Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har alltid haft dålig radiomottagning i min V70 1998.
Igår när jag skulle parkera bilen i garaget så märkte jag att när jag öppnade förardörren så började det brusa i radion. Stängde jag dörren blev det bra igen. Trodde först inte detta var sant så jag testade att öppna å stänga flera ggr med samma resultat...

Är det någon som känner igen detta konstiga fenomen samt kanske kan komma på något som kan fixa till detta? =)
Jamen ska du sitta inne i garaget och lyssna på bilradio. Det är inte så konstigt du får störningar på antennen (som sitter i ena bakre sidorutorna) när du har bilen inne i garaget. Du har kanske plåttak på garaget eller massa 220V elkablar omkring som skärmar mottagningen eller på annat sätt stör. Att det inträffar då du öppnar bildörren, ja kör in grannens Opel så kanske hans radiomottagning störs om du öppnar kofferten eller störs hela tiden pga ditt garage. Du har väl varit med om att tex en bordsradio haft taskig mottagning och du tagit i antennen för att ställa in. Så fort du släppt handen kommer bruset tillbaks. Är antennen paj då? Radion? Din hand? Du?

:) Slit lös bildörren och kasta den åt h-vete... :D :) :lol: :wink:

Kör ut bilen ur garaget då du ska lyssna så kommer det nog funka. :-)-) eller stunta i att öppna dörren när du sitter i garaget och poppar
:wink:
Har du alltid haft dålig mottagning i din radio kan du prova göra ny kanalinställning. Ofta kan man få in samma radiokanal på olika frekvenser, välj den bästa. Skulle tro att du har rätt bra öron precis som jag och/eller bra högtalare. Ljudet blir FÖR bra att man hör allt brus. Kolla att antennkontakten är ordentligt intryckt i radion.
Du kan ju prova köpa en antennförstärkare för 290kr som jag hittade på en sida.
http://www.alfakom.se/bilel.htm
@Örnen: Sitter inte i garaget å lyssnar utan menade när jag skulle ut ur bilen och öppna garageporten för att kunna köra in där... Då upptäckte jag detta fenomen =)

Har provat med olika stereoapparater utan bättre resultat och antennen är redan genomgången.

Har provat med att installera en rutantenn med förstärkare med helt ny antennkabel och detta hjälper lite men ändå inte mycket.
Även helljuset stör ut radiosignalen så jag tror mer på att det är något som stör mottagningen på nått sätt.
av JH
Örnen skrev: Du kan ju prova köpa en antennförstärkare för 290kr som jag hittade på en sida.
http://www.alfakom.se/bilel.htm
Seriösa antennförstärkare bygger på att man förstärker vid antennen (Volvo?, VAG, m fl) där signal-brusförhållandet är stort. Att förstärka vid mottagaren (efter X m kabel) där signalen dämpats till nära brusnivå förstärker också bruset, även om diverse omständigheter kan göra att det blir bättre i vissa fall. Det är viktigare med signal-brusförhållande än signalstyrka. En dålig antennförstärkare tillför väl också brus/störningar.

Min egen antenn gick av (utmattning) under körning häromdagen. Funderar på om man ska satsa på en traditionell på bakskärmen, VAG:s typ eller nån aktiv antenn i rutan. Den tradionella är väl bäst, men den hamnar ju i radioskugga i vissa riktningar. VAG:s är väl annars snyggare.
Sport chassi

Hej alla Jag har en v70 momentum med sport chassi[…]

Laga rost Göteborg?

Akram Bil vid gamla Siba lagade min sådan […]

Laddbox

Vi körde på en PhaseBox med spiralkabel[…]

Överhettad motor, grundorsak?

Hur vet du att den är överhettad?? Upp t[…]