Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fred
Hej!

Jag undrar om det finns någon här som är duktig på Volvos Bi-Fuelmotorer. Det är så att jag undrar över en slang som ser ut att behöva bytas. Dels ser det ut som att den har några sprickor, dock osäkert om de går rakt igenom, och dels tycker jag att den sitter lite löst... :shock:

Någon kanske har en sprängskiss över gassystemet på dessa motorer?

Jag är lite osäker på om jag kan lossa slangen utan att riskera att släppa ut en massa gas... :roll:

Tacksam för hjälp!

Mvh
/Fred
av Fred
Kallemalt skrev:Kör till din Volvo tekniker, där får du hjälp det där inget man ska ta onödiga chansningar med :-)-)
Givetvis kommer jag göra det som sista utväg men anledningen till att jag skriver här är för att förhoppningsvis slippa göda volvoverkstäderna med saker som man enkelt kan göra själv, det är ju själva tanken med den här typen av forum. Det finns ju flera volvotekniker här och kanske någon av dem är duktig på gassystemen och direkt kan säga att det bara är att skruva loss och byta slangen, kostnad 200 spänn eller något.
av Fred
Jag håller på att knyta ihop gamla trådar för att folk som hittar mina trådar via sökningen inte ska behöva bli snuvade på lösningen, om jag hittat den. Därför jag tänkte avsluta denna också.

Först:
~Kalle~ skrev:Eller så kör du slut på gasen så du endast har bensin kvar, så byter du slangen sen. :-)-)

/Kalle
Det fungerar tyvärr inte. Det finns alltid gastryck kvar i systemet i Bi-Fuelbilarna. Det är på grund av det som man ALDRIG kan tanka 23 Nm2...det finns alltid gas kvar.

Dock är det så att det finns en inbyggd säkerhetsventil i systemet så när jag drog loss slangen pös det rätt rejält ett tag men sen slog ventilen till. Min slang var inte trasig men klämman var väldigt dåligt dragen så jag satte dit en vanlig, rostfri, slangklämma.

Mvh
/Fred
ta ett kort på slangen...

Det är den gamla som jag försöker f[…]

..och ett antal till vändor blev det fram och[…]

Nice, det där har jag tänkt att gö[…]

Du köpte B6 istället för B4. Det e[…]