Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av kenlav
854 2,5 se 96:a...Upptäckte idag vid tankning att tankluckan inte låser upp när man öppnar låsen på bilen utan man får dra i ståltråden i bagagerummet. Den låser däremot luckan som den skall. Luckan har krånglat på samma sätt några ggr i vintras när det var kallt ute, försvann med lite låsolja på piggen.Men nu hjälper det ej med låsolja. Någon som vet om det går att plocka isär låset för att smörja upp?. eller kan det vara något annat fel i låskistan?.
Användarvisningsbild
av coldhand
kenlav skrev:854 2,5 se 96:a...Upptäckte idag vid tankning att tankluckan inte låser upp när man öppnar låsen på bilen utan man får dra i ståltråden i bagagerummet. Den låser däremot luckan som den skall. Luckan har krånglat på samma sätt några ggr i vintras när det var kallt ute, försvann med lite låsolja på piggen.Men nu hjälper det ej med låsolja. Någon som vet om det går att plocka isär låset för att smörja upp?. eller kan det vara något annat fel i låskistan?.
Hm jag är nog inte mycket till hjälp men har ungefär samma problem, piggen som ska låsa luckan rör sig inte en millimeter när jag låser bilen :(..
av *pettson*
tja hjälper inte smörjning så är det byte av den c-lås motorn.
Användarvisningsbild
av kenlav
Skruvade bort låskistan i går, 2 torxskruv bredvid tanklocket och en inne i bagaget. Öppnade låskistan, det satt en liten elmotor som drev ett större kugg som sköter så låspiggen går fram och tillbaka. Det var lite kladdigt av låsolja så det blev lite rengöring. Inga fjädrar eller annat konstigt som kan hoppa iväg när man öppnar låskistan. Nu funkar det fin fint :) .

Glädje och kul att så många v&ari[…]

Får undersöka om jag hittar någon[…]

Vad läser du felkod med?

Igår fick det bli byte av spolarna på […]