NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ante78
Hej,

Precis som rubriken visar så var det vad som stod i displayen när vi skulle ge oss iväg på midsommarafton med fullpackad bil och 2 småbarn. prövade ca 5 ggr sedan sprang jag och hämtade nyckel nr 2 och prövade... precis likadant... sambon satte sig och prövade lite och rätt var det var så startade den. Prövade att starta på kvällen igen och då fungerade den.

Frågan är, jag köpte bilen i måndags så jag har ju 3 mån garanti. är det bara att åka upp och kräva att dom byter tändningslås eller hur fungerar det? Har alltid köpt bilar privat innan.

Tacksam för svar
/Andreas
Hade samma på min V70II för några veckor sedan. Jag lossade pluspolen på batteriet, och lät stå en stund. Efter tillkoppling startade bilen igen, har inte haft bekymmer därefter.
En kollega råkade ut för något liknande på en S60 för några år sedan.
När bärgaren kom torkade han bara av nyckeln mot byxorna så funkade den.

Tydligen rätt känsliga för fukt, svett på sommaren.
Guligan skrev:Hade samma på min V70II för några veckor sedan. Jag lossade pluspolen på batteriet, och lät stå en stund. Efter tillkoppling startade bilen igen, har inte haft bekymmer därefter.
Japp, det blev samma här. Var inne med min V70 på 3000-milasservice i veckan och nämnde incidenten med "nyckelfelet" och de läste av felkoderna. Resultat: Skall in igen och byta tändningslåset/nyckelmodulen, vad det nu kallas.
Kan ju nämna också att felet uppstod i en drive through, ingen höjdarsituation alltså. Vi fick knuffa ut bilen (rattlåst)! Hade en jäkla tur att hjulen stod rakt, annars hade det blivit ännu tråkigare...

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]