Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mackansglt
#197387
Jag som många andra saknar en fungerande AC/ECC i dessa varma tider.
Den förra ägaren gjorde en felsökning och läckagekontroll för ganska precis 6 år sedan. Då konstaterades läckage i evaporatorn och kondensorn. Kalaset då slulle kosta ca. 11000 kr, har ju knappast blivit billigare idag. Nåväl tänkte ta tjuren vid hornen och försöka byta evaporatorn och kondensorn själv, vet att det är ett jävla hästjobb men skam den som ger sig.

Provade igår att se om kompressorn skulle starta, bygglade pressostaten uppe på torpedväggen men nada, inget hände. Lade på +12V direkt från batteriet men fortfarande inget liv. Det skall väl inte spela någon roll i detta läget hur reglagen står på ECC panelen och relät bakom handsfacket är väl inte inkopplad i detta skede. Eller blir det en liten fördröjning innan kompressorn skall starta.
Tryckte på ventilen vid serviceporten där pös det till så lite gas finns det kvar ialla fall.
Nå vad säger expertisen eller är det helt lönlöst att försöka få igång ett system som har stått stilla i 6 år.

Hittade föresten en sprillans ny evaporator på tyska Ebay. Den var nästan 600 kr billigare med frakt än vad den billigaste här hemma. Någon som har köpt AC prylar på Ebay?
av *pettson*
#197393
Mackansglt skrev:Jag som många andra saknar en fungerande AC/ECC i dessa varma tider.
Den förra ägaren gjorde en felsökning och läckagekontroll för ganska precis 6 år sedan. Då konstaterades läckage i evaporatorn och kondensorn. Kalaset då slulle kosta ca. 11000 kr, har ju knappast blivit billigare idag. Nåväl tänkte ta tjuren vid hornen och försöka byta evaporatorn och kondensorn själv, vet att det är ett jävla hästjobb men skam den som ger sig.

Provade igår att se om kompressorn skulle starta, bygglade pressostaten uppe på torpedväggen men nada, inget hände. Lade på +12V direkt från batteriet men fortfarande inget liv. Det skall väl inte spela någon roll i detta läget hur reglagen står på ECC panelen och relät bakom handsfacket är väl inte inkopplad i detta skede. Eller blir det en liten fördröjning innan kompressorn skall starta.
Tryckte på ventilen vid serviceporten där pös det till så lite gas finns det kvar ialla fall.
Nå vad säger expertisen eller är det helt lönlöst att försöka få igång ett system som har stått stilla i 6 år.

Hittade föresten en sprillans ny evaporator på tyska Ebay. Den var nästan 600 kr billigare med frakt än vad den billigaste här hemma. Någon som har köpt AC prylar på Ebay?
Ett system går alltid att starta. Men om det stått stilla i så många år föreslår jag orificefilter och torkfilter, olja samt en förångare så finns det en chans att systemet går länge dessutom..
En förångar kostar drygt 1800 på autoexperten till kund. Du får alltså loss en för 1200 inkl frakt?
Bränslesystem v70 awd -97

Hej. Har bytt bränslerören på tank[…]

Jaha, bilen fryser tydligen trots att det är […]

Glädje och kul att så många v&ari[…]

Får undersöka om jag hittar någon[…]