Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ampy skrev:japp den laddar exakt 0,46

min är chippad på ATM nu laddar den 1,1-1,2 beroende på väder ;)
Men skönt när man kör upp i varv tal så håller den laddtryck hela vägen fram till 6 000 varv ;)

Antar att du har gjort mer än och chippat? Jag har ATM steg 1 och min laddar 0,95bar. Broder har en T5:a med steg 2 från ATM och den laddar 1,2bar.
Laddtrycket säger iofs inte allt, min 2.4T med TME steg 1 laddar också max 1,1-1,2 trots att dom uppger lägre effekt än t.ex BSR och Atech. Dom mäter iofs sin effekt statiskt i stället för dynamiskt som t.ex BSR..

/Thomas
Degnell skrev:Går det att bara chippa upp den så mycket eller måste man göra större ingrepp då som byte av turbo osv? Jag menar, det heter ju lättrycksturbo, tål den så mycket tryck då? Planen är att chippa, men inte riktigt än.

Det är en tolknings fråga en T14 som ligger i en 2.5T (04- o fram) är samma turbo som liger i T4 or S40 och där tolkas dem inte som lätt tryckare ;) nej det räcker bara med chipp sen kan det bero på bilens skick ;) så klart ;)
Funk skrev:Laddtrycket säger iofs inte allt, min 2.4T med TME steg 1 laddar också max 1,1-1,2 trots att dom uppger lägre effekt än t.ex BSR och Atech. Dom mäter iofs sin effekt statiskt i stället för dynamiskt som t.ex BSR..

/Thomas
Svar ;)

Nej laddtrycket är inte allt men en hel del ;) saken är den att täninngen ska ställas på rätt sätt :)
Sen vet jag iten riktigt va T.M.E har anget för effekt. Jag kan inte utala mig om dem men jag skulle gärna prova köra mot en sånn ;) från 50- tills mätaren tar sllut :) 260 km/H
Jag vet att 2.4T har en minndre snurra T13 och dessutom 2,4 vs 2,5l blir svårt att utala sig ang.. du har ju minndre turbo och du måste ju ladda mer för att få den effekten ;) dessutom ang.. effekt mätningar så är det från bil till bil. Man skulle kunna ta 10 olika s60/v70 2,5T 210hk eller T5 or och bänka dem som nya du kommer inte få på någon av dem samma effekt! tro mig ;)
Atech skriver ner sinna Hk för att få nöjda kunnder och bilens skick så 250 hk minnst ;)
Jag har ju mätt lite tider och fått fram att jag ligger runnt ca:265 hk :) Har Platina stifft och instats KN filter.! rullat nu 10 000 mil, trimmade den stax innan 7 000 mil ;)
Vad har dam bytt ut då du kan ju ha hafft skti i luftmassmät.. eller vad vet jag ;)
konstigt men saken är att du ska prova bilen samma dag. Det vill sägga att antalgrader påverkar din turbo bil väldigt mycket det får itne vara för varmt eller för kallt ;). svårt att sägga men det har nog med det att göra!
Dom bytte kamrem, olja, bensinfilter och gjorde en genomgång på hela bilen. Luftfilter och tändstift va tydligen nästa service(18k)
Det är förvisso kallare ute nu än innan servicen, men tycker ändå det är skumt. Inte för att det gör nått, men man vill ju gärna veta varför detta ökade laddtryck uppstår. Bytte även tillbaka till mina orginal 205/55-16 däck från 235/35-19 som jag åkt på ett tag, och jäklar vad mjukt och fint den går nu helt plötsligt, och mycket piggare upplever jag den. Får se om man byter ner sig till 18" till nästa sommar.
Användarvisningsbild
av Ampy
mm 19 utan chipp går ruskigt tung ;)
Det där med laddtrycker är beroende av vädret 100% ladd optimerng vi olika väderförh.....
Men skönt att det har löst sig men chippa den så får du se att den blir STOR SKILLNAD ;)
Funk skrev:Här är det:
http://i257.photobucket.com/albums/hh24 ... /Bild1.jpg
Inzoomat, pilen pekar på slangen. Det går bara att komma åt inifrån kupen
http://i257.photobucket.com/albums/hh24 ... /Bild2.jpg

Och strömmen:
http://i257.photobucket.com/albums/hh24 ... G_0895.jpg

/Thomas
väcker liv i en gammal tråd..undrar om funk har kvar bilderna eller kanske nån annan har, länkarna funkar inte :( tänkte sätta in mätare i min bil. har en v70 2.4T 00- ser det samma ut som på -04 tro? / Patrik

Jag lade på sommardäcken på Merce[…]

Kolla att luftförvärmningsspjället […]

Carplay Trådlös adapter

@HeavyMetal , Tackar ska kollas in :)

Tack för alla inlägg. Jag först&ari[…]