Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Jimmy
Hejsan.
Jag har en liten fråga angående min svärfars 965.
Han har problem med att den onte startar ibland. Det enda som händer när den inte startar är att en indikator på instumentpanelen blinkar. En orange lampa med en grön pil på.
Om någon kan hjälpa till vore jag mkt tacksam!

Mvh Jimmy
av Ebbe
Behöver veta lite mer: Går startmotorn runt vid startförsöket eller knäpper det bara i starten? Går bensinpumpen vid startförsöket (svårt att höra visserligen, men....) Har du möjlighet så montera en tryckmätare i motorrummet på inkommande bränsleledning för att se om det finns tryck i systemet vid startförsöken.
Ebbe
av Jimmy
Hej. Det knäpper inte ens, men gången efter man försöker funkar det perfekt. Bränslepump och startmotor är kollade på verkstad, jag misstänket något med automatlådan. Står inte pilindikatorn för överväxel?
av evozz
Hmmm... Är det äldre karossen av 960 serien? På de nyare är pilen bara orange nämligen. Är säkert växelläges givaren som spökar. Skit å byta & dyr är den! Provat å dra spaken fram å tebaks när den inte startat? eller bara jucka lite på den. Här är en länk till om hur man byter den:

http://forum.740klubben.se/viewtopic.php?t=17802
av Dedy
tjenix.

Om indikatorn blinkar på instrumentpanelen vid start så har automatlådan registrerat och lagrat en felkod.
Felkoden kan ju betyda precis allt från billigt till dyrt.
Så mitt tips är att åka och kolla upp felkoden innan det blir värre.

Troligtvis glapp......men vet vi vilken felkod du får kan man ju sedan klura ut något bättre svar som hjälper dig på vägen.

Bör noteras att bilen är en 93:a och INTE 95:a som anges i rubriken :wink:
av evozz
Dedy skrev:tjenix.

Om indikatorn blinkar på instrumentpanelen vid start så har automatlådan registrerat och lagrat en felkod.
Felkoden kan ju betyda precis allt från billigt till dyrt.
Så mitt tips är att åka och kolla upp felkoden innan det blir värre.

Troligtvis glapp......men vet vi vilken felkod du får kan man ju sedan klura ut något bättre svar som hjälper dig på vägen.

Bör noteras att bilen är en 93:a och INTE 95:a som anges i rubriken :wink:
Vid start, eller när tändningen slås på ska den lysa, men om den börjar blinka så är det ett fel indikerat.

Pilen lyser ju även när W-läget är i, för att just indikera det. Ett standardfel på dessa är ju att det blir oxid/smuts i kontaktstycket vid växellådan, och lampan börjar blinka. Detta mest beroende på att kontakstycket sitter i skitspruten från framhjulet..... men i ditt fall så tror jag just på växelläges givaren.
av Dedy
Hmm...
Kontaktstyckena kan det ju troligtvis vara. Smuts och skit kommer ju med åren.

Kontaktstyckena sitter....om jag inte tar fel......på vänster sida på lådan.
Tre huvuden då den 8poliga F i mitten ( pinne 5,6,7,8 ) går till växelväljaren.

Själva växellägesgivaren sitter på vänster sida.
av evozz
Dedy skrev:Hmm...
Kontaktstyckena kan det ju troligtvis vara. Smuts och skit kommer ju med åren.

Kontaktstyckena sitter....om jag inte tar fel......på vänster sida på lådan.
Tre huvuden då den 8poliga F i mitten ( pinne 5,6,7,8 ) går till växelväljaren.

Själva växellägesgivaren sitter på vänster sida.
Kontaktstyckena sitter på höger sida på lådan & växellägesgivaren på vänster.

Självklart står vi framför bilen & kikar! :wink:
av Dedy
ah....ljushuvud som jag e.. :oops: fingrarna är snabbare än hjärnan...
givetvis så står vi framför bilen....

Tänkte på en till grej. Om kontakterna är ok då måste man väl kunna kolla om växellägesgivaren är rätt inställd.
Det går ju att kontrollera/justera den. Kräver visserligen specialverktyg.

Kan vara värt att kolla innan man utför skitjobbet.
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Du behöver inga specialverktyg för att justera växellägesgivaren! Finns inte alls så stor justermån på den. Kolla felkoder via diagnostikuttaget vid vänster fjäderbenstorn. Kommer ej på rak arm ihåg vilket uttag som är till växellådan......

Låter som om det är läge för ett byte av växellägesgivaren för dej i alla fall. Den går inte att reparera!

//David

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&a[…]

Vadf din volvoverkstad än säger så[…]

Har du haft samma jacka/byxor på dig nä[…]