Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dajjes
Hej! :evil:
Jag har en Volvo v70-01 som gått 13000 mil.
Bilen svarade inte på gasen så jag lämnade in den på volvo verstan,där dom bytte en mjukvara och gas spjället.Tydligen ett vanligt problem volvo har på nya modellen.Som tur var så slapp jag betala för delarna eftersom det var en good will från Volvo.
Nu till problemet:När jag gasar upp den och släpper gasen så stannar varvtalet på 1400 varv i ca 6 sek innan den går ner till tomgång på 900 varv.
Likaså om jag bromsar in vid ett stop tex så rusar den i 1400 varv innan den går ner till normal tomgång.
Körde tillbaka till volvo och påpekade problemet där dom sa att det blir lite högre tomgång med den nya mjukvaran och motorn ska "rensa" spjället innan den går ner till tomgång dock inte i 6 sek...
Men tyvärr så kunde dom inte göra något mer åt problemet.
Ska det vara såhär?
Funderar på att sälja bilen men vem vill köpa en bil som rusar så här???
Någon som kan hjälpa mig med vad jag ska göra?http://jagrullar.se/forum/posting.php?m ... dbd82261ed#
:evil:
Användarvisningsbild
av gooose
Ev så kan det hjälpa att radera adaptionen i motorstyrenheten Detta gör du enklast genom att i säkringsboxen som sitter under huven ta bort den 5 ampere säkring som sitter där i (finns endast 1 st 5 A) låt den vara bortkopplad ca 30 min (ev kan det vara nr 23 men jag e lite osäker på detta)

Detta kan ev hjälpa dig

//Goose
av dajjes
-Kalle- Ja om du får samma problem som jag och att du kan visa att din bil är regelbundet servad och svensk såld så är det inga problem.(men i mitt fall uppstod nya problem)

Dom sa att de kunde gå igenom bilen del för del och se om dom kunde hitta nått fel men då skulle jag stå för kostnaderna och det är ju inte billigt..
Han snackade om att slangar och kablar kunde vara olika långa på så vis denna fördröjning men det låter ju lite Kalle Anka över det hela.
Och detta var den sk verkstads chefens funderingar!
Vart kan jag vända mig för att gå vidare med det här?
Jag tycker du ska åka tillbaka till verkstan och klaga. Verkstadschefen vet inte vad han pratar om. längd på kablar och slangar har inget med tomgånsvarvet att göra. Kolla så dom verkligen bytt spjället och inte bara rengjort det,på min bil vandrade tomgången och volvo gjorde rent spjället blev inte bra, fick samma symtom som din bil men hög tomgång mm så dom gjorde om jobbet och nu funkar bilen perfekt. Mvh Thomas
av Psyko
Om inte verkstaden inte har gjort något fel så är det väl knappast deras fel :roll:
Har dom konstruerat spjället och mjukvaran :roll: .

Har dom däremot gjort något fel ska dom ju absolut rätta till det men
det tvivlar jag på då dom flesta bilar blir så här efter byte spjällhus MEN
dom brukar bli bättre efter ett tags användning. Vänta ett tag med att kasta skit
o se om inte bilen blir bättre.
Senast redigerad av 1 Psyko, redigerad totalt 0 gånger.
Jag har alldrig hört att bilen går med för hög tomgång efter spjällbyte...men vänta och se om den blir bättre vilket jag tvivlar på. :roll: På min volvo verkstad har det inte hänt än! Det kan även vara läckage nånstans så bilen tar tjuvluft. Ursäkta om jag trampade på några ömma tår men vissa verkstäder är inte så duktiga som dom tror. 8) Mvh Thomas

Trådskaparen hade en S9 med kabel. Jag utg&[…]

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&ari[…]

Men är det ok att diskutera att det kostar 1[…]

Den andra stora grejen för god bränsleek[…]