Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ticken
Hej hallå... igen!

Här kommer festliga problemet nr 2!

Det är nästan lite svårbeskrivet men gör et försök..

När jag ligger på motorväg (ibland på vanlig stadskörning också, inte lika ofta dock) så börjar varvräknarens nål att hoppa upp och ner och verkar nästan ha lite svårt att hitta rätt varvtal lixom.
Nu vet jag inte på rak arm men tror att den har 3000 varv på motorn i 100km/h. Varvräknaren kan gå upp till ca 4500 och ner till 2000 osv..
Obs att motorn ändrar inte varvtal, för det skulle ju höras..

Detta fenomen uppstår inte heller alltid, utan bara ibland. Nu är det som sagt inget som egentligen påverkar bilen som så, men lik förbannat irriterande..
Någon som har någon idé?

/Turbo+
Användarvisningsbild
av Lazydogmic
Gjorde leveransservicar på fordar för en massa år sedan.
Då kunde varvräknarn hoppa när det var dålig batterispånning, rätta till sig självt när den fick stå på tomgång och ladda sig själv.
Så jag säger som igelkottar, men lägger till batteri och laddning
av jockeman
tjena min b 230f gjorde likadant i två år till o från nån gång i månaden. Sen dog den helt men det va hallgivaren sen gick kanon ända nackdelen va att när den dog så kom det soppa i katten så den brann upp sen med en ny hallgivare // jocke
av Mijni
När min gör det brukar en välplacerad höger på instrumenthuset göra susen :roll:
Användarvisningsbild
av Ticken
Mijni skrev:När min gör det brukar en välplacerad höger på instrumenthuset göra susen :roll:

Spöa skiten ur bilen häromdan.. Blev ingen större skillnad förutom att jag fick ont i handen..

Skämt å sido, känns som om det är nån kontakt som glappar eller är oxid på eller nått sånt??

/Turbo+
Volvo car UX

Det finns inställningar i min XC60 med Google[…]

Backljus

Jag gillar det mesta med min XC60 och stör mi[…]

Ah såpass. Ja det är ju en trevlig bil.[…]

Vad händer om man bara kopplar ur sladden til[…]