Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Premis
#195194
Har en gammel 460 -92'a med 25 tusen kilometer på mätaren som jag
funderar på att prova att E85 konvertera. Motorn ifråga är B18EP vill
jag minnas, alltså den franska oäktingen som letat sig ned här, funkar hur fint som helst dock. Insprutningen är mekaniskt alt. elektriskt, har inte koll på detta just nu, det är m.a.o. ingen förgasarmotor.

Vad jag förstår så behöver man öka flödet av bränsle in i motorn p.g.a. det lägre energiinnehållet och det vanligaste sättet att göra detta verkar vara att öka bränsletrycket. Men ingen regel utan undantag säkert. Ställbara BTR'er finns ju för att få tag på för runt 600 SEK har jag sett.

Vad behöver jag göra för just den här motorn egentligen?
Ställa trycket? Vad ska trycket vara? Något mer man bör tänka på som t.ex. nya tändstift, byta bränslefilter osv? Antar att den inte är helt lätt att spika sönder med tanke på att det inte är en turbomotor.

Någon som kan det här?

Tackar för svar!
Användarvisningsbild
av Nebu
#195875
Jag funderar på samma sak till min 440 GL och den enklaste lösningen jag hittat är här
http://www.flexitune.se/
Jag får se om jag gör slag i saken någon dag :)

Lycka till och håll oss gärna uppdaterade :-)-)
av talladega
#196596
Nebu skrev:Jag funderar på samma sak till min 440 GL och den enklaste lösningen jag hittat är här
http://www.flexitune.se/
Jag får se om jag gör slag i saken någon dag :)

Lycka till och håll oss gärna uppdaterade :-)-)
Logga in på etanol.nu där finns svar.Har för mig att Renaultmotorn går att köra rakt av med E85.Prova Tex.tom tank 10 l B95 fullupp med E85 till fulltank . Men läs mer på etanol sidorna-

Mvh Tallad,,,
Bruten fjäder framvagn

Fick ett fjäderbrott på en V40 för[…]

XC - Rear axle sensor

Har endast upplevt problemet en gång tidigar[…]

Motor 960 3,0 rycker ibland

När jag håller jämn fart vid ca 10[…]

Tack för svaren! Har helt ärligt inte or[…]