Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#203206
Hejsan

Har precis fått tillbaka min bil efter stöld, en vecka tog det att få tillbaka den, tjyvarna hade kört 6 mil så längre än så blev det tydligen inte. Hur som helst.

Det här gäller en Volvo 460 SE -92 men jag antar att den är samma som en 440/480 i inredningen.

För att ta bilen så har dom först brutit sig in (skruvmejsel el. dyl.) den biten har jag koll på hur jag fixar. Dock har dom brutit sönder själv tändningslåset så det bara sticker ut en stump som man kan vrida på med en tång för att dra igång bilen. Jag antar att man får byta hela själva låset inkl. den delen som sitter runt rattstången?

Är det någon som vet vad jag behöver göra och vilka delar jag skulle kunna använda? Är det samma prylar på alla 440/460/480 och är det lätt att byta? Utgår ifrån att jag kommer behöva två uppsättningar nycklar i fortsättningen men det kan jag leva med.

Bilen i fråga ha ställbar ratt i höjdled om det hjälper något.

Sedan vet jag inte hur det är med själva rattlåset, har inte hunnit kolla på det men eftersom dom slitit bort själva cylindern så verkar dom inte ha knäckt något.

F.ö. inga fel på bilen förutom att det saknas lite småsaker (stereo för 10kr etc.) sedan behagade dom lägga in en hel drös biltemaverktyg och knark också men det där åker i soporna.

Mvh
D
#203343
Premis skrev:Jag antar att man får byta hela själva låset inkl. den delen som sitter runt rattstången?
Ja du har helt rätt.

(Klumpen (rattlåset) runt rattstången sitter med brytbult så de blir till att bora bort.)
#203346
#27 skrev:
Premis skrev:Jag antar att man får byta hela själva låset inkl. den delen som sitter runt rattstången?
Ja du har helt rätt.

(Klumpen (rattlåset) runt rattstången sitter med brytbult så de blir till att bora bort.)
Vet du om man kommer åt att borra ur dom? Antar att brytbultar går att köpa hos bilia (eller kanske nån annanstans?).
#203353
Du får demontera halva rattstången nere vid korset under instrumentbrädan, trångt som faen, ja också lossa ratten och div. grejer runt omkring. Brytbultarna får du försiktigt borra ur, börja med en liten borr och gå uppåt i storlek på borren tills du nästan fått ut allt, det sista tar du med gängtappen, du behöver inte ha brytbultar om du inte vill det funkar bra med vanliga insexskruvar. Men varför inte åka till skroten och köpa rattstångsbiten ner till där den går att dela och få lås och nycklar med så blir det ju mycket enklare :D
#203847
Det blev att beställa ett tändningslås på skroten med tillhörande nyckel.
300SEK + frakt, helt OK. Jag sprang även in på volvo och köpte mig nya bultar
eftersom det sägs att man skall borra ur dom gamla. Frågan är då, hur 17 får man
fast dom sedan? De jag fick var två st ca 20mm långa bultar med ett väldigt
underligt huvud, någon form av stjärnformad flänstyp. Kan inte minnas att jag
har något sådant verktyg i min repertoar :) ..

Vad behöver man? Eller är det bara att skita i bultarna och köra motsvarande
dimension insex som någon sa?
Volvo 740 fördelare

Du kan ju till och med ha kvar fördelaren ist[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump! har du funderat på tex. Vimla eller[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Håller tummarna.... En granne hade på […]

Jag skulle testat så stor som möjligt.[…]