NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, ny här...

Tänkte slå på stort och köpa en sprillans ny V50 1.8F Summumpaket och undrar om ni som har eller haft en V50
kan tipsa om vilka tillval (från fabrik) som kan vara värt att satsa på från början så att man inte ångrar sig sedan att man inte tog...?
Laminerade sidorutor, BLIS eller annat "skit"? Bättre stereo?

Känns den lilla motorn som att köra symaskin i längden? Har bara provkört den i ca. 35 minuter och tyckte att den var lite svag jämfört med T5 225hk som jag kör idag men jag vill gärna ha ett miljövänligare alternativ...

Ber om ursäkt om det redan finns en sådan tråd, jag har bara inte lyckats hitta den.

Tacksam för svar
/May
Välkommen till forumet. Summum innehåller ju det mesta, mina tips:

- Nyckelavstängning till passagerarsidans airbag är ett "måste" och kostar bara 500 kr.
- High Performance stereo är prisvärt från fabrik men orealistiskt dyrt att eftermontera.
- CD-växlare kostar betydligt mindre från fabrik än att eftermontera. Har man valt till USB/iPod-anslutning är det kanske inte så intressant.
- Laminerade sidorutor sägs ljudisolera lite extra, har ej testat själv.
Det är tyvärr jag också rädd för. Jag är just nu inte populär på etanol.nu:s forum där jag försöker få svensson att fatta att det jag tankar och gör av med på en vecka i lastbilen på jobbet är vad en svensson förbrukar max per år!

600liter diesel 3ggr i veckan tankar jag.
Lastbilen rullar 1000mil i månaden.
Detta är EN st fjärrbil!
Vi har totalt 3st sånna fjärrbilar på poståkeriet i k-stad och grannkommunen har 4st tror jag. Är det nåt som borde gå på alternativa drivmedel så är det dessa bilarna.

Det blir ju inte bättre av att FN nu flaggar att förbjuda biodrivmedelstillverkning i 5år för att stoppa svälten i värden till följd av att matpriser världen över har gått upp. För den delen så går det plus minus noll i kassan mot om du hade köpt en bensinbil.. :twisted:
Fasiken, det verkar jättesvårt att just nu kunna göra ett smart -och i längden hållbart val!
Skulle diesel vara ett bättre alternativ? Det verkar ju dyrare i längden. Jag kör "bara" ca. 2000mil/år.
Har mest tänkt att en flexitank skulle vara just f.l.e.x.i.b.e.l. -skiter det sig med etanolen så kan man
alltid tanka bensin:-) -Eller är det en dum tanke?
Tyvärr så kan jag inte så mycket om varken bilar eller motorer.
Går man in på Bilia eller liknande så försöker de antingen sälja på en en diesel eller eller flexi.
Gas/el verkar ju bara krångligt att tanka än så länge...

Och jag som tänkte att jag skulle ha bestämt allt till imorgon ??:-/
Hej May 77!

Likt dig gick jag också och funderade kring bränsletyp till min nya tänkta bil, det var för 2 år sen då etanoldebatten kom och med allt omkring. El-hybrider, biogas...mm.
Jag har idag(feb) beställt en ny bil, en diesel valde jag. De går fint, drar lite, avancerad avgasrening som partikelfilter. I en annan tråd här på forumet pratas det om syntetdiesel, EcoPar, och sånt tror jag det kommer mer av. Jag kommer inte alls att tjäna på en dieselbil, jag kör för lite för det. En del tycker säkert att jag är helkorkad, men det var mitt val och ingen annans.. :-)-)

Etanol är något jag bojkottar helt, har hört allt för många ingenjörer och forskare säga att det går åt för mycket energi att tillverka etanol, än det du får ut av färdig produkt. För någon vecka sen upptäckte man att det släpps ut vissa cancerämnen från etanol, även om de i "stort" sett var ofarliga. Lägg även till att folk i fattiga länder numer svälter ännu mer för att deras grödor går till etanoltillverkning.
Jag tror etanol är en enorm felsatsning, rent korkad, om det är på detta vis som jag fått uppgifter om.

Jag kan så klart inte råda dig till något, men i allafall tipsa om att testa en dieselbil och bilda dig en egen uppfattning. Tycker du om det, gör en helomvändning. Jo, ett råd ska du få förresten. Om du inte känner dig helt säker på ditt bilval/bilköp...AVSTÅ!

DogWalker.. :D
Jag önskar att kunde avstå helt från att ha en bil men pga. arbete, barn på dagis mm.
så kan jag inte det.
Visst kan jag köpa äldre, billigare bil men eftersom jag inte ens kan (klart jag skulle kunna, jag är ju inte retard) byta däck eller är jätteintresserad av att fixa själv så fort något pajar så hade jag tyckt att det varit skönt att ha en ny/nyare bil än den gamla 855 t5 jag har idag.
(Jo, jag är medveten att även nya bilar strular men förhoppningsvis inte så mycket som den jag har nu)

Igår var jag så säker på att flexifuel var ett bra alternativ men nu vet jag inte riktig. Fan...

Jag har nu i eftermiddags försökt läsa på lite om de olika bränslealternativen och har bara kommit fram till att man ännu inte med säkerhet vet vad som kommer att vara aktuellt om två/tre år.

Kanske ska lägga ner det här "nu-ska-jag-byta-bil-projektet" ett tag och kolla runt lite mer... :(

Är det en volvofälg?

Är Tesla Y verkligen på 360 l? J[…]

Felkod B5

Hej allihop! Vi var och kollade på en XC60[…]

Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &au[…]