Fluffen skrev:Nej, jag tycker inte om att de åker i civilbilar, om de åker i en "riktig" polisbil och visar sig är det väl okej, då har det ju en avskräkande effekt också.
Om man blir tagen av en civilbil är det ju bara avskräkande för den som blir tagen, de andra har ju ingen aning. :roll:
Vanliga fartkontroller med alkoholmätning ser man alldeles för sällan tycker jag. Speciellt utanför skolor och dagis etc.
Visst är det väl avskräckande att veta att du inte vet vilka dina medtrafikanter är?
Likväl som jag är extra uppmärksam då jag passerar en buss vid en hållplats, ser en massa barn i vägkanten eller kör genom skymda korsningar/pssager mm. Så är jag också extra uppmärksam på fordon jag kan inbilla mig vara polisfordon trots sitt diskreta yttre.
Men en målad polisbil har en otroligt dämpande effekt på trafiken, det är inte bara 1 gång man kört om en lång rad bilar efter motorvägen som kört i 100km/h.
Och först i raden av fordon ligger en polisbil.
Ögontjänare är vi allihopa, och civila polisbilar fyller absolut en funktion vad gäller trafiksäkerhet/övervakning.