NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Larre
Hej!

Någon skrev att C70 läcker vatten genom takkonstruktionen. Har också fått höra av min mek att "tätningslisterna"* i hardtopen byts ut vid reklamation/klagomål till en förbättrad "tätningslist" och att de nya C70 som tillverkas har de nya "tätningslisterna".

Finns det någon förare av C70 som fått "tätningslisterna" utbytta mot de nya och märkt förbättring?

Mvh
Larre
Användarvisningsbild
av gooose
Detta beror lite på var någonstans det är som vattnet kommer in
Men om din bil läcker där dom listerna sitter som är ersatta så hjälper dom
Men att byta bara för att det kommit nya lister vet jag inte om jag hade gjort
Det är ju inte alla bilar som läcker och att byta i förebyggande syfte kan ju göra att en bra bil börjar läcka
mao inte röra en sak som fungerar
Det är mitt råd och svar på din fråga

//Goose
Användarvisningsbild
av Larre
Tack för goda råd goose, de har bäring även om jag inte äger någon C70. Ännu...

Bakgrunden är den att jag går i köpartankar och det är en fabriksny bil som gäller. Kanske en C70, kanske något annat.

Orsaken till min fråga är att jag är nyfiken på om de förbättringar som Volvo gjort med avseende på läckage genom hardtopen har gett resultat. Och det fick jag svar på av dig. Bra så.

Instämmer med dig om att inte röra en sak som fungerar.

Larre
Har 'läckt in' typ 2 droppar per sidan innan, vid handtvätt (med högtryckstvätt). Vid bakersta tätningen, i höjd med sidobakrutan. Har ny tätningslist nu, och är det väl kanske 1 droppe per sida istället.

Det är omöjligt att bygga en cab som är helt tät vid gummilisterna. Det viktiga är ju att det inte läcker in vid regn, utan bara om man står nära med högtryckstvätten. Även på en bil med fast tak kan ju gummilisterna släppa in nån droppe när man änvänder högtryck.

Om du har intresse att fixa lite själv i fram[…]

1986 GLT kamdrivning

Kolla spännhjulet och spännanordningen n[…]

Hej. Är det denna du söker:https://www.s[…]

Handbroms

8-) Jag kan vänta så det får bl[…]