Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

sett en på skroten , jättefräsch , inge rost alls. Den ser precis ut som min på utsidan (tittat på några andra 740:ior men på dom ser anslutningarna lite annorlunda ut). Var förresten från en 740 gle- kombi -88 Vad killen på skorten sa iaf. Kanske en - 89. Han visste inte riktigt. Nån nybörjare ..

Har själv en 740 gl- 89 kan den tankarmaturen passa i min tank?? Dom måste väll se likadana när man tar loss dom??

mvh Larsa
Ska inte vara några problem.

Nu var det några år sedan jag åkte 740 och bytte på min "pärla". Men jag tror inte minnet sviker mig. :wink:
Eftersom trådskaparen har skrivit att han har en -89:a så är väl förgasaralternativet borta. :wink:
camaro69 skrev:Eftersom trådskaparen har skrivit att han har en -89:a så är väl förgasaralternativet borta. :wink:
Donatorbilen var ju eventuellt en 88:a och det året var det väl lite si och så med likheterna, iaf på 240.
det bästa sättet är att kolla så donatorbilen har(hade) bränslesystemet LH 2.4, det sitter nämligen i din bil.
Tidiga gle hade K-jetronic och ev. LE-jetronic, vet inte om dessa är kompatibla.
Finns säkert nån på forumet som har mer exakta uppgifter men ändå kolla en gång extra, ett tips är om det sitter katalysator på donatorn då skall det inte vara några problem.

Ytterligare tips:
utbytes armaturen från volvo till dessa bilar hade raka rör anslutningar istället för vinklade 90 grader, detta innebär att du måste förlänga slangarna nån decimeter för att du skall kunna byta från vinklat till raka anslutningar annars räcker inte de.
jag skarvade mina med rörbitar från slanganslutningarna på den gamla armaturen och slangklämmor.
Jag kan komma på fyra olika armaturer efter lite funderande:
*Förgasare och diesel har en armatur utan pump
*Fram till 87 var det en annan armatur med hävarmsgivare och en trepolig kontakt med runda stift.
*88- är det rörgivare och små platt stift i kontakten. Samma på E- och F-motorer utom Regina.
*På 740 med Regina och nyare 940 med turbo sitter huvudpumpen i tanken. Där är det anslutning med banjonippel på tryckledningen.

Rörgivare och hävarmsgivare går inte att byta, funktionen är omvänd. Mätaren kommer alltså att visa fullt när tanken är tom och tvärt om.
Och skiftet 87-88 ska man inte lita blint på, kan finnas rörgivare på 87:or.
Tungt lastad 945

Någon spm kör med något liknande […]

Milkostnaden på nya bilar har dragit ivä[…]

Private Lady From Your Town - No Selfie - Anonymou[…]

Nu har jag fått uppdateringen till min V90 C[…]