Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av 945S
Det kommer vatten till synes i skarven mellan toppen och blocket, precis intill vattenpumpen. Vattenpumpen är bytt för några månader sedan (Biltema-del) men det ser inte ut som att den är inblandad. Det är ingen fukt där pumpen ligger emot blocket/toppen vad jag kan se. Strömningen ökar när man varvar.

Jag antar att detta inte kan vara så mycket annat än topplockspackningen. Några tips på vad om något jag bör skaffa innan jag lyfter av toppen förutom packningar? Jag har fler bilar så i värsta fall kan den stå ett tag.

Passar Biltemas topplockspackning/sotningssats (det står 230 så jag antar det)?

Bil: 945 S B230FD 1995
av 945S
Jag funderar på om man skall prova med kylarcement innan man ger sig på att plocka ner motorn i molekyler. Är det någon idé om det läcker ur toppackningen?
Användarvisningsbild
av lilleman
jag för min del hade hellre lyft av toppen och fixat till felet
istället för att hälla i kylarcenent som kanske sätter igen en massa annat som exempelvis värmeelementet.
köp hem en sotningssats så har du alla packningar som behövs.

mvh/roger
:D
av 945S
Du har nog rätt. Kylarcement känns en aning fuskigt och håller säkert inte länge även om det skulle funka tillfälligt. Jag river toppen. Sotningssats hittade jag på Biltema. Förhoppningsvis passar den också :-).
Användarvisningsbild
av lilleman
945S skrev:Då var toppen av.

http://img184.imageshack.us/my.php?imag ... 002xp0.jpg

Varför ser det ut som om flera vattenkanaler är delvis blockerade av packningen? Kanalerna är ungefär formade som en avlång trekant men hålen i packningen är bara små och runda. Den nya packningen har även den bara små runda hål.
jag har aldrig tänkt på varför hålen är små.
men jag gissar att det är så för att vattnet inte ska cirkulera för fort då vattnet inte hinner kyla som det ska.
bara min gissning.nån annan vet kanske bättre :P

mvh/roger
av 945S
Cirkulerar det fortare måste det kyla bättre, inte tvärtom. Jag tycker detta känns tämligen instabilt. Speciellt som den överskjutande delen på den gamla packningen ser ut att ha nästan rostat sönder. Lossnar det småflisor lär det ju bli en viss åverkan på t ex vattenpumpen. Skall man hyfsa till hålen så de passar bättre månntro?

Kanske är det så att kanalerna i blocken är breda för att få stor anliggningsyta mot cylinderväggen, och hålen i packningen behöver inte vara större än de är för att tillåta tillräcklig genomströmning. Och så är det väl billigare att göra runda hål...

Jag kan ju tillägga att verkstadshandboken säger att man måste ha "perfect fit" mellan packning och block. Tjenare...
av SteffeB
Modifiera inte hålen i packningen, det ska vara så, att hålen i toppen/blocket är större beror på gjuttekniska orsaker.
Det enda man kan göra är en sk gruppA modifiering, mer om detta på TPC's forum, använd sökfunktionen, men det är endast på mycket trimmade motorer det behövs, dvs mer än 300hkr.

Edit: Kolla var det läcker nånstans med att trycksätta kylsystemet, verkstäder har sådan utrustning.
Om du behöver lyfta toppen så ska du riktplana den innan återmontering.
av 945S
Ok, då åker den nya packningen på som den är.

Riktplana? Dvs bearbeta? Fräsa? Även om varken toppen eller blocket är skevt? Om detta är nödvändigt så tycker du annorlunda än Haynes, för de nämner ingenting om detta. Toppen är redan av för övrigt. Läckan syntes bara motorn gick (en spricka i gamla packningen syntes när jag lyfte av den).

Vad skulle vara anledningen till att man alltid måste riktplana?
av SteffeB
945S skrev:Ok, då åker den nya packningen på som den är.

Riktplana? Dvs bearbeta? Fräsa? Även om varken toppen eller blocket är skevt? Om detta är nödvändigt så tycker du annorlunda än Haynes, för de nämner ingenting om detta. Toppen är redan av för övrigt. Läckan syntes bara motorn gick (en spricka i gamla packningen syntes när jag lyfte av den).

Vad skulle vara anledningen till att man alltid måste riktplana?
Alutoppar har en benägenhet att alltid slå sig, kontrollera iallafall om den har blivit skev, det finns ju en anledning till att packningen spruckit.........
(det är inte kul att göra om jobbet) Kolla bultarna om de behöver bytas, vissa sträckbultar "ska" bara användas en gång.
Har motorn gått torr på kylvatten så är det med största sannolikhet att toppen behöver planas, man brukar ta ca 0,3 mm så det påverkar inte kompet nämvärt.

Bilen såld. Inte för att det var n&arin[…]

Backljus

Det ser väldigt mycket ut som dessa: https://[…]

Läser ut med en elm-bt android

Punktering nästa nya vinterdäck

Har du tur finns det punkteringsgaranti på d[…]