Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av femansväxel
Kan det inte vara kolen i eneratorn som är slut då? för det sitter väl kol i den?för jag knackade på generatorn sedan har det funkat hittils i allafall. jag har kollat bränslerelät men inget tecken på sprickor i lödningen
av femansväxel
föressten jag läste nånstans att volvo 850 glt 95a ska ha stifft med en pig på om ni fattar. men jag köpte med 3 pigar. kanske är det då?
av Fisketorp
femansväxel skrev:föressten jag läste nånstans att volvo 850 glt 95a ska ha stifft med en pig på om ni fattar. men jag köpte med 3 pigar. kanske är det då?
Köpte också med extrapiggarna och det funkar klockrent, dessa tändstift fanns väl inte när bilen producerades därav står det inget om dem i instruktionsboken(har jag rätt tro?)

Låter väl konstigt att volymen i tanken skulle påerka tändstiften, snarare osanolikt eller tänker jag dumt...

Nästa gång bilen vägrar starta kanske lite felsökning vore på sin plats, kolla gnista, kommer det bränsle osv. ganska lätt att kolla och kan ju underlätta för de lärda här på forum som försöker hjälpa.
av femansväxel
att en volvo 850 stannar eller är ganska svårstartad är ett ganska vanligt problem verkar det många har det problemet. petsson du som är bra på motorer kan inte du dra upp varför? kamaxelgivare är ju vanligt att den går sönder. vevlägesgivaren liksaså vad finns mera? kan det bero på vevhusventen med?? en gång för alla dra lite problem varför volvo 850 inte startar eller stannar.
av *pettson*
femansväxel skrev:att en volvo 850 stannar eller är ganska svårstartad är ett ganska vanligt problem verkar det många har det problemet. petsson du som är bra på motorer kan inte du dra upp varför? kamaxelgivare är ju vanligt att den går sönder. vevlägesgivaren liksaså vad finns mera? kan det bero på vevhusventen med?? en gång för alla dra lite problem varför volvo 850 inte startar eller stannar.
Alla motorer är ju unika individer och alla är i individuellt skick. Men vi kan ju vara väldigt överens om att det krävs bränsle, kompression och gnista för att få en 850 att gå precis som för alla andra.
Startar inte vår bil så finns det ju några saker som är möjliga. Men vi måste ta reda på vad som SAKNAS för att kunna få en hänvisning till vart felet är.
Att skriva och ta upp potentiella saker som gör att en 850 inte startar och varför det blir så samt hur man felsöker det lär ta några helsidor.. :-)-) Jag är inte rädd för skrivjobbet men vill folk verkligen läsa det? För det lär ju bli en avhandling.. :idea:
av tomas70
Nu har felet återkommit efter långtids felfrihet av detta problem.
Nu brinner det i knutarna, Ska på semester från stockholm till Jämtland i helgen.
Måste kolla med er om detta bränslerelä finns att köpa nånstans, har kollat biltema, Micro och mekonomen men antingen är jag blind eller så finns det inte att köpa.

Brottom som sagt måste veta innan helgen om det finns att få tag i nytt.
Har ingen som kan kolla reläét och löda om sakerna utan måste ha nytt.

Snabbt svar önskas :wink:
av *pettson*
tomas70 skrev:Nu har felet återkommit efter långtids felfrihet av detta problem.
Nu brinner det i knutarna, Ska på semester från stockholm till Jämtland i helgen.
Måste kolla med er om detta bränslerelä finns att köpa nånstans, har kollat biltema, Micro och mekonomen men antingen är jag blind eller så finns det inte att köpa.

Brottom som sagt måste veta innan helgen om det finns att få tag i nytt.
Har ingen som kan kolla reläét och löda om sakerna utan måste ha nytt.

Snabbt svar önskas :wink:
volvo är snabbast..
av femansväxel
nu har jag bytt bådde kamaxelgivare och inpulsgivare. kollat slangar och dom verkar vara hela. men jag funderade på om det kunde vara ett jord fel. så det är nån jord kabel som är dålig? vart sitter jordkablarna?
av femansväxel
Jag har dragit om jordkabeln från batteriet till motorn så den är ny. jag har bytt tändstifft,rotor,lock.kamaxelgivare.inmulsgivare,kollat dom två jordkablarna som sitter vid motor och chassi vid torpedvägen om man säger. byt bränslefilter,kollat vaccumslangar,kollat felkoder men inget där,byt bränsle pumpen, kollade på bränslerelät med men jag såg inga sprickor på det så det har jag inte bytt. men inget har hjälpt. bilen är svår startad endå när han är varm. han hoppar igång för att på en sekund bara dö. man väntar en stund så går det i gång igen. alltså. vad är det jag kan kolla nu? finns det mera jordkablar att kolla? ska jag byta nått mera?
eller är det så att bilen är slut? han har gått 37 tusen. men alltid servad med olja filter osv. det enda som inte är byt är kamremen. kan det ha med den att göra då?
tacksam på svar.
Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]