Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Xorlon
Hej, sitter med ett stort problem på halsen nu;
Skaffade en 850 GLT -92 i aug i år, kanonbra i skick, ingen rost eller något att klaga på. Gav 24k för den.
Nu i helgen så händer detta:
Stannar till vid vägkanten för att släppa av min flickvän, har ettans växel i och koppling nedtryckt, kör iväg när hon klivit av och när jag lägger i 2an så händer ingenting, växelspaken är helt lös.
Konfunderad försökte jag lägga i 1an igen istället, samma problem.
Efter lite undersökning så vet jag att hela växelspaken är lös, och väl hemma försöker jag hitta källan till problemet (bogserade bilen hem f.ö.)
Vajrarna in till växellådan är intakta och fungerar felfritt, men den ena föraren (den som sitter till höger sett från kupén) är helt lös.
Efter att jag kopplat bort vajern till den föraren så försökte jag mig att lea och rucka lite på den för å se om jag kunde upptäcka något märker jag att föraren helt sonika går att lyfta upp ur växellådan.
Inga mekaniska skador alls på föraren, men jag ser ett hål i den som tycks vara gjord för en sprint, kan något lossat i lådan?

Var tidigare idag inne på volvo i borås och försökte få tag i en sprängskiss till växellådan, men får svaret att någon sådan har dom inte, dom säljer heller inte reservdelar till växellådorna...

Finns det någon som har något som helst tips på vad jag skulle kunna försöka med?
Tips på ev. fel med lådan? tips på begagnatlådor? tips på firmor som köper in defekta bilar?
ALLA tips är uppskattade, sitter i en lagom trevlig ekonomisk kris då jag måste ha bil till jobbet och inte har någon direkt budget än, som kan klara ett nytt bilköp ( 19 år, arbetat 4 mån... :???: )

Tack
Användarvisningsbild
av Sparkz
Verkar ju vara en sprint som lossat, ja... Men det är nog enklast med en beg. låda, eftersom det inte finns reservdelar eller verkstadshandböcker till det.

Kolla http://www.bildelsbasen.se/ eller http://www.lagabasen.se/ efter begagnad låda. Det var lite problem med lådorna i början, så försök hitta en från 95 eller nyare.
av distinkt
Sticker tappen som växelföraren sitter på fortfarande upp ur lådan eller? Att köpa en annan låda bara för att en sprint gått av, tycker jag verkar lite överdrivet. Du kan inte fixa bilder på hur det ser ut?
av evozz
Sparkz skrev:Verkar ju vara en sprint som lossat, ja... Men det är nog enklast med en beg. låda, eftersom det inte finns reservdelar eller verkstadshandböcker till det.

Kolla http://www.bildelsbasen.se/ eller http://www.lagabasen.se/ efter begagnad låda. Det var lite problem med lådorna i början, så försök hitta en från 95 eller nyare.
Se till så den passar isf!

Det skiljer på hastighetsmätargivare mm på olika årsmodeller, Även urtrampningslager kan skilja.
Användarvisningsbild
av Sparkz
distinkt skrev:Sticker tappen som växelföraren sitter på fortfarande upp ur lådan eller? Att köpa en annan låda bara för att en sprint gått av, tycker jag verkar lite överdrivet. Du kan inte fixa bilder på hur det ser ut?
Sprinten har gått av/lossat inuti lådan. Volvo har bara byteslådor, inga reservdelar, specialverktyg eller böcker så riva isär den kan bli svårt. (eller ja, isär är väl inga problem, men ihop :wink:) Jag hade nog gjort ett försök, men efter ha skaffat en begagnad låda och satt i bilen...
Se till så den passar isf!
Mmm, ska försöka kolla upp vilka årsmodeller som passar. Koppling och urtampningslager är nog läge att byta på samma gång, antar att den har gått 20 000+
av *pettson*
all växellådor från 1992- 1996 passar rakt av.. det finns dock en skillnad på dom.. 1992- 1995 tidigt så sitter hastighetsmätarläsningen på en egen sensor i slutväxeln.
Ska du ha en låda som går att sätta dit utan att bekymra dej över nåt så är det en sån som gäller..
Orkar du löda lite så gäller en låda från sent 1995 till sent 96
Då fär man göra den modifieringen att man löder ihop hastighetsmätarläsar kabeln med vänster abs givare. Nu räknar den pulserna på abs givaren istället. Att man väljer vänster är ju för att höger gärna slirar. Det är ingen stor modifiering.

För övrigt så är det enkelt att slita ned 850 lådan och öppna den för att se vilka skador den har? Det är inga överraskningar när man öppnar den. Kom bara ihåg att den tätas med packningsmassa inte nån riktig packning. Gör alltså INGA REPOR i tätningsytan mellan halvorna. Tyvärr finns det inte några nya delar att få tag i rakt över disk. Dock går det fortfarande att få tag i delar bakvägen till växellådorna.
av NCR
*pettson* skrev:all växellådor från 1992- 1996 passar rakt av.. det finns dock en skillnad på dom.. 1992- 1995 tidigt så sitter hastighetsmätarläsningen på en egen sensor i slutväxeln.
Ska du ha en låda som går att sätta dit utan att bekymra dej över nåt så är det en sån som gäller..
Orkar du löda lite så gäller en låda från sent 1995 till sent 96
Då fär man göra den modifieringen att man löder ihop hastighetsmätarläsar kabeln med vänster abs givare. Nu räknar den pulserna på abs givaren istället. Att man väljer vänster är ju för att höger gärna slirar. Det är ingen stor modifiering.

För övrigt så är det enkelt att slita ned 850 lådan och öppna den för att se vilka skador den har? Det är inga överraskningar när man öppnar den. Kom bara ihåg att den tätas med packningsmassa inte nån riktig packning. Gör alltså INGA REPOR i tätningsytan mellan halvorna. Tyvärr finns det inte några nya delar att få tag i rakt över disk. Dock går det fortfarande att få tag i delar bakvägen till växellådorna.
Skönt att ha dig här också Pettson :D
av Xorlon
Tack för all hjälp!

Troligtvis kommer jag själv inte kunna laga det hela själv smidigt, så i slutändan får jag nog lämna in den.
Just nu har vi hängt upp bilen och håller på med att lyfta ur motorn o ska sedan plocka isär lådan för att se om det är nåt vi kan laga själva.

Känns som om det får bli en låda från tidigt 95 då, har inga problem med att löda, men tar d säkra före d osäkra :)
Koppling och packningar är redan tänkt at bytas, den har gått 28k mil, så det är nog inte i nyskick längre... :P

I slutet av månaden ska den in på fels[…]

Enda gången det märks någon skill[…]

Jaha, det är en större modell ser jag. U[…]

Bilder