Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av jonny692
440 se 96:a utan ABS
fick en 2 på handbromsen.den va otillräcklig.kollade beläggen bak och dom va slitna så jag skulle byta men jag får inte in kolven,för handbromsen går väl på samma klossar som foten?och i haynesboken står det att man ska släppa justeringsskruven men inte för mycket för då går det sönder.har släppt så skruven går att röra med fingrarna.hur mycket i cm eller mm ska den ut??står bara tills trycket släpper.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Du får fortsätta skruva samtidigt som du trycker in kolven. När den är tillbaka tillräckligt för att du ska få i beläggen är det bra :wink: Volvo säger inger om att inte skruva för mycket i sina böcker, och jag har alltid skruvat till stopp utan problem. Men jag har sett en sån varning ihop med ett nytt ok till en Ford, så det kanske ligger nåt i det...

Vänta nu, har du bara lossat pluggen? Den ska bort helt, justerskruven sitter innanför.
Användarvisningsbild
av jonny692
Sparkz skrev:Du får fortsätta skruva samtidigt som du trycker in kolven. När den är tillbaka tillräckligt för att du ska få i beläggen är det bra :wink: Volvo säger inger om att inte skruva för mycket i sina böcker, och jag har alltid skruvat till stopp utan problem. Men jag har sett en sån varning ihop med ett nytt ok till en Ford, så det kanske ligger nåt i det...

Vänta nu, har du bara lossat pluggen? Den ska bort helt, justerskruven sitter innanför.
jag hade ingen plugg på justeringsskruven.det va insexskruv direkt.det va den skruven jag undrade hur långt ut den skulle.fick reda på att bromskolven ska nog skruvas in??det va kanske därför det inte gick att bara trycka in den :roll: justeringsskruven har väl bara med handbromsen att göra?

bromsarna e bytta nu men handbromsen e sämre nu.hur spänner man den?läste nånnnstans att man ska palla upp bilen bak och skruva på justeringsskruven tills hjulen låser sig och sen skruva tbx lite.när jag gör det så händer ingeting ju?
Användarvisningsbild
av Sparkz
jonny692 skrev:har släppt så skruven går att röra med fingrarna.hur mycket i cm eller mm ska den ut??
Justeringen kommer du inte åt med fingrarna, den sitter ju en cm in i hålet. Och den rör sig inte utåt när du skruvar. Säker på att det inte är pluggen du är på?
Användarvisningsbild
av jonny692
Sparkz skrev:
jonny692 skrev:har släppt så skruven går att röra med fingrarna.hur mycket i cm eller mm ska den ut??
Justeringen kommer du inte åt med fingrarna, den sitter ju en cm in i hålet. Och den rör sig inte utåt när du skruvar. Säker på att det inte är pluggen du är på?
dom enda insex jag har på baksidan av oket är tre st.Två är till glidskruvarna eller vad man ska säga,dom som oket glider på.
den tredje är emellan dom och sticker ut från oket ca:3mm.
om den nu är pluggen så e det väl inte insex på själva pluggen?
hittar ingen bra bild,hoppas ni fattar vad jag menar ändå.
Användarvisningsbild
av Sparkz
1 är pluggen, bort med den. Ja, det är insex där med.
av buz.zuppe
Lånar tråden lite. Hoppas det är okej.

Håller också på med hanbromsen på en volvo 440 glt "abs"

Har bytt beläggen på bägge sidorna bak. Men endå vill inte hanbromsen ta. Vad gör jag för fel?

Har spänt på spännarna under bilen men den tar inte alls. eller den tar men inte mkt.

Finns det nåt mera jag kan göra?

sjävla amren vid oket rör på sig på bägge sidorna.

tack på förhand
Användarvisningsbild
av jonny692
buz.zuppe skrev:Lånar tråden lite. Hoppas det är okej.

Håller också på med hanbromsen på en volvo 440 glt "abs"

Har bytt beläggen på bägge sidorna bak. Men endå vill inte hanbromsen ta. Vad gör jag för fel?

Har spänt på spännarna under bilen men den tar inte alls. eller den tar men inte mkt.

Finns det nåt mera jag kan göra?

sjävla amren vid oket rör på sig på bägge sidorna.

tack på förhand
vet inte om det e samma som på min(jag har inte ABS)?
jag fick tipset att palla upp bilen och spänna åt justeringsskruven som sitter bak på oket.
Nr 1 på mina bilder
Ljud vid kallstart

Nedan länk med teknisk journal (TJ 36734.2.0)[…]

Det finns för- och nackdelar med alla system.[…]

Antar att alla ni som vill ha mekaniska handtag […]

Dubbelmassesvänghjul

Någon som vet huruvida min V70 2.5T B5254T6 […]