Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mojje
Hej på er.

Försökt att hitta en länk med en bra beskrivning om att byta packbox mellan motor o låda. Hitta många inlägg som gör att man fått någon uppfattning om vad jobbet innebär. Eller är det kanske så att det finns någon inom rimligt avstånd som vill tjäna lite extra pengar??.Bara en liten tanke i all hast... Fått pris på 4600 här hemma. Har även beställt mej Haynes handbok men vet inte om jobbet finns där.Skulle någon även ha en ABS givare passande vänster bakär jag lite nyfiken med. Bilen är en 850 GLT-92 med modiga 39000 mil på mätaren men med tanke på hur den ser ut i övrigt och går tycker jag det är lite synd att pensionera den.

Hoppas på lite tips då jag märkt att kunnandet är väldigt stort här inne!

Njut av solen idagdet ska jag

MVH Morgan
av *pettson*
Mojje skrev:Hej på er.

Försökt att hitta en länk med en bra beskrivning om att byta packbox mellan motor o låda. Hitta många inlägg som gör att man fått någon uppfattning om vad jobbet innebär. Eller är det kanske så att det finns någon inom rimligt avstånd som vill tjäna lite extra pengar??.Bara en liten tanke i all hast... Fått pris på 4600 här hemma. Har även beställt mej Haynes handbok men vet inte om jobbet finns där.Skulle någon även ha en ABS givare passande vänster bakär jag lite nyfiken med. Bilen är en 850 GLT-92 med modiga 39000 mil på mätaren men med tanke på hur den ser ut i övrigt och går tycker jag det är lite synd att pensionera den.

Hoppas på lite tips då jag märkt att kunnandet är väldigt stort här inne!

Njut av solen idagdet ska jag

MVH Morgan
Har du fått ett pris på 4600kr inkl material? Jag ska lägga in nåt av mina otaliga byten på min hemsida bara jag hinner(jag lade in om hur man byter flex på sitt grenrör igår..) , det är en ganska stor procedur, samt att det underlättar med bra tryckluftsverktyg och gott om handverktyg. Även bra att ha pluggar till drivaxelhålen så slipper man dränera växellådan på olja...
av Mojje
Japp det var med material, ja inte koppling som de rekomenderade att byta samtidigt. Då hamnade prislappen på närmare 7000. Om jag ska läsa lite mellan raderna av vad du skrevså verkar det vara en total demontering av växellåda och drivaxlar. Har inte krupit under för att sätta mig ini det hela något närmare än, så jag ska inte säga för mycket. Dessvärre är jag helt utan tryckluft. Handverktyg kan nog ordnas. men mer och mer lutar åt ett tuft beslut...antingen kostar jag på den många sköna kronor... eller den eviga vilan. är jävligt kluven! den går fint och är en trivsam bil. avvaktar och ser vad du kommer upp med på din sida och vad Haynes bok kan sprida för ljus över problemet.
Tack så här långt =)
av *pettson*
Mojje skrev:Japp det var med material, ja inte koppling som de rekomenderade att byta samtidigt. Då hamnade prislappen på närmare 7000. Om jag ska läsa lite mellan raderna av vad du skrevså verkar det vara en total demontering av växellåda och drivaxlar. Har inte krupit under för att sätta mig ini det hela något närmare än, så jag ska inte säga för mycket. Dessvärre är jag helt utan tryckluft. Handverktyg kan nog ordnas. men mer och mer lutar åt ett tuft beslut...antingen kostar jag på den många sköna kronor... eller den eviga vilan. är jävligt kluven! den går fint och är en trivsam bil. avvaktar och ser vad du kommer upp med på din sida och vad Haynes bok kan sprida för ljus över problemet.
Tack så här långt =)
Tänkte väl att koppling inte var med i priset för då jobbar nån gratis.. För att fixa det här är det valfritt med att antingen lossa fjäderbenen eller ta bort dom (bort är smidigare). Drivaxlarna ska väck i vilket fall. Naturligtvis ska ovansidan rensas vad gäller övre motorfäste, jordflätor, vajrar och saker som är runtomkring.
Sen är det dags för nedre rattaxelknuten som ska väck ifrån styrväxeln. Var nogrann med att du låser rattstången så inte rattaxelrullen går hädan för dej. OCH VAR NOGA med att du vet EXAKT var stången ska dit igen så inte ratten står snett sen.
Sen är det dags att lossa bultarna ovan och under bilen som håller fast lådan. Samtidigt lossar du hastighetsmätar kablaget.
Sen är det tajm att hålla subframen med en domkraft och lossa dom två på passagerar sidan (glöm inte ta bort triangelplåten.
Sen tar man bort dom på förarsidan helt. Så nu börjar man tilta ned subframen komplett med motorn på.. Så småningom har man tiltat ned den såpass att man kan rycka bort växellådan. Nu ska kopplingen bort med sina bultar. Sen ska svänghjulet bort.. Sen ska packboxen bort. Sen ska den dit igen gärna en halv mm till 1mm innanför den gamla så det inte är sår i vevaxeln efter slitage. Så på med svänghjulet igen. Glöm inte att antingen använda nya bultar eller limma. Hursomhelst momentdra.. På med kopplingen igen. Naturligtvis centrerad med centrerdorn. Det förenklar att få på växellådan sen. Samma där.. på med lim och momendra eller köp nya bult och momentdra. Upp med lådan igen och gift ihop dom.. skruva.. och gör hela proceduren baklänges..
Naturligtvis är detta i grova drag.. men du har en fingervisning om vad som väntar.. :-)-)
av Mojje
Jösses...........ok.rakt på sak..vad är ditt pris?? :lol: Det känns som att det där är ett veckolångt projekt för mig. VAd uppskattar du att det skulle ta för dig att byta? säg att du tror det går på en dag,i så fall är det inga problem att åka tur o retur för min del :P . Du blir nöjd och jag.
XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]

Antar att du har elektriskt gasspjäll, kolla […]

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&ar[…]