på.
Just därför jag bad dig styrka ditt påstånde...
jag kan inte lägga ut några dokument eftersom jag fått dom under tystnadsplikt, så det vill jag klargöra.
Men jag summerar vad jag grundar det på ändå.
Mitt tidigare jobb på ett företag som ägnar sej åt att vidareutbilda fordonstekniker/ karosseritekniker åt biltillverkarna (ett antal), jag jobbade som researcher/ lärare där.
Vi hade tillgång till tillverkarnas konstruktionsdatabaser som vi fick info ur att använda i utbildningarna. Hos alla tillverkarna vi jobbat med är det ett gissel att en gammal bil möter en ny. Dvs att en gammal konstruktionstanke möter en nyare tanke, det är faktiskt lika svårt för dom som att göra en bil maximalt krocksäker samtidigt som den ska vara snäll mot fotgängare. Dom två konstruktionstankarna fördelar kraften såpass olika att det tyvärr är ofrånkompligt att säkerhetsstrukturen i äldre bilar kollapsar på grund av överbelastning, naturligtvis beror det på hur kollisionen inträffar. Sålänge vi pratar om hel front är man relativt säker i en äldre bil, men det är när man börjar träffa en del av en front som det börjar hopa sej med oron.
Vi ser till exempel att plåten som används i en 850 i säkerhetszonerna var extrem för sin tid. Den klarar runt 900-1000nm/mm i draghållfastighet. Rambenen dimensionerades så hårt plåtmässigt att t.ex caroliner var tvungen att utveckla nya verktyg som skulle hålla i riktbänkarna för att kunna räta rambenen på dom. Det krävs närmare 20 ton att röra ett ramben. Stenhårt med andra ord. Det krävs endast 11 ton för att röra på ett ramben i en V70N, men å andra sidan så är kupen på N serien nästan dubbelt så hård istället. Alla säkerhetszoner idag i dom flesta bilar klarar 1500nm/mm. Idag byggs bilen med två kraftiga tröskellådor (både inner och ytter är extremt hållfasta) för att kunna leda energin förbi kupen, bästa bildexemplen på detta är väl egentligen att gå ut och titta på en chrysler crossfire eller mercedes motsvarande, eller en vanlig peugeot, tydligare än så kan man inte se tänkandet om man inte har tillgång till det materialet vi hade. Att jag valde att själva modusen/ volvo eller espace/ espace som symboler för dom olika tänkandena var att där kan alla se på youtube hur illa det slår vid en delkrock i fronten. För den som gillar ramburet görs ju samma test mellan espace och en landrover.
#210141
Om du väljer ny bil finns chansen att du överlever men riskerar att någon annan dör. Om du väljer en gammal bil så riskerar du dödas av den som valt ny bil. Vilken bil väljer du?

Jag tror att ställer man den frågan till 100 personer kommer majoriteten välja den nya bilen. (Vi adderar inte andra parametrar som t.ex. alternativet att ens egna barn sitter i den andra bilen osv)

Mot den bakgrunden är svaret på ursprungsfrågan krasst enkel, om jag har större chans att överleva i dagens bil än i gårdagens så är dagens bilar tveklöst bättre än gårdagens.
#210207
Tja, adderar man avåkningar och andra singelolyckor så ser det troligen bättre ut med nyare bilar än äldre. Delvis pga bl.a bättre och fler airbags men förmodligen också i preventionen av olyckor, då säkerhetssystem i form av ABS och Antisladd kanske t.o.m är helt frånvarande i bilar som bara är lite äldre.

/Thomas
#210359
Tomas88 skrev:
ah17 skrev:
*pettson* skrev: Den klarar runt 900-1000nm/mm i draghållfastighet.


Okej.
När jag läste till civilingenjör hette det draghållfasthet och hade dimensionen tryck. Vad har du angett egentligen?
N/mm2 menar han nog.
Absolut.. slarvigt av mej. Naturligtvis skulle jag inte skrivit draghållfastighet heller utan skrivit Rm istället så hade inga tvivel funnits.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Motoroljenivå

Jag bytte oljestickan på en V60AWD D4 fö[…]

Välkommen ut i trafiken

Varit ner och fått igång kylan i bilen[…]

Den borde ju verkligen fått heta ID.7. Ja […]

Icarsoft cr max och Biltemas dosa för Volvo.