Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av vrålvolvon
Hej!

jag tänkte fylla på min ac med kylmedium och hittade denna http://www.stytun.se/index.php?act=view ... oductId=15 hur vet man hur mycket kylmedium man har kvar eller om det är helt tomt? jag fyllde på förra sommaren på en kylfirma med det var så dyrt där så jag tänkte testa själv då =) är det någon som har ett bra svar på hur man vet hur mycket kylmedium man behöver? eller hur många flaskor jag behöver köpa...

/Nicklas.
Användarvisningsbild
av mrEasywin
Kylmedium är inget man kör slut på. Ditt system läcker nog rätt rejält om du tömmer det på en sommar(eller det kanske åker ut i samma stund som du fyller på?). Att köpa ett gäng flaskor för 795 spänn stycket verkar vara lite slöseri...
Användarvisningsbild
av vrålvolvon
mrEasywin skrev:Kylmedium är inget man kör slut på. Ditt system läcker nog rätt rejält om du tömmer det på en sommar(eller det kanske åker ut i samma stund som du fyller på?). Att köpa ett gäng flaskor för 795 spänn stycket verkar vara lite slöseri...
Det räckte hela förra sommaren iaf =) men systemet läcker som ett soll för jag testade den på en kyl firma i juli förra sommaren och då var det massa innre läckage i bla kompressorn... men om det räcker med en flaska för att köra en sommar till är det ju värt det, men undra om det räcker med en flaska?

/Nicklas.
av DrEvilBoy
vrålvolvon skrev:
mrEasywin skrev:Kylmedium är inget man kör slut på. Ditt system läcker nog rätt rejält om du tömmer det på en sommar(eller det kanske åker ut i samma stund som du fyller på?). Att köpa ett gäng flaskor för 795 spänn stycket verkar vara lite slöseri...
Det räckte hela förra sommaren iaf =) men systemet läcker som ett soll för jag testade den på en kyl firma i juli förra sommaren och då var det massa innre läckage i bla kompressorn... men om det räcker med en flaska för att köra en sommar till är det ju värt det, men undra om det räcker med en flaska?

/Nicklas.
Tror knappast att det räcker med en flaska om "systemet läcker som ett soll"
Användarvisningsbild
av mrEasywin
vrålvolvon skrev:

/Nicklas.
Jajo, så kan man ju också se det =). 795 riksdaler kan det ju faktiskt vara värt för ett bra bilklimat en sommar...
Det går dock åt lite mer än en flaska då systemet ska laddas med 750g enligt märkningen (på höger sida) i motorrummet.
av *pettson*
vrålvolvon skrev:

/Nicklas.
jag kanske är dum men.. jag förstår nog inte varför man ska fylla på systemet om man har sånt läckage.Förra sommaren skulle du alltså köra en sommar till. Den här sommaren ska du köra bara.. och antagligen nästa sommar bara? Laga systemet istället. Det kostar inte multum att göra det själv faktiskt. ÄR du så händig att du tror dej kunna fylla ett ac system optimalt kan du säkerligen också ha det tömt och istället byta de delar som krånglar. För att sen få det kontrollerat och fyllt. Jag skrotade hela mitt ac system förutom några få delar.. Jag fick det läcksökt och förångaren konstaterades. Jag har bytt kompressor, förångare, torkfilter, orifficefilter, samt kondensorn. Kostnad?.. Tja..5400kronor inkl nya delar (ALLA DELAR VAR NYA inkl Kompressorn.) KVitto?.. Japp på tömning och fyllning samt en kondensor.
Användarvisningsbild
av vrålvolvon
*pettson* skrev:
vrålvolvon skrev:

/Nicklas.
jag kanske är dum men.. jag förstår nog inte varför man ska fylla på systemet om man har sånt läckage.Förra sommaren skulle du alltså köra en sommar till. Den här sommaren ska du köra bara.. och antagligen nästa sommar bara? Laga systemet istället. Det kostar inte multum att göra det själv faktiskt. ÄR du så händig att du tror dej kunna fylla ett ac system optimalt kan du säkerligen också ha det tömt och istället byta de delar som krånglar. För att sen få det kontrollerat och fyllt. Jag skrotade hela mitt ac system förutom några få delar.. Jag fick det läcksökt och förångaren konstaterades. Jag har bytt kompressor, förångare, torkfilter, orifficefilter, samt kondensorn. Kostnad?.. Tja..5400kronor inkl nya delar (ALLA DELAR VAR NYA inkl Kompressorn.) KVitto?.. Japp på tömning och fyllning samt en kondensor.
jo visst är det bättre att byta alla delarna men bilen är ju inte värd så många kronor så om man skulle renovera allt som man skulle vilja fixa till på den gammla 850´n så skulle det bli för mer än vad bilen är värd och då är det ju bättre att kosta på en tusenlapp och köra den här sommaren för att sedan nästa sommar kunna köpa en nyare bil som man inte behöver byta sånna saker på :D det är så jag ser på saken. Det skulle gå på mellan 8-10 tusen att laga AC´n på min 850. Jag lämnade in den för en felsökning i Juli förra sommaren och då var det massa komponenter som var trasiga men dom fyllde ändå upp systemet för att kunna felsöka så det var därför jag fick den påfylld förra sommaren. Jag anser att 8-10 tusen är lite mycket att lägga ut på en 850 från tidigt 90 tal :D men visst om man kan göra det själv vilket inte jag klarar av så blir det ju betydligt billigare.

får se om man ids fylla på nått det blir ju dyrt i längden ändå.

/Nicklas. :D
Användarvisningsbild
av Brainy
Nu är ju inte gasen som används i moderna bilar allt för farlig för miljön, lika mycket idioti med kallstarter isådanafall. Och det finns många som inte använder motorvärmare.

I GBG har jag hittat en firma som fyller på för 1000kr, så bor du där i närheten så tycker jag att det kan vara värt de 200kronorna och veta att du får i rätt mängd.

Annars så finns det ju som tidigare nämnts betydligt billigare flaskor att köpa.

mvh
Anders

Du köpte B6 istället för B4. Det e[…]

Visa din semesterbil(d)

Kul med Wien. Lagom varmt där nu? Blir det[…]

Spolning av automatlåda

Aja men den kan väl lika gärna rasa f&o[…]

Nice, det där har jag tänkt att gör[…]