Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av ekbl0m
tjenare har fått kylarvätska inne i kupen som kommer ifrån mekanismen i torpedväggen, har försökt att ta loss det idag men har inte lyckats, värkar som det sitter fast i någon metallplatta, tänkte höra om det är någon på som har bytt det någon gång och vet hur man får ur grejjerna utan att förstöra dom.

mvh Niklas
av erikeriksson
Hej, är det värmeventilen du menar, så ska den vridas, kanske ett halvt varv, innan du får ut den. Lossa först slangen på in och utsidan samt vajern.
Användarvisningsbild
av Röd med rostlagning
Var beredd med typ ett glasspaket du håller under kranen när du skruvat loss slangklämman i kupén.
Sitter såklart en motsvarande slangklämma på andra sidan väggen... Passa så du inte pajar vajern, läs vad föregående skrev... Sätt för bövelen på locket till expansionskärlet i motorutrymmet; vakkum SKA uppstå, annars får du typ 4 liter vatten i mattan :), allt som finns ovanför kranen rinner ned på dig annars...
Tänk på att kylarvatten är giftigt, sticker och domnar av fingrarna.
Kanske lite onödigt av mig att postaallt detta? Men jag ville bara tipsa så du slipper ha glykol överallt. Det torkar aldrig, eller typ. Jag har bytt mina mattor helt och hållet efter mitt läckage.
Användarvisningsbild
av Örnen
Visst kan kylarvätska vara giftigt men du ska ju inte dricka det så få lite på fingrarna är inte någon större fara. Batterisyra däremot bör man inte ha på händerna det fräter.
Propylenglykol som är mindre vanlig är mindre giftig att dricka. Etylenglykol bör man inte förtära.
Den största risken är om vätskan/motorn är varm då du kan bränna dig.
Förslag: Köp en ny värmekontrollventil/värmekran så du ser hur den är konstruerad är det lättare och enklare lossa.
Rinner det mycket på mattorna behöver du INTE köpa nya mattor eftersom glykolen ÄR löslig i vatten så är det bara tvätta bort och låta torka. Vill du kan du passa på att ta ur mattan och spola av med trädgårdsslangen.
Bakgrund
Vid två tillfällen, år 1987 och 1990, kallade Kemikalieinspektionen till möten med anledning av Giftinformationscentralens larm om flera allvarliga förgiftningsfall till följd av förtäring av kylarvätskor som innehåller etylenglykol. Resultatet blev ett Allmänt råd (1987:4 vilket ersattes av 1994:5) om att kylarvätskor som innehåller mer än 30 % etylenglykol eller dietylenglykol bör märkas med en extra riskfras: LIVSHOTANDE FÖRGIFTNING ELLER NJURSKADA KAN BLI FÖLJDEN OM INNEHÅLLET DRICKS I oktober 1987 gjordes en branschrekommendation
om att "Röd färg inte används vid färgning av kylarvätskor innehållande etylenglykol". Rekommendationen gällde förkonsumentförpackningar. Dessa åtgärder har visat sig inte räcka för att motverka nya förgiftningsfall
Senast redigerad av 1 Örnen, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Örnen
Nja inte vad jag vet innehåller glykol (etandiol) kräkmedel däremot så tillsätts kräkmedel till T-sprit (etanol).
Vill minnas det var en skandal inom vinbranschen i Österrike för ett antal år sedan då de blandade in dietylglykol i vinerna. Den glykolen är dock inte giftig men hörde ju inte hemma i vinflaskan.

Läs mer om glykol för bilmotorer på
http://fmcs.mer.nu/forum/showthread.php?p=373574 :-)-)
Handskfacksdelar S40

Hade ju funkat om inte den sidan slutade på […]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Ja, milkostanderna drar iväg och alla som p&[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på bå[…]

Tungt lastad 945

Någon spm kör med något liknande […]