Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av K5054
Likt de närmast föregående skribenterna är jag extremt nöjd med min V70N som jag i midsommar har haft i ett år.
Inte minsta småfel hittills, underbar att köra och tystgående. :)
av Billy
Verkar variera en hel del mellan exemplaren. Polarens S60 som är ett år äldre än min och med ungefär lika många mil på mätaren knirrar inte alls lika mycket i inredningen. Han har dock ljus interiör medans jag har mörk. Det kanske spelar roll?
Användarvisningsbild
av forbo
Har haft in min Classic -08 på Volvo för några småsaker.

Ibland då jag har startat bilen så har tank, temp och varvmätare varit stendöda, för att ha hoppat igång efter 1-2 sekunder. Detta har dock inte hänt många gånger.
Volvo laddade ny mjukvara till DIM, men det blev inte bättre.

Vibrationer från växellänkaget, det justerades och är nu tyst och fint.

När jag senare lämnade in bilen på service så anmärkte jag på DIM igen.
Volvo laddade ny mjukvara igen till DIM, och även CEM. Detta har inte uppstått igen, inte än iaf.

Även vänsta/övre bakljuset byttes då det läckte in fukt. Tätt och fint nu.

Skraplisten vänsterbakdörr byttes så det var en ful liten bula på den. Blev inte 100% med den nya, mekanikern så att det spelar
ingen roll om han tar hem 10 stycken så blir det inte bättre.
Verkar som Volvo vet om detta felet men dom skiter i att rätta till det..

När den ska in på service nästa gång är det mer åtgärder som ska göras..

Det knackar/slår vänster fram från motorn. Antigen urtrampningslagret eller utgående axel i växellådan.
Något irriterande som vibrerar/gnisslar. Har fått för mig att det är plasten som ligger på vindrutan som går in under huven.
Gummilisten som sitter på ovanstånde plast som håller tätt i bakkant av huven har gått sönder.

Vet inget mer just nu, har haft bilen 1 år den 1:a juni.
Detta blir min sista Volvo.
För några år sen sa jag att jag aldrig skulle svika Volvo, nu har jag ändrat mig.

//Fredrik
av Macce
Tack för svaren

Jag undrar forfarande fortfarande om glappet i lådan ?. Tex om man gasar å släpper gasen på 2an, om ni upplever
stort glapp i lådan.Vilket innebär svår att köra mjukt.
Användarvisningsbild
av per brand
Hej har även en classic-08. Skall limma splinsen på drivaxeln på onsdag. Det blir ibland kondens innanför lampglasen fram ibland, det blir så enl volvo.Har bytt dörrpanelen bak för den skramlade samt även bytt växelvajrarna för dom vibbrerade. Detta tycker jag är dåligt av volvo.
Kommentarer!!!!
av morre
Intressant att du som har en 08:a upplever ryck när du växlar. Jag har en 05:a och upplever ganska stort ryck från det att bilen inte är i dragläge och när man gasar på tex vid en omkörning. Upplever du även detta på din nyare bil? Vad har hänt med Volvo, jag trodde att de gjorde kvallitetsbilar... men detta kanske går att åtgärda...
Användarvisningsbild
av Bosa
Har en 05:a med 140-motorn. Hade också ett knackande som försvann när jag tryckte in kopplingen. Var iväg till Volvo som hade fått nån notis om detta och svänghjul samt koppling byttes utan kostnad. Om jag inte minns helt fel så stoppades det i kopplingen från turbon men ska låta det vara osagt, har hur som helst varit tyst sen den åtgärden. :)
av perbo
Min V70 Celebration 08 140 aut.är den bedste v70 jag har ägt.Går tyst,mjukt och med låg forbrukning ca 8 l/100 km Mycket nöjd.
Användarvisningsbild
av Kenwood
Har haft min Classic 2,5T my -08 i ett år nu och är nöjd med bilen. Instrumentbrädan knakar ibland men detta är bara när det är mycket varmt ute och tempen hög i bilen. Upplever ibland att när jag släpper gasen så rycker bilen 3-4 ggr precis som om den vill motorbromsa, lite konstigt med tanke på att jag har automatlåda.

Menar du snurra på hjulen när de sitter[…]

Var på verkstaden i dag. Pt kopplade upp sig[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

. Ska du ha tre ggr så stort batteri blir d[…]

Finns ju gott om XC40 el under 300k även en C[…]