NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Brainy
Volvo creates 350 horsepower C30 R prototype, contemplates production

Although the Volvo C30 is a competent and stylish hatchback, it has often been criticized for its uninspiring performance. Volvo added the R-design package (pictured) to give the C30 some added show, but never addressed the engine compartment for a little more go. However, that could change as Volvo has created a 350 horsepower C30 R prototype.

The prototype is based on the current C30 but borrows its drivertrain from the Euro-spec Ford Focus RS. Although the turbocharged inline-five pumps out 300 horsepower in Focus RS-guise, Volvo engineers tweaked the engine to wring out an additional 50 horsepower in the C30 R. Moreover, that power is sent to all four wheels in the Volvo, whereas the Focus RS does with just front-wheel drive.

But don’t storm down to your local Volvo dealer just yet. According to Motor Authority, the project could be stalled due to rising fuel prices and looming emission standards. However, the prototype does exist so there is still hope the project will ultimately get the green light.
http://www.leftlanenews.com/volvo-creat ... ction.html
C30 får 350 och fyhjulsdrift
Volvo skulle lägga ner R-serien med prestandabilar.

Trodde du ja.

Men nu kan lilla C30 få 350 hästar och fyrhjulsdrift.

Volvos R-serie, som hittills varit synonymt med prestandabilar, ska som tidigare meddelats i fortsättningen bara vara ett kosmetiskt tilläggspaket. De trimmade bilarnas dagar är över.

Men ska man tro på holländska AutoTelegraaf så verkar Volvo ha tänk helt om. Nu påstås bilbyggaren utveckla en R-prototyp av minstingen C30 med 350 hästar och fyrhjulsdrift.

– Det låter lite osannolikt. Andra biltillverkare verkar sluta med sina vässade bilar. Exempelvis kommer VW inte att släppa nästa generation Golf i R32-version, säger Aftonbladets bilexpert Robert Collin.

Samma motor som i Forden
Enligt uppgift ska bilen utrustas med samma turbofemma som sitter i systerbilen Ford Focus RS. Ford har lyckats få ut 305 hästar ur motorn. Volvo ska öka effektuttaget med ytterligare 45 hästkrafter. Det är ännu okänt hur det ska gå till. Det spekuleras kring högre laddtryck till turbon.

Uppgifterna är ännu obekräftade. Med stigande bensinpriser och kraftigt minskad försäljning av de större och törstiga SUV:ar verkar det högst osäkert om en C30 R kommer längre än till prototypstadiet.
http://www.aftonbladet.se/bil/article2943609.ab

Låter intressant!

mvh
Anders
Användarvisningsbild
av hozz
Inte bara intressant....det blir en så'n bara den finns att köpa.
Användarvisningsbild
av sand3rs
Även jag är tycker det här verkar riktigt spännande. Jag hade troligtvis lagt min beställning direkt, förutsatt att priset är överkomligt.

Vad tror ni, kommer volvo att släppa denna maskin? Folk verkar allmänt vara skeptiska till om volvo kommer att släppa denna under dagens förutsättningar med oljepriser och rådande miljödebatt...
av Tele58
Visst vore det kul med en ny "värsting" men jag tror att miljödebatten och den rådande krisen för Volvo PV får grabbarna i styrelserummet att hålla igen.

Personligen skulle jag älska att få en riktigt "värsting" i miljöskrud, det vore något att stoltsera med för Volvo.
Känns som att Volvo har allt att vinna på att vara ett (skoda stöld) förnuftigt alternativ.
Förnuftig behöver ju inte betyda tråkig!
Tänk Er en bil som är snäll mot miljön, säker, kan ta med hela familjen och dessutom kan få pappa/mamma att dra på smilbanden när de sitter bakom ratten.

Hoppas att Volvo skyndar på nästa generation miljöbil och att de inom ramen för den kan bygga något kul. Stor fasa vore väl om kineserna skulle få Volvo till reapris, Gud vet vad som händer då.
Användarvisningsbild
av hozz
[quote][Tänk Er en bil som är snäll mot miljön, säker, kan ta med hela familjen och dessutom kan få pappa/mamma att dra på smilbanden när de sitter bakom ratten.
/quote]

Volvo har redan flera sådana modeller. Var vill du komma med det uttrycket?
av Tele58
hozz skrev:
[Tänk Er en bil som är snäll mot miljön, säker, kan ta med hela familjen och dessutom kan få pappa/mamma att dra på smilbanden när de sitter bakom ratten.
/quote]

Vart jag vill komma?

Ja i skenet av R-diskussionen så kanske det är rätt så lätt att lista ut vart jag vill komma.

Sen måste jag bara få ställa en motfråga innan jag lägger ut texten.
Du skriver att Volvo redan har flera sådana modeller, min fråga måste då bli vilka modeller har du i åtanke då?
Mig veterligen så är det bara S80 och V70 2,5 FT som kan tänkas kvala in under det begreppet, att dra in dieselmodellerna i den kategorin (om det är dem du syftar på) faller i dagensläge bort då oljan är en av anledningarna till våra miljöproblem.
Småbilar som C30:n faller också i mitt tycke då den är i minsta laget för att en hel familj med packning ska kunna njuta av resan.

Åter till vart jag vill komma, tänk framåt (förhoppningsvis inte allt för lång tid) en Volvo med "familjestämpel" på utrymmena med en miljövänlig men ändå stark drivlina i klass med de mytomspunna R-modellerna.
Ska Volvo satsa på "sport" så menar jag att man samtidigt måste behålla sina kärnvärden som jag anser vara familjebil (rymlig), säker och miljövänlig. Tror inte att Volvo kommer sälja några större volymer om man går stenhårt på en kompromisslös "sportbil".

Som jag har sagt tidigare så ligger tanken på en el/biodiesel mig varmt om hjärtat alternativt nästa generations etanolbilar som enligt uppgifter ska få bättre förbrukningssiffror.

Är du nöjd med mitt svar? Som jag kan se det så finns ingen anledning att "bli het" när någon försöker delta med konstruktiva tankar i en debatt, men det är ju tyvärr något av forumens förbannelse att man tolkar saker i det man läser och sen drar tokiga slutsatser.
Hur du tolkar mina inlägg ja det vet du bara själv, men jag tolkar ditt "Vart vill du komma?" som om du tror att jag har en dold agenda, så är inte fallet.
Användarvisningsbild
av sand3rs
Tele58 skrev:
hozz skrev:
[Tänk Er en bil som är snäll mot miljön, säker, kan ta med hela familjen och dessutom kan få pappa/mamma att dra på smilbanden när de sitter bakom ratten.
/quote]

Vart jag vill komma?

Ja i skenet av R-diskussionen så kanske det är rätt så lätt att lista ut vart jag vill komma.

Sen måste jag bara få ställa en motfråga innan jag lägger ut texten.
Du skriver att Volvo redan har flera sådana modeller, min fråga måste då bli vilka modeller har du i åtanke då?
Mig veterligen så är det bara S80 och V70 2,5 FT som kan tänkas kvala in under det begreppet, att dra in dieselmodellerna i den kategorin (om det är dem du syftar på) faller i dagensläge bort då oljan är en av anledningarna till våra miljöproblem.
Småbilar som C30:n faller också i mitt tycke då den är i minsta laget för att en hel familj med packning ska kunna njuta av resan.

Åter till vart jag vill komma, tänk framåt (förhoppningsvis inte allt för lång tid) en Volvo med "familjestämpel" på utrymmena med en miljövänlig men ändå stark drivlina i klass med de mytomspunna R-modellerna.
Ska Volvo satsa på "sport" så menar jag att man samtidigt måste behålla sina kärnvärden som jag anser vara familjebil (rymlig), säker och miljövänlig. Tror inte att Volvo kommer sälja några större volymer om man går stenhårt på en kompromisslös "sportbil".

Som jag har sagt tidigare så ligger tanken på en el/biodiesel mig varmt om hjärtat alternativt nästa generations etanolbilar som enligt uppgifter ska få bättre förbrukningssiffror.

Är du nöjd med mitt svar? Som jag kan se det så finns ingen anledning att "bli het" när någon försöker delta med konstruktiva tankar i en debatt, men det är ju tyvärr något av forumens förbannelse att man tolkar saker i det man läser och sen drar tokiga slutsatser.
Hur du tolkar mina inlägg ja det vet du bara själv, men jag tolkar ditt "Vart vill du komma?" som om du tror att jag har en dold agenda, så är inte fallet.
Frågan är om någon biltillverkare kan stoltsera med en bil som uppfyller samtliga av dina kriterier. De går ju knappast hand i hand. Och dessutom är det i högsta grad en definieringsfråga. I förhållande till stora jänkare är säkerligen våra kära volvos "miljövänliga". Föressten tycker farsan hans nya v50 1.6D är skitrolig att köra...
av Tele58
Jo visst har Volvo motorklena alternativ som är roliga att köra men vi började ju med frågan om det är troligt att det kommer en C30 R.

jag försöker ge min bild av hur jag ser på "värstingmodeller" som R-modellerna och framför allt vad jag tror behövs om man vill ha en "värsting" i modellprogrammet.
jag tror heller inte att det finns någon tillverkare som idag har en modell som kan motsvara mina önskningar, men som sagt jag tror att det skulle kunna vara en bra väg för mitt älskade Volvo om man vill ha en "värsting" i utbudet.

kan inte se något fel i mina tankar och det är väl det som är meningen med forum att man ska kunna vara öppen och ha en bra diskussion eller??
Användarvisningsbild
av sand3rs
Tele58 skrev:Jo visst har Volvo motorklena alternativ som är roliga att köra men vi började ju med frågan om det är troligt att det kommer en C30 R.

jag försöker ge min bild av hur jag ser på "värstingmodeller" som R-modellerna och framför allt vad jag tror behövs om man vill ha en "värsting" i modellprogrammet.
jag tror heller inte att det finns någon tillverkare som idag har en modell som kan motsvara mina önskningar, men som sagt jag tror att det skulle kunna vara en bra väg för mitt älskade Volvo om man vill ha en "värsting" i utbudet.

kan inte se något fel i mina tankar och det är väl det som är meningen med forum att man ska kunna vara öppen och ha en bra diskussion eller??
Jag ser heller inget fel i dina tankar, tycker de är vettiga.

På kort sikt ser jag ingen skada i att släppa c30r med en idag existerande motor, så som trådskaparen visar. Tror nämligen inte att det skadar att bredda sitt utbud för att även locka till sig kunder som i annat fall köpt en BMW eller Audi för att få önskat motoreffetk och körglädje. Snarare bör det väl öka det volvos marknadsandel och kan lösgöra ekonomiska medel att satsa på mer bränsleekonomiska motorer.
av Lövet
C30 2,5FT AWD vore en kul bil om det skulle gå att få fram. "Miljövänlig" och sannolikt buskul att köra. V70 är stor som en lastbåt och blir svår att få rolig att köra. S60 är för gammal för att göra något med, S40/V50 skulle också funka i 2,5 FT AWD tappning. Fyrhjulsdrift alternativt bakhjulsdrift (men det återkommer nog aldrig hos Volvo) är ett måste på en bil som ska ha några som helst sportiga ambitioner.

Tror jag hittade uttaget du snackade om. Det ger 1[…]

Motoroljenivå

Jag bytte oljestickan på en V60AWD D4 fö[…]

Välkommen ut i trafiken

Varit ner och fått igång kylan i bilen[…]

Den borde ju verkligen fått heta ID.7. Ja […]