Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ståhl
#192957
Hilmer skrev:Om det är drag monterat så måste baljorna finnas och vara okej i skick, lite annorlunda i dom fallen som inte drag finnes. Sådana är reglerna iaf, även om man kan tycka det är lite konstigt...
Okej..

Är det någon som vet varför det måste finnas baljor om det finns drag? :|
Användarvisningsbild
av Hilmer
#192960
Ståhl skrev:
Hilmer skrev:Om det är drag monterat så måste baljorna finnas och vara okej i skick, lite annorlunda i dom fallen som inte drag finnes. Sådana är reglerna iaf, även om man kan tycka det är lite konstigt...
Okej..

Är det någon som vet varför det måste finnas baljor om det finns drag? :|
Det är ju för att baljorna är en del av den bärande konstruktionen.
Och med drag monterat är det väl för att förhindra vridningar osv i chassit som de kollar rosten lite mer noga.
Användarvisningsbild
av Ståhl
#193035
Hilmer skrev:
Ståhl skrev:
Hilmer skrev:Om det är drag monterat så måste baljorna finnas och vara okej i skick, lite annorlunda i dom fallen som inte drag finnes. Sådana är reglerna iaf, även om man kan tycka det är lite konstigt...
Okej..

Är det någon som vet varför det måste finnas baljor om det finns drag? :|
Det är ju för att baljorna är en del av den bärande konstruktionen.
Och med drag monterat är det väl för att förhindra vridningar osv i chassit som de kollar rosten lite mer noga.
Okej.. Men det lär väll gå att göra en rak plåtbit bärande också?
Användarvisningsbild
av Hilmer
#193245
Nja, det är ju stor skillnad i hållfastighet och bärkraft i en rak eller en formpressad plåt.
Men som sagt det är inte jag som kommit på dessa regler så det bästa är ju att ringa och fråga din station om vilken syn dom har på det hela.
Användarvisningsbild
av Ståhl
#193262
Hilmer skrev:Nja, det är ju stor skillnad i hållfastighet och bärkraft i en rak eller en formpressad plåt.
Men som sagt det är inte jag som kommit på dessa regler så det bästa är ju att ringa och fråga din station om vilken syn dom har på det hela.
hmm okej..
Ja de vore ju inte en dum idé :)
av *pettson*
#197498
Ståhl skrev:
Hilmer skrev:Nja, det är ju stor skillnad i hållfastighet och bärkraft i en rak eller en formpressad plåt.
Men som sagt det är inte jag som kommit på dessa regler så det bästa är ju att ringa och fråga din station om vilken syn dom har på det hela.
hmm okej..
Ja de vore ju inte en dum idé :)
Sent skrivet men,,, NEJ baljorna är INTE bärande på 240 endast 140. Skillnaden är i balkarna innanför baljorna på bilarna.
Du får utan knussel skära av baljorna och ersätta med plåt. Ett tips är att använda lite tjockare plåt om du inte vill ha bucklor i den när du sen kanske ställer eller lastar nåt på botten. 240GT om du tänker på den har inte några riktiga baljor kvar..
Användarvisningsbild
av Hilmer
#197508
*pettson* skrev: Sent skrivet men,,, NEJ baljorna är INTE bärande på 240 endast 140. Skillnaden är i balkarna innanför baljorna på bilarna.
Du får utan knussel skära av baljorna och ersätta med plåt. Ett tips är att använda lite tjockare plåt om du inte vill ha bucklor i den när du sen kanske ställer eller lastar nåt på botten. 240GT om du tänker på den har inte några riktiga baljor kvar..
Detta är sant, men... bilprovningen hade ju länge (kanske fortfarande!?) en lite annorlunda inställning till dessa baljor. Om drag var monterat skulle även baljorna vara helt ok, annars blev det anmärkning direkt. Men som sagt, vet inte hur kinkiga dom är på detta idag.
GT hade väl en annan typ av drag vill jag minnas, just för att dessa inte hade baljor.
AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och int[…]