Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#207194
Hejsan

Tänkte byta ut tändsystemet med brytarspetsar på min Volvo Penta AQ145A (b21 tror jag) motor.
Skulle gärna ha ett brytarlöst system.

Det finns ett system som heter ignitor som ersätter brytarna och kondensatorn i den befintliga fördelaren.
(inga externa boxar/moduler behövs)

Jag kan i princip ingenting om vilka olika tänd/fördelar system volvo har haft igenom åren (på sina bilar).
Finns det något som inte har extern tändmodul?

Om det har extern tänd modul - hur går kablaget?
(mellan fördelare-tändbox-spole ngt mer??)

Beach
#207204
Om du har en AQ 145, så är den baserad på en B23. Två förgasare Solex PAI. Den är byggd för blyfri bensin, UTAN någon blyersättning. (Frågan kommer upp ibland.)

Hursomhelst, om din fördelare är i gott skick, axelns lager, motvikterna och fjädrarna etc. etc, så är ju detta Ignitor idealisiskt. Du ersätter brytare och kondensator med modern elektronik som rätt monterat och skött, troligen kommer att överleva motorn. Och det får plats i fördelaren. Det var den första generationens elektroniska tändsystem som hade elektroniken i en separat box bredvid motorn. Det gick en handfull kablar mellan boxen och motorn, och den viktiga och därmed känsliga sensorkabeln kunde vid olyckliga omständigheter fara illa och skadas. (Jag satte min någorlunda skyddad i ett PV-rör. Ett sådant gult plaströr som man drar elkablar i.)

Nu brukar det heta att tändsystemet är helt underhållsfritt. Det är en sanning med modifikation. Du bör kolla fördelarlocket och även rotorn med jämna mellanrum. Även tändstift, tändspole och tändkablar behöver sin tillsyn som tidigare årliga rutiner. Glöm inte att smörja fördelaraxeln i filtsudden under rotorn med några droppar olja varje år.
Men rent generellt håller tändstiften lite längre, och du får en bättre och renare förbränning (gnistan brinner längre tid) och även bättre bränsleekonomi. Det är visserligen på decimalnivå, men i det långa loppet märks det ju. Men när du har ställt in tändningen rätt, så behöver du inte röra den biten något mer.

Nu har du en B23 och dom följande raderna passar inte dig, men för dom som har en B18, B20 eller B30, så finns det ett annat system 123Ignition, tror jag det heter. Där är allt inbyggt i en helt ny och fräsch fördelare. Dessutom kan man ställa in olika tändkurvor, inklusive en anpassad tändkurva för E85. Detta system kostar visserligen uppåt 3000 kr, men om man har en havererad fördelare av stenålderstyp, kan man ju fundera på detta 123Ignition. Finns även för ett större antal europeiska bilar inklusive Rover V8, vilket i sin tur kanske, möjligen, eventuellt (?) passar i någon GM-modell ???

Sök 123Ignition på nätet.

Ett tillägg: Här är länken till 123Ignition. http://www.123ignition.se/index.php
#207278
B23 har "frostpluggar" under insuget, B21 har det inte.

Enklast och förmodligen billigast är att sätta dit fördelare med tillhörande tändmodul, kabelhärva och tändspole men förkopplingsmotstånd från en 240/740, (hm 85-87 tror jag det va).
Finns på "varenda" bilskrot.
#207322
Håller med hasse här, systemet heter TZ28H och satt på 230A på ungefär de årsmodellerna. Kabelhärvan är inte hopbakad med resten så det är lätt att ta loss komplett. Fördelare, tändspole och tändmodul, koppla 12 v och jord, ställ tändningen och åk ut och fiska.
#207339
En fråga till

Var sitter typnumret på min nuvarande fördelare? (Bosch tror jag)
Har letat men inte hittat ngt instansat på den - men det måste ju finnas.
Det är trångt och mörkt i motorrummet och jag vill helst slippa att montera loss den för att hitta numret.

/Beach/
#207346
Det kanske låter vulgärt, men Chromemarine har fel!

Utvändigt skiljer sig AQ 145 (B23) från AQ125 (B21) enligt följande: AQ 125 har bara en förgasare. Ingen insugsljuddämpare. Ingen oljekylare. Ingen kåpa över värmeväxlaren och sjövattenfiltret. AQ 145 har dessa fyra utrustningar, d.v.s. Två förgasare, oljekylare, insugsljuddämpare, kåpa över värmeväxlaren och sjövattenfiltret.

På insidan, om du har möjlighet att öppna motorn, har AQ 125 cylinderdiameter 92 mm. Slaglängd 80 mm. AQ 145 har cylinderdiameter 96 mm. Och slaglängd 80 mm.

Det skiljer också i maxvarvtal. AQ 145 har 5100 v/m i maxvarvtal. AQ 125 har 4800 v/m i maxvarvtal. Men detta är ju lite svävande uppgifter beroende på bl.a. rätt propeller, skrovets form, motorns kondition etc. etc.

Att jämföra med fördelare ur bilvärlden kan vara lite vanskilgt, för marinmotorerna har t.ex. ingen vakumtändförställning.
Men om du vill söka vidare på detta så rekommenderar jag dig att gå in på: http://ockelbo.plars.org/ Där får du veta ALLT och lite till. Finns även gästbok med frågemöjligheter.

Nu kan det finnas en teoretisk möjlighet att din motor är ännu äldre än dom här två, AQ 125 och AQ 145, som var den näst sista motorfamiljen ur "Volvos rödblockare". Det fanns i ett tidigare skede marinmotorer baserade på B21 men beteckningarna på dom vet jag inte säkert. Det kan du däremot få fram om du går in på http://www.drevia.se Där går du vidare till Tipssidor och hittar tabeller på äldre motorer. Det finns mer än man kan ana. Finns även ett forum där. Skulle inte detta räcka, kan man gå till Volvo-Pentas hemsida. (Sök på nätet) Det är en något svårnavigerad sida, men där finns också tekniska uppgifter, instruktionsböcker, produktionsår och annat "roligt att veta" i stor mängd.
#207448
Tändkurvor ja... TZ28H är brytarlöst, inte ett datorstyrt tändsystem. Centrifugal- och vakuumreglering är kvar i fördelaren, så det kan gå att plocka ihop en fördelare med dina vikter och fjädrar och hallgivare och axel med skärmkåpa från den nya.
Men frågan är hur mycket det gör. Mina kunskaper om båtmotorer stannar vid min lilla 3 hk utombordare, men jag antar att du ligger på ett ganska konstant varvtal. Ställ tändningen på fullt utkast, alltså när centrifugalvikterna är helt ute, nånstans vid 2000-2500 varv. Över det händer inget. Om du har tändinställningslampan på och varvar upp långsamt ser du när märket slutar flytta sig.
Ställer du den på det sättet har du rätt tändning när du åker, vad den är på tomgång och lägre varv spelar mindre roll.
Vakuumregleringen behöver du inte bry dig om heller. Hittar du tändkurvan på marinfördelaren kan jag nog hitta kurvan på landkrabbefördelaren så är det bara att jämföra.
#207471
OK Sparkz! Vi tar till oss alla uppgifter. Samtidigt ger jag igen med lite mera marinmotorfakta, till dom som eventuellt undrar och funderar.
Motorblocket är detsamma i bil och marinmotorerna. Det är framförallt kamaxeln som skiljer, men även den yttre kringutrustningen. Förgasarna är på dom senare modellerna Solex PAI. Fördelaren, som vi redan har nämnt är inte en vanlig bilmodell. Sedan är ju hela kylsystemet annorlunda på sjövattensidan. Vilket då innefattar pumpar och vattenkyld oljekylare i förekommande fall, samt en så kallad "Limpa" i stället för avgasgrenrör. Alltså ett vattekylt grenrör, där avgaser och vatten blandas i slutet på grenröret. Detta innebär att avgasaerna håller en temperatur på ca 50 grader när dom lämnar motorn*. Även bränslepumpen är olika. Det skall vara skruvade anslutningar till bränslepumpen på marinmotorer. Slangklämmor på nipplar är inte godkänt, enligt hörsägen. (Kan någon verifiera?)
Även oljestickan skiljer. I marinmotorn är det en lång S-formad sak. I min båt satt det så löjligt placerad att jag rev hål på handleden varje gång jag skulle kolla oljan. Jag åkte till bilskroten och köpte en bilsticka med sitt rör, som var betydligt behändigare. Den visar samma nivågränser och passar utan något extra "hokus pokus".
En viktig detalj som gränsar till impellerpumpen, som sitter på kamremskåpan, är viktigt att känna till. Hela kamremskåpan ser annorlunda ut. Det beror på att värmeväxlaren tar sin plats och även impellerpumpen (sjövattenpumpen. Motorns kylvatten, glykolvatten pumpas på vanligt sätt med en något modifierad bilpump). Men på grund av impellerpumpens placering, stämmer inte tändgradmarkeringen med remhjulet! Det är förskjutet ca 10 grader. Så om man byter ut en marinmotor mot en bilmotor, måste man flytta över marinmotorremhjulet också för att få gradmarkeringen på rätt ställe.
Så en egenskap som kanske inte är viktig (?), men ändå ett faktum: På bilmotorerna sitter generatorn på motorns högra sida. På marinmotorerna sitter den på motorns vänstra sida.
Lite överkurs: Den sista generationen marinmotorer från Volvos rödblockare hade motorblocket från B230-motorn, och en strokad vevaxel med längre slaglängd, 86 mm, vill jag minnas. Detta gav en cylidervolym på ~ 2,5 liter. Fanns även i en version med 16 ventiler, vilket gav en effekt på ca. 170 hkr.

*Man hör ofta kritik och näsvisa frågor från sådana personer som är "emot allting" och speciellt då fritidsbåtar, samt tycker sig veta bättre. Dom angriper båtmotorer och fritidsbåtar bl.a. för att dom inte har någon katalysator. Svaret ser vi här: En katalysator som fungerar med vatten och i så låg temperatur som 50 grader finns inte! Alla katalysatorer kräver i storleksordningen 320 grader för att fungera. Sådana temperaturer är det sista man önskar sig i en fritidsbåt.
Men om vi nu tänker som t.ex. Warsteiner, på miljön bl.a. och vill modernisera tändsystemet till det bättre, så har vi kommit en bit på vägen mot renare fritidsbåtar.

Det blev mycket Off Topic här. Någon moderator får flytta om han vill.
TuneIn

Någon som märker stor skillnad på[…]

Isärplockning av lyktan kommer bli mycket int[…]

Det du länkar till den nedre lite dyrare ser […]

Finns mjukvara som låser haldexen hårt[…]