Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Nyteknik
#187462
Hittar ingen tråd om detta bortsett den allmänna stickyn om rengöring som enbart förordar "clean wheels". Är detta det allenarådande medlet för att få fälgarna rena? Finns andra lika bra eller bättre alternativ? Var köper man dem? Egna erfarenheter?

Vilket slavgöra!

[youtube]cavN0P4gZx4[/youtube]
Användarvisningsbild
av Nyteknik
#187470
wendtan skrev:Det absolut bästa jag provat är sonax xtreme fälgrengörning http://www.sonax.se/s230200.html
Återfinns på bland annat autoexperten.
Om den är så bra som reklamen vid länken gör gällande blir jag mycket förvånad:

"Extremt lätt att använda, inget gnuggande, bara spraya på, låt verka, skölj av, klart!"

Men jag ska ge den en chans. Tack!
Användarvisningsbild
av wendtan
#187479
Nyteknik skrev:
wendtan skrev:Det absolut bästa jag provat är sonax xtreme fälgrengörning http://www.sonax.se/s230200.html
Återfinns på bland annat autoexperten.
Om den är så bra som reklamen vid länken gör gällande blir jag mycket förvånad:

"Extremt lätt att använda, inget gnuggande, bara spraya på, låt verka, skölj av, klart!"

Men jag ska ge den en chans. Tack!
Det är i princip så bra som de beskrivs. Använder du högtryck med varmvatten när du spolar av så blir det 99% rent utan att du behöver röra vid fälgen.

Bäst blir det självfallet om du använder en svamp efter att det fått verka. Det ändrar färg när det reagerat klart med smutsen så det är enkelt och se när det är klart.
av Kroken
#187723
Hej,

fungerar båda två lika bra även på vintern, med all salt? Om det gör det, har jag verkligen missat något och tackar för tipsen.
Användarvisningsbild
av Funk
#187743
Autosmarts gör det, men det skall givetvis bara användas till fälgar.. Och värt att komma ihåg är att alla kromfälgar är känsliga för de aktiva ämnen i fälgrengöring så där skall man använda annat..

/Thomas
Användarvisningsbild
av Degnell
#187887
Är det någon form av syra eller annat starkt medel i dessa produkter? Har provat Sonax Xtreme, men bara på mina gamla fälgar. När jag köpte mina nuvarande fälgar från gummihuset fick jag med ett brev där det stod att om man använder sig av något annat än typ bilshampo så slutade garantin att gälla. Jag har vanliga alu-fälgar, dock med skruvskallar i fälgbanan som är cromade.
Användarvisningsbild
av Funk
#187928
Smartabs wheelclean innehåller Natriumhydroxid som är frätande, och det gör troligen de flesta andra. Om inte så änvänder dom troligen någon annan form av alkalie eller syra..
Så kromade fälgar skall man låta bli att rengöra med dessa medel, vad det gäller rekommmendertaionerna från gummihuset så innebär det i så fall att man inte ens kan tvätta i biltvätt utan borstar då dessa oftas avfettar innan högtryck... Låter klent.. Men polerade och klarlackad kant är ganksa känsliga, då klar lacken inte sitter lika bra som på pulverlackade fälgar a'la original..

/Thomas
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
#349803
Lyfter upp en gammal tråd..

Hur ska jag gå tillväga för att få rent dessa fälgar?

Bild
Bild
Bild
:|

Verkar vara asfaltsprickar på vissa ställen men vad är det andra? :shock:

Har tvättat med Volvos fälgrengöring +borste och högtryck, men det hjälpte inte mycket...

/Kalle
Hylsan i vinkel vx

Hm låter som man måste plocka ner l&a[…]

Var på Biltema och köpte nytt avgassyst[…]

tvillingkort till ditt befintliga abb, det har jag[…]

V90-fälgar på V60

Är det med 255/35-20 ? Har själv en v6[…]